شناسهٔ خبر: 153305 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اختلاف ظاهری اروپابا آمریکا درباره ایران، ازدستاوردهای انقلاب است

شیخ الاسلام مشاور سابق وزیر خارجه گفت: همین که امروز در ظاهر قضیه اروپا و آمریکا بر سر ایران و تداوم همکاری ها با ما با یکدیگر دچار اختلاف هستند برای ما یک موفقیت و دستاورد به حساب می آید.

به گزارش «نماینده» حسین شیخ الاسلام مشاور سابق وزیر امور خارجه  در خصوص دستاوردهای سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه طی چهل سال اخیر، اظهار داشت: همانطور که مردم ما به خوبی از این موضوع آگاه هستند در دوران پیش از انقلاب اسلامی ما وضعیتی داشتیم که به واسطه لایحه ای همچون کاپیتولاسیون که شاه به دست خود آن را به مجلس برد تا تصویب شود، ارزش یک ایرانی از آمریکایی ها در ایران کمتر بود و البته مصادیق دیگری هم بود که همگی نشان از لگدمال شدن عزت ایرانی ها داشت.

وی گفت: سرسپردگی حکومت پیش از انقلاب به نحوی بود که شعار اصلی مردم معترض به نحوه حکمرانی آنها، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده، در واقع با این شعارها، آنها به خوبی اشاره کردند که مسئولان وقت افراد بسیار وابسته و غیر قابل اتکایی بودند.

شیخ الاسلام در خصوص تبلور شعار نه شرقی نه غربی، افزود: امروز به گفته دوست و دشمن، کلیه تصمیمات ایران در درون همین کشور گرفته می شود و سرنوشت آن به دست مردم است و دیگر نه شرق و نه غرب نمی توانند در تصمیم  گیری های ما دخالتی داشته باشند.

 مشاور سابق وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما همین میزان استقلالی که امروز از آن برخوردار هستیم را برای کشورهای دیگر هم می‌خواهیم، تصریح کرد: اقدامات چهل ساله اخیر ما در راستای گسترش صلح، ثبات، امنیت و استقلال کشورها گواه بر این ادعا است.

وی ادامه داد: شما ببینید ما در موضوع سوریه که بسیاری از بازیگران قدرتمند منطقه ای و بین المللی خواهان سرنگونی حکومت قانونی بشار اسد بودند، با حمایت کامل از دمشق موفق شدیم استقلال و تمامیت ارضی این کشور را با کمک نیروهای مردمی، ارتش و دولت آن کشور حفظ و توطئه پیچیده آمریکایی، صهیونیستی علیه سوریه را خنثی کردیم.

شیخ الاسلام بیان کرد: در هشت سال دفاع مقدس که یکی از توطئه های موفق استکبار علیه ایران به حساب می‌آید، آمریکا تمام تلاش خود را به کار بست تا عراق به عنوان یکی از همسایه‌های ایران تبدیل به دشمن ترین دولت در منطقه علیه ما شود، اما امروز عراقی ها به عنوان دوست ترین ملت همسایه با ما هستند که سالیانه چندین میلیون نفر میان ایران و عراق جهت زیارت اماکن مقدسه در حال تردد هستند و روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیار نزدیک و عمیقی میان دو کشور برقرار است.

سفیر اسبق ایران در سوریه افزود: سوال اینجاست که آن رژیم بعث که مورد حمایت آمریکا و صهیونیست ها بود امروز کجاست. شکسته شدن هیمنه پوشالی ارتش رژیم صهیونیستی در برابر نیروهای حزب‌الله لبنان به عنوان یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال اخیر، از دیگر از دستاوردهای مهم ما به حساب می‌آید.

وی بیان کرد: شما ببینید ملت لبنان امروز چه جایگاهی میان کشورهای منطقه دارد؟ شما شاهد هستید که حزب الله لبنان، به بازیگری توانا هم در خاک لبنان و حتی فراتر از آن تبدیل شده و برخی هم آن را به درستی بازیگری فرامرزی می دانند. یعنی نه تنها حافظ امنیت کشور خودش از تجاوزات رژیم صهیونیستی شده، بلکه از تهاجم به خاک سوریه هم دفاع می کند و در برابر تروریست هایی که قصد اشغال تمامیت ارضی آن کشور را داشتند در کنار ارتش و نیروهای مردمی سوری مبارزه کرده است و نهایتاً در انتخابات اخیر آن کشور هم شاهد بودیم که مردم به لیست ارائه شده از سوی حزب الله لبنان اعتماد کردند و آنها را برگزیدند.

شیخ الاسلام گفت: ملت مقاوم یمن امروز با الگو قرار دادن مقاومت مردم ایران در ۴۰ سال که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد توانست در برابر ائتلاف متجاوز عربی با حمایت بین المللی آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستادگی کند که این نیز از دیگر افتخارات و دستاوردهای سیاست خارجی ایران به حساب می‌آید. البته نه تنها مردم یمن، بلکه سایر ملت های منطقه و حتی کشورهای دیگر.

مشاور سابق وزیر امور خارجه با بیان اینکه یک زمانی در این مملکت سیم خاردار هم نداشتیم اما امروز آمریکایی‌ها می‌خواهند با زور و تحریم روابط ما با کشورهای مختلف و همکاری هایی که داریم را تحت شعاع قرار دهند، افزود: آنها می خواهند با تحت فشار قرار دادن ایران به خیال خودشان از توان و قدرت ما بکاهند.

وی بیان کرد: همین که امروز در ظاهر قضیه اروپا و آمریکا بر سر ایران و تداوم همکاری ها با ما با یکدیگر دچار اختلاف هستند برای ما یک موفقیت و دستاورد به حساب می آید، امروز دیگر آمریکا آنطور که در گذشته می توانست سیاست‌ها و اقدامات خودش را پیش ببرد نمی‌تواند کاری انجام دهد و آن توان و قدرت سابق را ندارد.

شیخ الاسلام ادامه داد: آمریکا طی این مدت با میلیاردها دلار هزینه ای که در منطقه جهت پیشبرد سیاست‌ها و اهداف خود هزینه کرد نتوانست اراده و مقاومت ملت های منطقه را درهم بشکند و با هوشمندی جمهوری اسلامی ایران آنها از پیشبرد دستاوردها و اهداف خود بازماندند.

سفیر اسبق ایران در سوریه تصریح کرد: اینکه آقای ترامپ شعار خود را اول آمریکا مطرح می‌کند به این معنا است که دیگر آمریکا قدرت و توان اول دنیا به حساب نمی آید و می خواهد به موقعیت و جایگاه قبلی خود برگردد و به تعبیری می توان شکست سیاست‌های آمریکا چه در سطح منطقه و چه در سطح بین المللی را در پس این شعار دید.

وی با اشاره به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی کشورمان افزود: بر اساس این سه اصل توفیقات بسیاری را در عرصه سیاست خارجی به دست آوردیم و در میان ملت های جهان از اعتبار و آبروی بالایی برخوردار شده ایم.

شیخ الاسلام در پایان در خصوص وضعیت امنیتی که امروز جمهوری اسلامی ایران از آن برخوردار است، خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی و علیرغم خواست و اقدامات گسترده و وسیع دشمنان، ما امروز شاهد امنیتی فراگیر در کشور هستیم و می توان به جرأت ایران را یکی از امن ترین کشورهای جهان دانست و این در شرایطی است که ما در منطقه ای هستیم که بسیاری از کشورهای آن درگیر ناامنی، جنگ و عملیات های تروریستی هستند.

نظر شما