شناسهٔ خبر: 153295 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سامانی: تلاش می‌کنیم انتخابات مجلس الکترونیکی برگزار شود

سامانی سخنگوی وزارت کشور آخرین اقدامات این وزارتخانه درباره برگزاری انتخابات مجلس را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده»، سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، با اشاره به آخرین اقدامات این وزاتخانه برای انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی،گفت: در وزارت کشور اداره کلی، به نام دفتر انتخابات وجود دارد که متولی تخصصی برگزاری انتخابات با همکاری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها است.

وی با بیان اینکه پس از پایان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دفتر انتخابات وزارت کشور 2 موضوع را در دستورکار خود قرار داد، افزود: اولین مورد بررسی و مستندسازی تجربیات حاصل از انتخابات گذشته بود که آخرین آن انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود.

سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد: پس از مستندسازی تجربیات برگزاری انتخابات‌های گذشته، گام دوم پیگیری لایحه جامع انتخابات بود که با مطالعه تطبیقی انتخابات‌ در 8 کشور، پیش‌نویس لایحه جامع انتخابات از سوی وزارت کشور تدوین و به دولت ارائه شد، اما پس از ارائه این لایحه به دولت، سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد که برای تطبیق این سیاست‌ها با لایحه تدوین شده، متن پیش‌نویس از دولت بازپس گرفته شد و بار دیگر بازنگری در آن انجام گرفت.

سامانی اضافه کرد: پس از بازنگری و تطبیق لایحه جامعه انتخابات با سیاست‌های ابلاغی، بار دیگر پیش‌نویس این لایحه به دولت ارسال شد و در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت تصویب و در جلسه اخیر هیئت وزیران به تصویب نهایی رسید؛ این لایحه به مجلس ارائه شد که امیدواریم در قوه مقننه نیز لایحه جامع انتخابات با سرعت و دقت بررسی و مصوب شود.

وی درباره آخرین اقدامات این وزارت‌خانه درباره انتخابات مجلس گفت: در هر دوره از انتخابات با توجه به تکلیفی که قانون‌گذار بر عهده وزارت کشور گذاشته عمل می‌کنیم و در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی هم طبق قانون مربوطه اقدام خواهیم کرد.

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استانها افزود: قانون فعلی انتخابات مجلس شورای اسلامی تا زمانی که قانون جدیدی وضع نشود، بر قوت خود باقی است. وزارت کشور نیز با توجه به قانون فعلی کارهای اجرایی انتخابات را آغاز می‌کند.

**تمهیدات اجرای برگزاری انتخابات آغاز شده است

سامانی ادامه داد: تمهیدات اجرایی برای برگزاری انتخابات سال آینده مثل آموزش نیروها آغاز شده است و هر چه به سمت تاریخ معین برای برگزاری انتخابات پیش برویم براساس برنامه زمان‌بندی در هر هفته اقدام عملی که طبق قانون باید انجام شود از سوی وزارت کشور انجام می‌شود.

وی درباره برگزاری انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی گفت: در قوانین فعلی ظرفیت لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک پیش‌بینی شده است، وزارت کشور نیز تلاش خود را در انتخابات گذشته انجام داد تا بتواند انتخابات را به صورت تمام الکترونیکی برگزار کند. در این خصوص نظر شورای نگهبان به عنوان تائید کننده صحت انتخابات، جزء ارکان اصلی این مسئله است و تلاش داریم در توافق با شورای نگهبان بتوانیم، در مسیرکار از فناوری‌های نوین برای برگزاری انتخابات آتی استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت کشور درباره آماده بودن زیرساخت‌ها برای برگزاری انتخابات الکترونیکی اظهار داشت: زیرساخت‌های فنی در وزارت کشور، به‌ منظور برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی فراهم است و در هر دوره از انتخابات تلاش شده این زیرساخت‌ها، ارتقا پیدا کند.

سامانی خاطرنشان کرد: وزارت کشور مشکلی در برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی ندارد و اگر بتوانیم تائید شورای نگهبان را دریافت کنیم از لحاظ اجرایی مشکلی در این راه نخواهیم داشت.

نظر شما