شناسهٔ خبر: 153263 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین

نگاهی به همایش شناخت رهبری در دهلی نو

پاک آیین در ایام دهه فجر و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه های متنوعی در ایران و کشورهای جهان برگزار می گردد، که هریک به نوبه خود حائز اهمیت است.

به گزارش «نماینده» برگزاری همایش آثار و اندیشه های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دهلی نو پایتخت هندوستان نیزخصوصیات و برجستگی های بارزی داشت.این همایش از تاریخ۱۳ بهمن ماه با شعار "آیت الله خامنه‌ای؛ منادی وحدت و استقامت" در دانشگاه همدرد دهلی نو برگزار شد. مجلس علمای هند، بخش مطالعات اسلامی دانشگاه همدرد و بنیاد ولایت دهلی‌نو در برگزاری این همایش همکاری داشتند.
-هدف از برگزاری این رویداد علمی، معرفی و تحلیل شخصیت، آثار و افکار آیت‌الله خامنه‌ای به مردم هند و تقویت پیوندهای دوستی بین دو کشور بود. این همایش با سخنرانی دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی که سابقه ای دیرینه و خوب در تقویت جایگاه زبان فارسی دارد و برای مردم هندوستان فرد آشنائی است، افتتاح شد و با بیانات اندیشمندان هندی ادامه یافت.
- اکثر مردم هندوستان از هر دین و آئین که باشند علاقه خاصی به رهبر انقلاب اسلامی داشته و سفر پرخاطره ایشان به کشورشان در سال ۱۳۵۹که زمینه‌ساز تعمیق روابط فیمابین و نقطه عطفی در تاریخ مناسبات دو کشور بود را هنوز به یاد دارند. آیت الله خامنه ای سی و هشت سال پیش در چنین ایامی یعنی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به هندوستان سفر کرد و دیدارهای صمیمانه با مردم خونگرم و فرهیخته هند و ملاقات با مقامات رسمی این کشور از جمله خانم ایندیرا گاندی نخست‌وزیر فقید هند از خاطرات این سفر است. رهبر انقلاب نیز به هند علاقه دارند و در تاریخ سوم خرداد ۱۳۹۵ خطاب به آقای " نارندرا دامورداس مودی" نخست وزیر هند گفته بودند: اعتقاد دارند که سابقه‌ی بسیار طولانی و تاریخی ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و مردمی میان ایران و هند، بر کسی پوشیده نیست و جمهوری اسلامی ایران همواره از گسترش روابط با هند که یکی از اقتصادهای نوظهور و رو به پیشرفت در دنیا است، استقبال می‌کند.
- شعار این همایش به درستی "وحدت و استقامت" انتخاب شده بود چرا که این دو موضوع در افکار آیت‌الله خامنه‌ای بسیار شاخص است. ایشان به عنوان پرچمدار اتحاد اسلامی و در جایگاه یک مجتهد جامع الشرایط، مشارکت با اهل سنت در نماز جمعه و جماعت را بلااشکال می دانند و اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام (عایشه) را نهی کرده و حرام می خوانند. یکی از روحانیون هند در خاطرات خود می گوید که در سفر سال ۱۳۵۹ آیت الله خامنه ای به هند، ایشان یک روز در حسینیه  برای شیعیان سخنرانی داشتند و همان روز نیز در نماز جمعه اهل تسنن شرکت و پشت سر ایشان نماز خواندند . بعد از نماز هم حدود ۱۵ دقیقه پیرامون وحدت مسلمین و اهمیت وحدت شیعه و سنی صحبت کردند. به قول این روحانی هندی، اثرات این سخنرانی، بیش از نگارش ده‌ها کتاب و ماه‌ها سخنرانی بود و از آن پس شیعیان وارد مساجد اهل تسنن هند می‌شدند و نماز را پشت سر امام‌جمعه اهل تسنن می‌خواندند و متقابلاً سنی‌ها هم به مساجد شیعه می‌آمدند. این اتحاد و وحدت، محصول آن پانزده دقیقه سخنرانی آیت الله خامنه‌ای ایشان بود.
- در همایش هند گفته شد که یکی از جنبه های مهم تفکر رهبر انقلاب، پایداری و مقاومت در مقابل توطئه‌های سلطه طلبانه قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکاست. به همین دلیل، ملت ایران در طول ۴۰ سال گذشته علیه سلطه طلبی مقاومت کرده و علیرغم مواجهه با تحریم‌های اقتصادی ، از اقتدار، عزت و احترام برخوردار بوده و به عنوان نمونه‌ای از مقاومت در جهان ظهور کرده است.اندیشمندان همایش هند گفتند که آیت الله خامنه ای افکار گروه‌های افراطی مانند داعش، القاعده و النصره را به عنوان اسلام نمی‌پذیرد و معتقد است که این تفکرات افراطی بزرگ‌ترین آسیب را به چهره زیبای اسلام وارد کرده است.
- دکتر حداد عادل قدری هم در مورد خصوصیات فردی آیت الله خامنه ای صحبت کرد و گفت: دوری از تجمل و اشرافیت و ساده‌زیستی از ویژگی های رهبری است، بستگان نزدیک و خصوصاً فرزندان ایشان هیچ‌کدام فعالیت اقتصادی ندارند و خانوادهء وی همواره خود را از قدرت و ثروت و شهرت به دور نگه می‌دارند. مهربانی و محبت در محیط خانواده و رأفت پدرانه با مسؤلان کشور و عموم مردم، به ویژه خانواده‌های شهدا و مردم محروم یکی دیگر از این خصوصیات بارز است.ایشان کتاب دوست دارند و یک کتابخوان حرفه ای هستند، رمان زیاد می خوانند و به ادبیات علاقه وافر دارند، شعر می گویند و شعرا را نقد می کنند، به تاریخ ادبیات و تاریخ شعر تسلط بسیار خوبی دارند. چندین فیلم سینمائی را در طول سال می بینند، خیلی از کارگردان ها و تهیه کننده و فیلمسازان و هنرمندان را می شناسند و درباره فیلم ها نظر می دهند. سبک و گرایش های فیلمسازان را می دانند و به سینما در ترویج ارزش های انسانی و رشد و بالندگی یک جامعه معتقدند. خصایص مثبت فردی آیت اله خامنه ای، میان رهبران جهان خیلی کم دیده می شود. البته مهم‌ترین خصوصیت شخصی ایشان، ایمان و عبادت و بندگی خداست. با قرآن انس دائم دارند و در طول عمر خود تلاش کرده‌اند تا قرآن را به متن زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان بازگردانند.هنگامی که دکتر حداد عادل خاطراتی از زندگی ساده و زاهدانه رهبر انقلاب و نوع ارتباط صمیمانه وی با اقشار مختلف مردم بیان کرد، تعدادی از حضار تحت تاثیر قرار گرفته و اشک در چشمان آنان حلقه زد.
- اما سخنرانان هندی نیز با ادبیات و عبارات خاص خود از رهبر انقلاب اسلامی یاد کردند.سید حمید الحسن، مدیر ناظمیه لکهنو گفت: افتخار می‌کنیم که برای شخصیتی چون رهبر معظم آیت الله خامنه‌ای در اینجا جمع شده‌ایم. ایشان در قلب‌های ما جا دارد و فقط رهبر ایران نیستند بلکه رهبر تمام مسلمانان جهان هستند. سید کلب جواد نقوی، رئیس مجلس علمای هند هم گفت: در دنیای امروز استکبار جهانی و سردمداران آن تبلیغات زیادی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌کنند و شبهات و سوء تفاهم‌هایی علیه رهبر انقلاب ایجاد می‌کنند و ما می‌خواهیم از ایران در برابر این تبلیغات سوء دشمنان اسلام دفاع کنیم و حقیقت انقلاب اسلامی ایران را به جهان نشان دهیم. شبیر علی وارثی یک دانشور اهل سنت از ایالت بنگال غربی، رهبر معظم را رهبر اتحاد امت اسلامی خواند و گفت: باید به مردم گفته شود که رهبر انقلاب ایران چه خدمات زیادی در راه سعادت و پیشرفت امت اسلامی بصورت شبانه روزی انجام داده اند. پرفسور اختر الواسع رئیس دانشگاه جوده پور رهبر انقلاب را منادی وحدت به تمام معنی توصیف کرد و دکتر ظفر الاسلام خان رئیس اقلیت های هندوستان با بیان اینکه در عالم اسلام رهبری همچون آیت الله خامنه ای که صاحب علم و تقوی باشد نداریم افزود: ایشان تمام اختیارات مملکت را در دست دارند اما در عین سادگی زندگی می کنند. رهبر ایران به تمام معنی یک رهبر اسلامی است و فتاوی ایشان در زمینه های مختلف سیاسی علمی برای امت اسلامی قابل تقلید هست.
- مراسم اختتامیه همایش عصر روز ۱۴ بهمن‌ماه با تداوم سخنرانی ها برگزار و با صدور بیانیه خاتمه یافت. در بخشی از بیانیه‌ پایانی آمده بود: شخصیت آیت‌الله خامنه‌ای، بُعد جهانی داشته و فقط به ایران محدود نمی‌شود و ایشان علاقه‌مندان بسیاری در جهان دارند، زیرا اندیشه‌ها و افکار وی بسیار روشن و درباره مسائل مختلف جهان است.
-  جمعیت حاضر در مراسم افتتاحیه و اختتامیه نزدیک به پانصد نفر بودند. ١٠کتاب در رابطه با اندیشه های مقام معظم رهبری در دست انتشار قرار گرفت و  ٤٢ کتاب نیز رونمائی شد. ٧٠ نفر از شعرا از سراسر هند در باره مقام معظم رهبری شعر سرودند که مجموعه آنها در ٢٤٠ صفحه منتشر شد.
برگزاری این همایش، در ایام چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در زمانی که ایران مقتدرترین و تاثیرگذارترین کشور در منطقه است ،نشان داد که این انقلاب راه خود را ادامه خواهد داد و هر روز بیش از گذشته مورد استقبال مردم جهان از جمله مردم آزاداندیش هند قرار خواهد گرفت. رهبر انقلاب در سال های اخیر در سیاست خارجی گفتمان نگاه به شرق را مطرح کرده اند و بر این اساس روابط ایران و هند به عنوان دو قدرت بزرگ شرقی در جهت منافع دو ملت توسعه خواهد یافت و برگزاری این همایش نویدبخش آینده روشن این مناسبات بود.

نظر شما