شناسهٔ خبر: 153239 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

فتاح:گرانی‌، درآمدزایی مددجویان کمیته امداد را از طریق پنل‌های خورشیدی به کما برد !

فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه هزینه نصب پنل‌های خورشیدی طی سال جاری از ۲۶ میلیون به بالای ۴۰ میلیون رسید، گفت: گرانی های امسال باعث شده، پوشش مددجویان کمیته امداد از طریق درآمد حاصل از پنل‌های خورشیدی به کما برود.

سید پرویز فتاح درباره تحت‌پوشش قرار دادن مددجویان کمیته امداد از طریق درآمد زایی گفت: کمیته امداد در حال پوشش مددجویان از طریق درآمدزایی از طریق پنل‌های خورشیدی بود و این کار را از 3 سال گذشته با ارائه سهمیه چندین هزارتایی به استان خراسان رضوی آغاز کرد و به جنوب کرمان نیز حدود 2هزار  پنل خورشیدی سهمیه داده شد، اما تحولات ارزی محاسبات را بهم ریخت، این بهم‌ریختگی درحالی رخ داد گسترش پنل ها روند خوبی داشت و هماهنگی‌ها با وزارت نیرو انجام و وام‌های قرض‌الحسنه به مددجویان پرداخت شده بود.

وی با اشاره به اینکه یک پشت‌بام با مساحت حداقل 30مترمربع برای نصب پنل خورشیدی با ظرفیت 5کیلووات کفایت می‌کند، توضیح داد: این کار تا سال گذشته حدود 26میلیون تومان هزینه‌بر بود اما تحولات ارزی ادامه کار را سخت کرد، چراکه برخی از قطعات از خارج کشور وارد می‌شوند و اکنون هزینه نصب پنل‌ها برای مددجویان به بالای 40 میلیون رسیده است.

فتاح ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه نصب پنل خورشیدی بر پشت‌بام خانه‌ها، مددجویان دیگر نمی‌توانند اقساط 40 میلیون تومان وام را پرداخت کنند و از طرفی دیگر کمیته امداد نیز قادر به تقبل این میزان وام نیست، به همین دلیل می توان گفت پوشش مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) از طریق درآمد حاصل از پنل‌های خورشیدی به کما رفته است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) به راهکارها و اقدامات صورت گرفته برای برون‌رفت از توقف پروژه ایجاد اشتغال و درآمدزایی به روستاییان از طریق پنل‌های خورشیدی اشاره کرد و افزود: کمیته امداد طی تلاش‌ها و پیگیرهای خود توانسته راهکارهای را برای برون‌رفت از توقف این پروژه اشتغال‌زایی پیدا کند که در این راستا مقداری منابع مالی بلاعوض در نظر گرفته و رسیدگی‌ها از  طریق دولت انجام گرفته است.

وزیر نیرو دولت نهم ادامه داد: از آنجا که سرمایه‌گذاری در این رابطه از 26 میلیون تومان به 40 میلیون تومان رسیده است وزارت نیرو بودجه لازم برای تولید برق بادی و خورشیدی را در لایحه بودجه سال 98 گنجانده و انتظار است مجلس آن را به قانون تبدیل کند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه هر قبض برق، آیتم‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها پرداخت پول برای تولید "برق پاک" است و دولت هزینه‌های تولید برق بادی را از این محل تامین می‌کند، اضافه کرد: درآمد خانواده‌های مددجویان از پنل‌های خورشیدی در فصل‌های مختلف با توجه به شدت گرما متفاوت است اما متوسط درآمد آن‌ها در استان خراسان رضوی میان 700 تا 900 هزار تومان است.

نظر شما