شناسهٔ خبر: 153228 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

توکلی: بی‌اعتنایی روحانی به نامه هشدار مهر ۹۶ کارشناسان بانک مرکزی درباره التهابات ارزی

توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامه هشدارآمیز کارشناسان بانک مرکزی در مهر ۹۶ گفت: آقای روحانی ضمن رد این تحلیل می‌گوید ما هم اکنون در بهترین وضعیت ارزی قرار داریم و این گزارش غلط است و نرخ ارز از ۳۸۰۰ تومان نباید بالاتر برود.

به گزارش «نماینده»، احمد توکلی در کنفرانس حکمرانی و سیاست‌های عمومی به تشریح سیاست پیشنهادی خود برای مدیریت بازار ارز پرداخت و اظهارداشت: باید ارز متناسب با شرایط اقتصاد کشور و همه متغیرهای مرتبط با تعیین نرخ ارز، مشخص و در همان نرخ ارز تک نرخی شود.

وی افزود: بازار رسمی ارز از جمله بانک‌ها و صرافی‌ها براساس همان نرخ مبادرت به خرید و فروش ارز کنند.

توکلی در واکنش به این سوال که ارز در چه نرخی تثبیت شود، گفت: باید محاسبه شود که نرخ مناسب ارز برای اقتصاد ایران در شرایط فعلی چقدر است؛ وقتی نرخ به دست آمد، سیاست‌ها در جهت تثبیت نرخ در آن عدد باید به کار گرفته شود.

* بازار غیر رسمی با ابزار قهری قابل حذف است

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان بازار غیررسمی را حذف کرد؟ گفت: دولت می‌تواند با استفاده از ابزار قهری بازار غیررسمی را حذف کند.

وی در واکنش به نقدهای مطرح‌شده به این‌ سیاست پیشنهادی گفت‌: کدام سیاست ممکن است‌ ضعف نداشته باشد؟ اما در مسیر اجرا می‌توان این‌ ضعف‌ها را کاهش داد و به حداقل رساند.

توکلی با بیان اینکه ماهاتیر محمد چگونه می‌تواند ۷ سال نرخ ارز را ثابت نگه دارد، گفت: او بازار دلالی و غیررسمی را اجازه فعالیت نداد و توانست بازار ارز را به مدت ۷ سال با یک نرخ مدیریت کند.

* بی‌اعتنایی روحانی به نامه مهم کارشناسان بانک مرکزی درباره نرخ ارز

وی با اشاره به نامه کارشناسان ارزی بانک مرکزی در مهرماه ۹۶ به احمد عراقچی، معاون ارزی وقت بانک مرکزی افزود: در این‌ نامه نسبت به محدود شدن کانال‌های ارزی هشدار داده شده و سیاست کنترل تقاضای ارز پیشنهاد شده بود. عراقچی این‌ نامه را به سیف رئیس کل وقت بانک مرکزی می‌دهد و او هم این‌ نامه را به رئیس‌جمهور می‌رساند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آقای روحانی ضمن رد این‌ تحلیل کارشناسان بانک مرکزی می‌گوید ما هم اکنون در بهترین وضعیت ارزی قرار داریم و این‌ گزارش غلط است‌ و نرخ ارز از ۳۸۰۰ تومان نباید بالاتر برود.

وی با تأکید بر این‌که باید با مردم صادقانه برخورد کرد، گفت: اگر مردم ببینند مسئولان به فکر خودشان هستند و کار خودشان را می‌کنند، هیچ وقت به حرف مسئولان گوش نخواهند کرد و همین مسئله موجب کاهش اثرگذاری سیاست‌ها می‌شود.

توکلی تصریح کرد: زمانی که بنده سخنگوی دولت بودم، هرچه به مردم می‌گفتم قبول می‌کردم چون به نظر آنها می‌رسید که من صادقانه صحبت می‌کنم. در زمانی که من سخنگوی دولت بودم، تعدادی از این‌ افراد در مقابل کارخانه خودروسازی تجمع کرده و می‌گفتند تا زمانی که به ما ماشین ندهید، ما از اینجا نمی‌رویم و همین اقدام موجب بروز اختلال در فضای کشور شده بود.

* مردم گفته‌های صادقانه مسئولان را می‌پذیرند

وی‌ ادامه داد: بنده به آقای نخست‌وزیر گفتم که می‌خواهم در این‌ باره با مردم صحبت کنم و ایشان خیلی نگران بود و پرسید چه می‌خواهید بگویید؟ گفتم چیزی که من می‌گویم مسئله را حل خواهد کرد. من به صورت زنده در بخش خبری به مردم اعلام کردم که اگر ما به این‌ افراد ماشین بدهیم، در فرآیند تولید تجهیزات نظامی به مشکل برمی‌خوریم و یا این‌که به جای پرداخت حقوق به کارگران، باید به آنها لوله تفنگ و لوله تانک بدهیم. آیا شما راضی به چنین کاری هستید؟ همین صحبت من باعث شد که مردم این‌ نظر دولت را بپذیرند و کارگران معترض سر کار خود برگردند. به همین دلیل تأکید می‌کنم نوع برخورد و رفتار با مردم بسیار تأثیرگذار است. بنده در آن‌ دوران کار عجیب و غریبی نمی‌کردم، بلکه فقط با مردم صادقانه صحبت می‌کردم.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر کسی رئیس کل بانک مرکزی شود که مردم سابقه او را بدانند و اطمینان داشته باشند که او فرد توانمند و سالمی است، واکنش متفاوتی نسبت به قبل از آن‌ نشان می‌دهند.

وی با اشاره به صحبت‌های مجید شاکری از دیگر کارشناسان حاضر در جلسه در خصوص بازار ارز گفت: مطالبی که آقای شاکری می‌گوید درست است، اما بنده از زاویه دیگری به مسئله نگاه می‌کنم و حتی بعضی از جزئیات بازار ارز و نکاتی که ایشان گفت را بلد نیستم. اما از منظر کلان به نظر می‌رسد رویکردی که بنده اعلام کردم درست است‌ و باید انجام شود.

نظر شما