شناسهٔ خبر: 153217 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

با رای مجلس بانک مرکزی باید ۵۰ درصد سود سهام و مالیات های علی الحساب خود را به خزانه واریز کند

بانک مرکزی نمایندگان مجلس بانک مرکزی را مکلف کردند تا ۵۰ درصد سود سهام و مالیات علی الحساب خود را تا ۱۵ بهمن به حساب خزانه واریز کند.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان، در جریان بررسی طرح اصلاح قانون بودجه سال ۹۷ اعاده شده از شورای نگهبان با الحاق یک بند به تبصره ۶ این قانون موافقت کردند.

براساس بند (ق) الحاقی به تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۷؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است حداقل ۵۰ درصد سود سهام و مالیات علی الحساب پیش بینی شده در پیوست شماره ۳ این قانون را تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری پرداخت کند و براساس عملکرد مطابق مفاد حکم ماده ۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی ۲ تسویه کند.

براساس ماده ۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی ۲؛ ماده۴ـ کلیه شرکتهای دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و بانکها که در بودجه کل کشور برای آنها سود ویژه پیش‌بینی می‌شود موظف به واریز مالیات علی الحساب و سود سهام علی الحساب بودجه مصوب به‌صورت یک دوازدهم در هر ماه می‌باشند. به خزانه‌داری کل کشور اجازه داده می‌شود در صورت عدم واریز مالیات و سود سهام دولت به‌صورت علی‌الحساب و یک دوازدهم، عوارض و مالیات برارزش افزوده (براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور) توسط هریک از شرکتهای دولتی و بانکها، از موجودی حساب آنها نزد خزانه‌داری کل کشور برداشت و مالیات و سود سهام را به حساب درآمدهای عمومی کشور و عوارض را به حسابهای شهرداری‌ها و حساب تمرکز وجوه به نام وزارت کشور حسب مورد واریز نماید. تسویه حساب قطعی دولت برمبنای صورتهای مالی حسابرسی‌شده و مصوب مجمع عمومی انجام خواهد شد. شرکتهای دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که قسمتی از سهام آنها متعلق به بخش غیردولتی است، به تناسب میزان سهام بخش غیردولتی، مشمول پرداخت وجوه موضوع این ماده نمی‌باشند. وصول مبالغ یادشده تابع احکام مربوط و مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن است.

نظر شما