شناسهٔ خبر: 153141 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اخذ مالیات از پزشکان باید عادلانه و با حفظ حرمت باشد

علی نوبخت عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه به بهانه مالیات حرمت جامعه پزشکی از سوی برخی زیر سوال رفته گفت: پزشکان مالیات خود را می‌دهند اما کسب مالیات باید با حفظ حرمت پزشکی همراه باشد.

به گزارش «نماینده» علی نوبخت، با اشاره دستاوردهای انقلاب با بیان اینکه کشور در حوزه بهداشت و درمان به خودکفایی رسیده است گفت: زمانی که انقلاب شد بیش از ۵ هزار پزشک خارجی در ایران کار می‌کردند و مردم برای درمان‌های مهم و پیشرفته باید به خارج از کشورمی‌رفتند؛ بنده دهه اول انقلاب معاون درمان بودم و به اجبار گاهی اوقات از ۵ هزار تا ۳۰ هزار دلار باید به مردم می‌دادیم که برای دریچه قلب و یا بای‌پس عروق کرونر و حتی پیوند کلیه به کشورهای بیگانه بروند تمام این درمان‌ها در حال حاضر به همت اساتید والامقام در کشور امکان پذیر است البته مسئولین نیز زمینه را فراهم کردند.
پیچیده‌ترین عمل‌ها به ویژه عمل‌هایی مثل پیوند اعضا که مهمترین راه درمان آنها تعویض عضو است در کشور صورت می‌گیرد

نیاز به اعزام بیمار در هیچ رشته‌ای از پزشکی نداریم

 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس افزود: در قسمت‌های پزشکی هم طبابت کردند و هم به تربیت پزشک پرداختند به طوری‌که اکنون در هیچ رشته‌ای از پزشکی نیاز به اعزام بیمار نداریم مگر اینکه بیمار خودش بخواهد از امکانات دیگری استفاده کند. به هرحال پیچیده‌ترین عمل‌ها به ویژه عمل‌هایی مثل پیوند اعضا که مهمترین راه درمان آنها تعویض عضو است در کشور صورت می‌گیرد.

ایران در زمینه پیوند اعضا سرآمد است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر پیوند کبد، کلیه، قلب، روده، پانکراس و گاهی کل امعاء و احشاء که عوض می‌شود توانستیم همین کارهای عظیم را انجام دهیم و ایران در این زمینه سرآمد است. پزشکان ایرانی حتی برای تدریس به کشورهای دیگر نیز می‌روند و یا پزشکان برخی از کشورها برای آموزش به ایران می‌آیند.
در صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی پیشرفت کردیم اما هنوز به خودکفایی نرسیدیم

وی با بیان اینکه در حوزه داروسازی پیشرفت‌های بسیار خوبی کسب کردیم تصریح کرد: با اینکه در صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی پیشرفت کردیم اما هنوز در این دو حوزه به خودکفایی نرسیدیم. از نظر نیروهای انسانی پزشکی و تعداد دانشگاه‌ها به خودکفایی کامل رسیدیم؛ اکنون که به همت اطبای والا مقام به خودکفایی رسیدیم و گاهی اوقات روزانه صدها هزار بار بیماران به اطبا مراجعه می‌کنند، باید حرمت این جامعه پزشکی حفظ شود و اعتماد جامعه عمومی را نسبت به جامعه پزشکی از بین نبریم.

اعتماد مردم نسبت به جامعه پزشکی از بین نرود

نوبخت اظهار داشت: مسائلی را شاهدیم که احساس می‌کنیم دشمن آن را در بین ما رواج می‌دهد و ندانسته تکرار می‌کنیم توصیه بنده به مسئولان صدا و سیما و جراید این است که حرمت جامعه پزشکی را حفظ کنند چراکه کشور یک کشور آسیب‌پذیر و در معرض حوادث طبیعی است؛ با توجه به مشکلاتی که استکبار جهانی برای ما ایجاد کرده، اعتماد عمومی را کم نکنیم چراکه یکی از گروه هایی که تکیه گاه مردم هستند جامعه پزشکی است و نباید این تکیه گاه را از مردم بگیریم، بی‌اعتمادی خواسته استکبار جهانی است و ممکن است که ناخواسته در زمین دیگران بازی کنیم.

اخذ مالیات از پزشکان باید عادلانه و با حفظ حرمت باشد

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: مسائلی پیش آمده که به بهانه مالیات پزشکان، اهانت‌ها را وسیع کردند. معتقدیم که پزشکان نیز باید مانند صنوف دیگر مالیات پرداخت کنند و در آن هیچ بحثی نیست و فرار کننده از مالیات نیز جرم مرتکب شده و این موضوع را تائید می‌کنیم اما مطمئن هستیم که جامعه پزشکی کار خود را انجام می‌دهد و اگر جایی تخلفی پیش می‌آید، سازمان مالیاتی باید مالیات خود را بگیرد اما برای اینکه هم سازمان مالیاتی پول خود را بگیرد و هم حرمت پزشکی حفظ شود، با دخالت بنده، رئیس کل نظام پزشکی و رئیس شورای عالی نظام پزشکی با رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور صحبت کردیم و گفتیم به دلیل اینکه ابهام ایجاد شده که پزشکان از مالیات فرار می‌کنند آمدیم بگوییم که قبول نداریم که پزشکان نباید مالیات دهند اما باید عادلانه و با حفظ حرمت باشد.

تشکیل کمیته‌ای برای مالیات از پزشکان با حفظ حرمت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: معاونین سازمان مالیاتی نیز چند بار به سازمان نظام پزشکی آمدند و نتیجه تشکیل یک کمیته شد که ۵ نفر از سازمان مالیاتی و ۵ نفر از سازمان نظام پزشکی در این کمیته بودند که هم مالیات کسب شود و در کنار آن نیز حفظ حرمت شود؛ در نتیجه باید پزشکان را تشویق کنیم که در کشور بمانند که اگر زمانی جنگی پیش آمد پس چه کسی باید به داد مجروحان برسد، پس چراغ از بهر تاریکی نگه داریم.

نظر شما