شناسهٔ خبر: 153140 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پرداخت نشدن طلب داروخانه‌ها را با ورشکستگی مواجه می‌کند

امینی فرد43 نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: تجویزهای دارویی خارج از روال و بیش از حد انجام می‌گیرد و ابزار کنترلی نیز نداریم بلکه تنها ابزاری که وجود دارد مسئله خرید خدمات دارویی از طریق سیستم سطح بندی، حذف نسخه‌های سنتی و ایجاد دفترچه‌های الکترونیک، تشکیل پرونده سلامت الکترونیک و نهادینه کردن سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

به گزارش «نماینده» محمد نعیم امینی فرد، با بیان اینکه توفیقات خوبی در صحنه ساخت و داروسازی کشور داشتیم و ۹۰ درصد داروها در کشور تولید می‌شود و این نشان از یک توان تکنولوژی و علمی است گفت: چالش‌های قابل توجهی نیز در این زمینه وجود دارد و آن نقدینگی است که بدهی‌های انباشته شده بیمه‌ها را به مراکز ارائه دهنده خدمات داریم و آنها نیز به شرکت‌های پخش و کارخانجات داروسازی بدهکار هستند البته در طی  این سال‌ها با پیگیری‌هایی که وزارت بهداشت و درمان انجام داد، حجم این بدهی‌ها کاهش پیدا کرده اما هنوز در یک نقطه دور از مقتضیات اقتصاد سلامت قرار داریم.
در حال‌حاضر تجویز منطقی دارو نداریم بلکه تجویزها خارج از روال و بیش از حد انجام می‌گیرد و ابزار کنترلی نیز نداریم

تلاطم‌های ارزی فشار بسیاری را به اقتصاد دارویی تحمیل کرده است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس افزود: اگر نقدینگی مناسبی نداشته باشیم و با توجه به اینکه فرایند ساخت دارو یک فرایند زمان بر است و نیاز به تهیه مواد اولیه دارد و باید در جایی فرایندسازی شود، عملا مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. از طرف دیگر تلاطم‌های ارزی که اخیرا ایجاد شد و با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط به امر مواد اولیه داده می‌شود و هیچ وقت شامل مواد جانبی مثل ظروف بسته بندی که نقش مهمی را در قیمت تمام شده دارند، نمی شود، فشار دیگری را به اقتصاد دارویی تحمیل کرده است.

کارخانه‌های داروسازی به دنبال بازارهای جدید در منطقه نیستند

وی ادامه داد: مسئله دیگر این است که در حال حاضر با توجه به بازار ۸۰ میلیونی که وجود دارد، شرکت‌ها و کارخانجات داروسازی برای اینکه بازارهای جدیدی را در منطقه جستجو کنند خیلی فعال نیستند اگرچه ظرفیت کارخانجات داروسازی ۳برابر است یعنی الان کارخانه‌های داروسازی با یک سوم کار می‌کنند و این توان در کشورهای منطقه به لحاظ تکنولوژی و زیرساختی وجود ندارد.
پرداخت نشدن طلب داروخانه‌ها، آنها را با ورشکستگی مواجه می‌کند

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به نظر می‌رسد اقدامات لازم برای اینکه بازارهای منطقه را جستجو کنیم بسیار مهم است البته شرکت‌های دانش‌بنیان توفیقات محدودی را داشتند. حداکثر ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار صادرات دارو داشتیم اگرچه که ظرفیت کشور بسیار بیشتر است.

تجویز منطقی دارو باید سازماندهی شود

وی افزود: در حال‌حاضر قیمت دارو را فیکس کردیم و درست است که در کوتاه مدت پرداخت از جیب مردم را پایین می‌آورد اما در میان مدت حتما صدمه خواهد زد، باید در درجه اول تجویز منطقی دارو و تعهدات بیمه‌ها را در ارتباط با دارو به یک نحوی سازماندهی کنیم که از این حالت درآید، در حال‌حاضر تجویز منطقی دارو نداریم بلکه تجویزها خارج از روال و بیش از حد انجام می‌گیرد و ابزار کنترلی نیز نداریم؛ تنها ابزاری که وجود دارد مسئله خرید خدمات دارویی از طریق سیستم سطح‌بندی، حذف نسخه‌های سنتی و ایجاد دفترچه‌های الکترونیک، تشکیل پرونده سلامت الکترونیک و نهادینه کردن سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع است که همه این موارد اصلاحات ساختاری است که به کاهش هزینه‌ها و افزایش ارتقاء خدمات دارویی در سطح جامعه کمک می کند.

فواصل پرداخت طولانی مدت طلب داروخانه‌ها، آنها را به ورشکستگی می‌رساند

امینی فرد در پاسخ به این سوال که بدهی بیمه‌ها به داروخانه تا چه حد می‌تواند بر روی ارائه خدمات آنها تاثیرگذار باشد گفت: اوایل سال چیزی حدود ۴۰۰ روز فاصله تاخیر وجود داشت اما اکنون بسیار کمتر شد؛ داروخانه‌ها به عنوان یکی از محیطی‌ترین واحدهای ارائه دهنده خدمات دارویی، توان اقتصادی محدودی دارند و اگر فواصل طولانی برای پرداخت طلب آنها داشته باشیم حتما با ورشکستگی رو به رو خواهند شد، ضمن اینکه کیفیت ارائه خدمات نیز کاهش پیدا خواهد کرد بنابراین به سمت روش‌های جایگزین دیگری که ممکن است در یک واحد دارویی مطلوب نباشد پیش روند.

نظر شما