شناسهٔ خبر: 153079 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قبل از انقلاب یکی از نابرابرترین کشورهای جهان بودیم

محجوب43 رئیس فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه فقر مهمترین مسئله در جامعه است گفت: اقتصاد خصوصی سازی، کشور را به سمت نابرابری ها سوق می‌دهد در حالیکه موسسات خیریه ، برابری‌ها را در جامعه افزایش می‌دهد.

به گزارش «نماینده» علیرضا محجوب، در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی و با اشاره به اهمیت مسئله فقر در جامعه گفت: به دلیل اینکه امروز از ۴۰ سال پیش از انقلاب بسیار دور شدیم بنابراین ذهن‌ها نیز از برخی مسائل بسیار دور شده و برخی افراد برخی تلخی‌ها و اشکالات گذشته را حُسن حساب می‌کنند اما آنچه که روشن است و مسئله‌ای که باید به آن توجه کنیم مسئله فقر در حوزه اجتماعی است.

یکی از نابرابرترین کشورهای جهان بودیم
محاسبه ضریب فقر، نشان می‌دهد در سال ۵۵ یکی از نابرابرترین کشورهای جهان بودیم

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات افزود: محاسبه ضریب فقر، محاسبات ضریب جینی است که نشان می‌دهد؛ در سال ۵۵ یکی از نابرابرترین کشورهای جهان بودیم که نه تنها با خودمان نابرابر بودیم بلکه در جدول نابرابری یکی از کشورهایی بودیم که بدترین نابرابری را داشت. شاخص نابرابری عددی بین صفر تا یک است که بر اساس محاسبه محیطی لوزانو محاسبه می‌شود.

صندوق‌های خیریه میزان برابری را در جامعه افزایش داده است

وی ادامه داد: این شاخص نابرابری بعد از انقلاب کمی بهبود پیدا کرده است و تقریبا بیش از نیمی از این عدد پر شده است و از ۴۰ درصد کمی تجاوز کردیم و باز هم در بدترین سال‌های اخیر فاصله فراوانی با گذشته و قبل از انقلاب دارد بنابراین شاخص‌هایی مثل فقر هرگز قابل قیاس با گذشته نیست؛ مضاف بر اینکه توزیع مجددی که دولت از طریق صندوق‌ها و موسسات خیریه، دستگاه‌های امدادی مثل کمیته امداد، بهزیستی و یا برقراری بیمه بیکاری از اقدامات تازه‌ای بوده که به توزیع برابرتر انجامیده است و به سمت برابری بهتر از گذشته بعد از پیروزی انقلاب رسیده‌ایم.

اقتصاد منفعتی در حال تشدید کردن مشخصات نابرابری‌ها است

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه اقتصاد خصوصی و خصوصی‌سازی کشور را به سمت نابرابری‌ها سوق می‌دهد تصریح کرد: برداشت ما این است که راه امروز که از راه اقتصاد خصوصی و خصوصی‌سازی و اقتصاد منفعتی می‌گذرد، مجددا در حال تشدید کردن مشخصات نابرابری‌ها است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از این نابرابری باید راه را تصحیح کنیم و راهی را انتخاب کنیم که نابرابری‌ها را کاهش دهد و این به توزیع بهتر درآمدها بین اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه می‌انجامد.

فقر دلیل انقلاب کردن مردم بود

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات ادامه داد: فقر مهمترین حوزه کشور ها است. مقام ایران در ضریب جینی فقر جزء ۱۰ کشور آخر بوده یعنی مقام ایران از ۴۰ تای اول فراتر نرفته و معمولا بین ۱۶ تا ۲۵ بوده بنابراین در دنیا یکی از بهترین ضریب های توزیع دنیا را از نظر فقر داریم  و اینکه همیشه می گوییم مردم مشکل دارند باید بدانیم که جزء خوب های دنیا هستیم. این در حالی است که دلیل انقلاب کردن مردم فقر است.
ایران قبل از انقلاب حتی واشر کاغذی نیز نمی‌توانست تولید کند

قبل از انقلاب فراتر از همه بی‌عدالتی‌ها در ایران بی‌عدالتی داشتیم

وی ادامه داد: ضریب جینی ایران در سال ۵۵ حدود ۵۵ درصد بوده یعنی به آخر لیست نابرابری سقوط کردیم و رژیم و حکومتی که تا این اندازه نابرابری داشته باشد نشان می‌دهد که فراتر از همه بی‌عدالتی‌ها در ایران بی‌عدالتی بوده است. زمانی آرزوی همه این بود که شیر ایرانی استفاده کنند و ماست‌هایمان از شیرخشک نباشد چراکه در آن زمان ۶۰ درصد از ماست‌ها از شیرخشک بود؛ تولید شیر تنها ۳۰ درصد از نیازها را برآورده می‌کرد بنابراین ماده اولیه کارخانجات شیر در قبل از انقلاب آب و شیرخشک بود اما امروزه کشوری هستیم که طی دو دهه فرآورده‌های مختلف لبنی تولید و صادر می‌کنیم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه اگرچه قیمت گوشت در حال حاضر بسیار بالا است اما بی‌رحمی است که بگوییم در این زمینه خودکفا نیستیم افزود: مابه‌التفاوت ارزی باعث شده تا کشورهایی که قبلا به ما مرغ می‌فروختند اکنون از ما خریدار مرغ شوند پس طبیعی است که مرغ برای ما کم می‌شود و هزینه نیز بالا می‌رود؛ همچنین مرزهای ایران به دلیل گستردگی و معادلات پایاپای که بین تجار وجود دارد دیگر قادر به جلوگیری به معنای وسیع کلمه نیست بنابراین همه اینها از یک جهت خوشحال کننده است که نشان می‌دهد در تولیدات لبنی و تولیدات متصل به آن به چه میزان جلو رفتیم.

ایران جزء ۱۵ کشور اول دنیا در تولید فولاد

رئیس فراکسیون کارگری مجلس اظهار داشت: ایران قبل از انقلاب حتی واشر کاغذی نیز نمی‌توانست تولید کند درحال‌حاضر اگر به کارخانجات خودروسازی بروید می‌بینید که موتور این خودروها ایرانی است به‌طوری‌که آرزوی هر ایرانی این بوده که صدای موتور ایرانی از خودرو بشنود.

محجوب با بیان اینکه تولیدات فولاد با آن همه ثروتی که قبل از انقلاب نیز بود به ۲ میلیون تن نمی‌رسید تصریح کرد: اکنون ۱۵ کشور اول تولیدکننده فولاد بوده و حتی صادرات نیز داریم و همه زیر ساخت‌ها و زمینه‌های آن موجود است؛ درست است که اعتبار سرمایه‌گذاری خدمت تغییر کرده و شاخص‌های دیگر مطرح شده اما اینها هنوز هم شاخص است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: عوامل متعددی وجود دارد که می توانیم نام ببریم و به آن افتخار کنیم. بسیاری از افراد انتظارشان از انقلاب بیش از اندازه است اما شکست ها و مشکلاتی نیز هست اما دائم به آنها رسیدگی می کنیم.

نظر شما