شناسهٔ خبر: 153071 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

علیرضابیگی: زیرساخت‌های استانی شدن انتخابات مجلس فراهم نیست

علیرضا بیگی یک عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها با بیان این‌که زیرساخت‌های اجرای طرح استانی شدن انتخابات موجود نیست، گفت: با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی حلقه اتصال مردم با نمایندگان از بین رفته و مردم دیگر نمی‌توانند برای رفع مشکلات‌شان به نمایندگان مراجعه کنند.

به گزارش «نماینده» احمد علیرضا بیگی، با اشاره به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات گفت: طراحان، این طرح را با این هدف مطرح کردند که وقت نمایندگان صرف امور جزئی و رسیدگی به امور شهری همچون آسفالت خیابان، ساخت پل و غیره نشود و با استانی شدن انتخابات بتوانند در سطح ملی نقش خود را ایفا کنند.

وی افزود: همچنین طراحان طرح معتقدند که با استانی شدن انتخابات افراد در تراز استان و داشتن درجه نخبگی بالاتر و اشراف بیشتر به موضوعات در عرصه انتخابات حضور پیدا می‌کنند آنها معتقدند استان را حوزه انتخابیه واحد تلقی کرده و شهرستان را حوزه فرعی بدانند، لذا کاندیداها با دارا بودن ۱۰ درصد آرای شهرستان امکان حضور در رقابت را پیدا کرده و نهایتاً اگر اکثریت آرای را در استان کسب کنند برنده رقابت انتخاباتی می‌شوند.

این عضو کمیسیون شوراها در توضیح مضرات و تبعات اجرایی شدن این طرح، اظهار کرد: در حال حاضر مردم برای حل مشکلات خود به نمایندگان مراجعه می‌کنند. اگر قرار بر استانی شدن انتخابات باشد یعنی حجم مراجعات به نمایندگان استان زیاد شده که عملاً پاسخگویی مناسب وجود نخواهد داشت، چون مبنای این طرح پرهیز از پرداختن به موضوعات ریز و خرد است. بر این اساس حلقه اتصال مردم با قانون‌گذار قطع شده و مراجعات مردم راه به جایی نخواهد برد.

علیرضا بیگی با بیان این‌که این طرح با الگوی برگزاری انتخابات در تهران عنوان شده است، ادامه داد: اجرای این طرح به معنای در نظر گرفتن تفکر اکثریت و صرف‌نظر از دیدگاه اقلیت است این موضوع در استان‌های مختلف می‌تواند باعث آسیب دیدن اقوام و مذاهب مختلف که در اقلیت و یا اکثریت در شهرستانی هستند، شود بدان معنا که ممکن است در جایی همچون آذربایجان غربی تمامی کرسی‌های نمایندگی به واسطه اینکه دارای وحدت قومی و مذهبی هستند به یک طیف قومی و مذهبی اختصاص پیدا کرده و بخش دیگری از حضور در مجلس شورای اسلامی محروم بمانند یا این‌که مثلاً وضعیت در خراسان جنوبی برعکس شده و اقلیت سنی مذهبی قومی امکان حضور در مجلس شورای اسلامی را نداشته باشند.

وی افزود: موضوع دیگر آن است که با استانی شدن انتخابات شرایط برای کسانی که پشتوانه مالی دارند فراهم می‌شود چون تبلیغات در سطح استان به منابع مالی زیادی نیاز دارد که این میزان در مقایسه با حوزه‌های انتخابیه کوچک کمتر است.

این عضو کمیسیون شوراها در جمع‌بندی تاکید کرد: باید انتخابات به گونه‌ای باشد که تمامی آحاد مردم با هر تفکر، دیدگاه و مذهب احساس کنند که دارای نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند پس باید به دنبال الگویی برای تأمین عدالت و جلب نظر مردم باشیم نه این‌که در این دوره همچون دوره‌های گذشته مجلس شاهد طرح‌هایی هستیم که در سال آخر ظهور می‌کند چون نمایندگان برای از میدان به در کردن رقبا و یا محدود کردن دامنه رقابت اقداماتی را انجام می‌دهند تا شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات داشته باشند.

نظر شما