شناسهٔ خبر: 153044 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

با استانی‌شدن انتخابات مجلس بین مردم و حکومت فاصله عظیم می‌افتد

حاتمیان نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: با استانی شدن انتخابات حضور مردم در انتخابات کاهش می یابد همچنین فاصله عظیمی بین مردم و حکومت می افتد.

 به گزارش«نماینده» عبدالله حاتمیان درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و محاسن و معایب اجرای این طرح با بیان این عقیده که این طرح چندان ضرورتی ندارد، تصریح کرد: دولت به زودی لایحه‌ جامع انتخابات را به مجلس خواهد آورد. دولت در آن لایحه تمام مواردی که ما دغدغه‌ آنها را داریم را ذکر کرده است. لایحه دولت و طرح مجلس هم‌چون وضو و تیمم است، در جایی که وضو باشد تیمم باطل است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن اظهار موافقت خود با کار حزبی، گفت: دوستانی که امروز حامی طرح استانی شدن انتخابات مجلس هستند، این طرح را به منزله‌ امری برای نزدیک شدن به امور حزبی مطرح می‌کنند در پاسخ به آنها باید بگویم که ما به این زودی ‌ها به انتخابات حزبی نخواهیم رسید زیرا ما ساختارهای حزب، پایه‌های ایجاد حزب، حجیت و موضوعیت قانونی لازم برای احزاب مختلف را نداریم.

نماینده مردم درگز در بیان مخالفت خود با این طرح اظهار کرد: هم‌اکنون مردم تمامی تکالیف کشور را از نمایندگان می‌خواهند به عبارت دیگر دست مردم از دولتمردان کوتاه و از افراد بالاتر از دولت کوتاه‌تر است و با استانی شدن انتخابات فاصله‌ عظیمی بین مردم و حکومت می‌افتد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: با استانی شدن انتخابات، اولا شهرستانی‌ها در استان انتخاب نخواهند شد. اگر هم فرض کنیم که انتخاب شوند در ادوار بعد هرگز آنها یا یک نخبه‌ شهرستانی برای نمایندگی رأی نمی‌آورند.

وی افزود: در صورت تصویب طرح استانی شدن انتخابات کسانی که پول دارند، در لیست قرار می‌گیرند. در آن صورت یک نماینده مثلا در استان خراسان رضوی از کجا باید ۲-۳ میلیارد پول برای قرار گرفتن در لیست یک حزب بیاورد؟ یک نماینده از کجا باید در ۳۱ شهرستان کلان شهر خراسان رضوی پول برای ستاد، دفتر و تبلیغات گسترده بیاورد؟

حاتمیان در پایان کوتاه شدن دست مردم از تصمیم‌گیری و کاهش حضور مردم در انتخابات را از نتایج منفی این طرح خواند و گفت: در شرایط انتخابات استانی، نماینده‌ای که از استان انتخاب بشود دیگر کاری نخواهد داشت که آب فلان روستا قطع است یا فلان جا سیل آمده است. من نمی‌گویم اگر نماینده مردم در جریان کار های جزئی مردم باشد خیلی خوب است، این جور کارهای جزئی نیز به نحوی دخالت در کار دولت و کم مایه گذاشتن در زمینه‌ نظارت و قانون‌گذاری است اما آیا در شرایط فعلی ما جایگزینی هم داریم؟

نظر شما