شناسهٔ خبر: 153038 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مفتح در نشست خبری: تشکیل کمیته سیاستگذاری اوراق مشارکت/بانک‌ها فاینانس ارزی می‌دهند

کمیسیون تلفیق سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: برای ساماندهی اوراق مشارکت و سیاستگذاری یکسان در این زمینه مقرر شد، کمیته‌ای مرکب از رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی تشکیل شود.

به گزارش «نماینده»،  محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸  امروز در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران، جزئیات مصوبات این کمیسیون را تشریح کرد.

وی گفت: با توجه به ضرورت پایان یافتن هرچه سریعتر بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق و ارائه آن به صحن علنی مجلس، مقرر شد مواردی مانند هدف مندی یارانه ها و نرخ حامل های انرژی با تامل بیشتری در کمیته ای که به همین منظور تشکیل شده است مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهارداشت: براین اساس کمیسیون تلفیق پیش از اتمام بررسی تبصره های در آمدی برای صرفه جویی در وقت وارد بررسی تبصره های هزینه ای لایحه بودجه شد.

مفتح اظهار داشت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در بند د تبصره یک وزارت نفت مکلف شد از محل سهم شرکت ملی گاز نسبت به گازرسانی به روستاها و اتمام پروژه های گازرسانی به روستاها با اولویت سیستان و بلوچستان، ‌هرمزگان، ‌جنوب کرمان و خراسان جنوبی اقدام کنند. همچنین ۱۵۰۰ میلیاردتومان برای گازرسانی به مدارس روستایی تخصیص پیدا کرد.

وی ادامه داد: طبق مصوبه دیگری مقرر شد، کمیسیون تلفیق از ۶ هزار میلیاردتومانی که از منابع شرکت نفت برای تامین قیر تخصیص یافته بود  ۴۸ درصد برای روکش آسفالت شبکه راه های اصلی و فرعی، راه های روستایی و معابر، محلات با هدف بازآفرینی شهری و پروژه های مسکن مهر و فرودگاه در اختیار وزارت راه قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق  با بیان اینکه همچنین ۱۱ درصد به آسفالت معابر شهرهای باجمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر در اختیار سازمان شهرداری ها و دهداری ها قرار گرفت، افزود: ۱۷ درصد نیز در اختیار سازمان جنگل ها برای مالچ پاشی و خاک پوشی مناطقی که تحت تاثیر ریزگردها قرار می گیرند.

مفتح با اشاره به اینکه ۱۹ درصد از این مبلغ نیز برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها در اختیار بنیاد مسکن قرار می گیرد، گفت: ۵ درصد نیز برای آسفالت کف حیاط مدارس و ایزولاسیون پشت بام مدارس در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در تبصره سه به دولت اجازه داده بودیم که ۳۰ میلیارد دلار فاینانس کند. در تبصره های هزینه ای اعلام کردیم که یک میلیارد دلار از این فاینانس به تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه ها و مدارس فنی و حرفه ای اختصاص یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: مقرر شد دو میلیارد دلار از این منبع برای توسعه متروی شهری در اختیار شهرداری ها قرار گیرد.

مفتح تصریح کرد: بانک های عامل اجازه یافتند تسهیلات ارزی برای طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک و جمع آوری گاز به وزارت نفت تسهیلات ارزی دهند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این، بانک های عامل اجازه یافتند به طرح های توسعه ای سازمان های زیربنایی وزارت صنعت تسهیلات ارزی دهند، گفت: به شرط آنکه ۵۱ درصد این طرح ها از طرف بخش خصوصی و تعاونی تأمین شود و مناطق محروم در اولویت اجرای این طرح ها باشند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد:علاوه بر این مقرر شد، بانک های عامل بتوانند به سرمایه تبدیلی چغندر قند وام ارزی دهند.

مفتح گفت: علاوه بر این کمیسیون تلفیق مقرر کرد سهم ۱۵ درصدی آورده فاینانس برای طرح های راه آهن ملی از محل صندوق توسعه ملی تأمین شود.

وی افزود: در بحث اوراق مشارکت به شرکت های دولتی اجازه داده شد به میزان ۴۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کنند و باید این اوراق برای طرح هایی اختصاص یابد که شورای اقتصاد تأیید کرده باشد و دارای توجیه اقتصادی، فنی و محیط زیست باشد. بازپرداخت این اوراق از طریق شرکت های دولتی تضمین خواهد شد.

نماینده تویسرکان به تبیین مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق پرداخت و اظهارداشت: در مصوبه دیگری دولت مجاز به انتشار اوراق مالی اسلامی برای طرح های عمرانی نیمه تمام، طرح های ساماندهی دانشگاه ها و طرح های عمرانی استانی شد. دولت در این بخش اجازه دارد تا ۲۹ هزار میلیارد تومان ایجاد بدهی کند.

مفتح گفت: به شهرداری ها اجازه دادیم تا میزان ۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق اسلامی را با تضمین خود منتشر کنند که ۶۰ درصد این اوراق برای طرح های متروی شهری و حمل و نقل شهری، طرح بازآفرینی بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، شاه عبدالعظیم اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: مقرر شد برای ساماندهی اوراق مشارکت و سیاستگذاری یکسان در این زمینه کمیته ای مرکب از رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی تشکیل شود تا بر انتشار اوراق نظارت و نرخ سود اسمی این اوراق را تعیین کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه وزارت اقتصاد مسئول انتشار اوراق مشارکتی است که دولت مجاز به انتشار آن شده است، گفت: بانک مرکزی مجاز به انتشار اوراق اسلامی توسط دولت در بازار ثانویه با قیمت کشف شده در بازار ثانویه است.

نظر شما