شناسهٔ خبر: 153027 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

پژمانفر:طرح تعالی جمعیت با مخالفت دولت متوقف شده

نصرالله پژمانفر در حاشیه بازدید از سایت نماینده نماینده مجلس گفت: حق نداریم به بهانه نداشتم بودجه جمعیت کشور را ذوب کنیم، علت توقف طرح تعالی جمعیت مخالفت مستقیم دولت با طرح است چرا که بودجه کاملا سیاسی بسته شده و اولویت‌ها در نظر گرفته نشده است.

به گزارش «نماینده»، طرح تعالی جمعیت سال‌ها است که در کمیسیون فرهنگی مجلس معطل مانده است، و کاملا روشن است درحالیکه که بودجه ۹۸ تقریبا بسته شده است و حتی اگر طرح تعالی جمعیت همین امروز هم تصویب شود نمی‌تواند جایی در بودجه ۹۸ داشت باشد و این یعنی همچنان برنامه‌های کاهش جمعیت با شدت ادامه خواهد یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر نماینده مجلس شورای اسلامی که یکی از نمایندگان اصلی پیگیر طرح تعالی جمعیت است به بررسی علل معطل ماندن طرح تعالی جمعیت به مدت سال‌ها در کشور پرداخت.

 علت توقف طرح تعالی جمعیت مخالفت مستقیم دولت با طرح است

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد علت معطل ماندن طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: این که بگوییم طرح در کمیسیون فرهنگی گیر کرده است چندان حرف درستی نیست، طرح تعالی جمعیت در دوره مجلس قبلی یکبار به صحن علنی مجلس آمد و بحث آن در حضور نمایندگان ملت مطرح گردید اما با مخالفت شدید دولت نسبت به بحث اعتبارات طرح مواجه گردید و آنطور که دولت ابراز کرد تنها مشکلش با این طرح بحث اعتبار طرح بوده است.

علی‌رغم کاهش بودجه مورد نیاز طرح تعالی جمعیت به حداقل دولت باز آن را نمی‌پذیرد/بحران جمعیت کشور برای دولت مسئله نیست

پژمانفر افزود: مبتنی بر این دلیل دولت برای مخالفت با افزایش جمعیت، طرح تعالی جمعیت را از نو اصلاح کردیم و هزینه‌های آن را به حداقل کاهش دادیم. البته باید عرض کنم که هر طرحی طبیعتا نیاز به بودجه دارد و هر طرحی که بار مالی داشته باشد حتی به اندازه یک ریال، تا دولت نسبت به آن نگاه مثبت نداشته باشد متاسفانه هر چند هم که ضروری و حیاتی و جزء الویت‌های کشور هم که باشد متوقف می‌ماند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه دولت وضعیت جمعیت کشور را در بحران نمی‌بیند و افزایش جمعیت را هم به عنوان یک الویت نمی‌داند.

دولت حاضر نشد بودجه کنترل (کاهش) جمعیت را به طرح تعالی جمعیت اختصاص بدهد/ برنامه‌های کاهش جمعیت کماکان در حال اجرایی شدن است

وی تصریح کرد: حتی در مرحله‌ای که طرح تعالی جمعیت در مجلس قبل مطرح شد، دولت آقای روحانی ردیف‌های بودجه‌ای را در ارتباط با کنترل جمعیت قرار داده بود و خدمات خانه‌های بهداشت، اسباب جلوگیری از بارداری و خدمات وازکتومی را علنا ارائه می‌دادند.

پژمانفر در ادامه خاطرنشان کرد: همان زمان که دولت به بهانه نداشتن اعتبار زیربار طرح شانه خالی کرد مجلس از دولت خواست که همین بودجه‌ای که اختصاص به بحث کنترل جمعیت داده است را به بخش تعالی جمعیت اختصاص بدهد تا بتوان طرح را با حداقل‌ها شروع کرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: منتهی دولت اظهار می‌کند که رقم بودجه در ارتباط با کنترل (کاهش) جمعیت را حذف کرده است ولی حاضر نیست که بودجه را به بحث افزایش جمعیت اختصاص بدهد.

مانع اصلی طرح افزایش جمعیت کشور خود دولت است/ بودجه کشور کاملا سیاسی تهیه شده است

وی تاکید کرد: شاید بهانه دولت برای چنین موضوعی کمبود بودجه باشد اما با توجه به بحرانی که دامنگیر کشور است این بهانه قابل پذیرش نیست و در واقع مانع اصلی افزایش جمعیت خود دولت است.

پژمانفر در ادامه با بیان اینکه هم اکنون طرح تعالی جمعیت در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و منتظر تامین کمترین منابع مالی از سوی دولت  گفت: چرا مسئله جمعیت که جزء مشکلات و الویت‌های کشور است نباید هیچ جایی در بودجه داشته باشد ولی مواردی چون کنترل (کاهش) جمعیت همچنان در حال پیاده‌سازی است؟

وی گفت: البته اگر نگاهی به بودجه بیندازیم متوجه می‌شویم که چنین مشکلی تنها در بحث جمعیت مطرح نیست بلکه موارد اینچنینی متعدد هستند، این بودجه کاملا سیاسی تهیه شده است و با الویت‌ها و نیازهای اساسی کشور فاصله دارد.

نماینده شورای اسلامی در ادامه گفت: برخی مسائل اساسی کشور در این بودجه با چالش‌های جدی مواجه است و به بهانه نداشتن اعتبارات دارند همه آنها را حذف می‌کنند موضوع جمعیت یکی از اصلی‌ترین الویت‌هایی است که به بهانه‌های مختلف دارند اعتبارات آن را از بین می‌برند.

هم اکنون در دل بحران جمعیت به سر می‌بریم

وی افزود:همانطور هم که رهبر انقلاب فرمودند موضوع جمعیت به نحوی نیست که اگر مثلا  چند سال دیگر اگر دغدغه پیدا کردیم و پولی باقی مانده بود به آن توجه کنیم در همان سالی که سرمایه‌گذاری می‌کنیم جواب بگیریم و مثلا یکدفعه ۱۰ میلیون نفر به جمعیت ما اضافه شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر همین امروز هم اعتبارات لازم را برای این موضوع بگذاریم و بتوانیم فضای فرهنگی مردم را به نحوی اصلاح کنیم که نسبت به موضوع باروری اقبال داشته باشند، در آینده با بحران کمتری مواجه خواهیم شد نه اینکه بحران حذف شود تنها شدت بحران کاهش پیدا می‌کند و الا هم اکنون ما در دل بحران هستیم وقتی نرخ جایگزینی در کشور ما  بسیار پایین است یعنی ما در دل بحران هستیم نه اینکه در آینده دچار بحران می‌شویم.

باید قدردان جمعیت حلال‌زاده کشور خود باشیم

پژمانفر عنوان کرد: در جامعه ما باروری از راه ازدواج و شرعی رقم می‌خورد که خود آمارهای سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت و نقشه جهانی خانواده هم مبین این مسئله است.   خود نقشه جهانی عنوان می‌کند که بخش از تامین جمعیت کشورهای غربی در خارج از خانواده و ازدواج رقم می‌خورد مثلا ۵۱ درصد جمعیت آمریکا، ۵۷ درصد جمعیت فرانسه،۵۶ درصد جمعیت انگلیس خارج از ازدواج رسمی رقم می‌خورد در حالیکه طبق اعتراف نقشه جهانی خانواده این رقم برای ایران صفر است.

وی در ادامه عنوان کرد: یعنی مردم ما متشرع و با اخلاق هستند و به دنبال فرزندآوری در چارچوب خانواده و ازدواج هستند. اما شاهدیم که هم جمعیت بالایی مجرد بر روی دست کشور مانده و هم زوج‌هایی که ازدواج کرده‌اند به سمت فرزندآوری نمی‌روند. در چنین حالی بجای آنکه قدردان و شکرگذار جمعیت حلال‌زاده خود باشیم، بابت آن در دنیا مفتخر باشیم دست به نابودی جمعیت خود زده‌ایم.

جمعیت بالای باکیفیت جایگاه رفیع‌تری نسبت به جمعیت بالا دارد

این نماینده مجلس اذعان کرد: داشتن جمعیت بالا یک مولفه است داشتن جمعیت بالا و باکیفیت مولفه بالاتری است، درست نیست که به جمعیت نگاه مادی صرف داشته باشیم شاید جمعیت بالا مولفه قدرت باشد و نیروی کار یک کشور برای پیشرفت و سازندگی را تامین کند و حتی باعث شود که یک کشور قدرت سیاسی بالاتری داشته باشد چون رای بیشتری از مردم خود کسب کرده است و در مجامع بین‌المللی نقش موثرتری بازی کند و یا در مبحث اقتصادی نیروی مولد، خلاق و کار بیشتری داشته باشد و بتواند چرخه صنعت و تولید خود را در همه حوزه‌ها با قدرت بچرخاند اما این تنها یک وجه موضوع است.

پژمانفر تصریح کرد: موضوع بالاتر در بحث جمعیت این است که جمعیت بالای کشوری دارای کیفیت بالاتری هم باشد. یک مورد که مربوط به کیفیت بالاتر جمعیت است نوع زاد و ولد می‌باشد وقتی زاد و ولد در کشور ما از طریق شرعی رقم می‌خورد چرا باید این امتیاز استثنایی مورد تهدید قرار بگیرد و خانواده‌ها به نحوی تحت فشار فرهنگی و اقتصادی باشند که از داشتن فرزند فاصله بگیرند.

به بهانه نداشتن بودجه حق نداریم جمعیت کشور را با روش‌های استعماری کاهش دهیم

وی اظهار داشت:جامعه‌ای که این نوع فرزندآوری متشرع را برای خود انتخاب کرده است قطعا علاوه بر دنیا متوجه عقبی خود هم هست وگرنه مانند بسیاری از جوامع منحط غربی راه دیگری را در پیش می‌گرفت. ما نباید جمعیت متخلق کشور خود را به بهانه نداشتن بودجه به سمت روش‌های استعماری کاهش جمعیت ببریم.

دروغ‌های زیادی در حوزه جمعیت و فرزندآوری در حال انتشار در کشور است

پژمانفر در پاسخ به اینکه آیا دولت مسئله جمعیت را رها کرده است؟ گفت: باید بگویم این فراتر از رها کردن است چرا که طبق گزارشاتی که ما از اقصی نقاط کشور داریم برنامه‌های کاهش جمعیت با شدت تمام در  دستور کار است و مسائلی چون روش‌های جلوگیری از بارداری و سقط جنین پیگیری می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اما به غیر از این موارد به صورت فراگیر و هماهنگ هم دارند فرهنگ فرزند داشتن را در میان مردم از بین می‌برند  به گونه‌ای که در دانشگاه‌ها کنفرانس‌های جمعیتی برگزار می‌شود که و به دروغ گزارش‌هایی دروغ ارائه می‌کنند و بحران جمعیت کشور را کتمان می‌کنند و حتی گزارش‌ها و هشدارهایی که سازمان‌های آماری براساس آمار خودشان در مورد بحران شدید جمعیت منتشر می‌کنند را حذف یا مانع انتشار آنها از سایت‌های رسمی آماری می‌شوند. حتی هشدارهایی که سازمان‌های بین‌المللی نسبت به کشور ما داشته‌اند را هم کتمان و پنهان می‌کنند.

نظر شما