شناسهٔ خبر: 153009 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

هشدار جبهه آرمانخواهان واقعبین درباره استانی شدن انتخابات مجلس

جبهه آرمانخواهان واقع بین جبهه آرمانخواهان واقع بین در بیانیه ای نسبت به استانی شدن انتخابات مجلس هشدار داد.

 به گزارش «نماینده» نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته های اخیر به کلیات طرحی رای داده اند که اگر تبدیل به قانون شود باعث شکل گیری مجلسی خواهد شد که دیگر وامدار مردم نبوده و جریان های زر و زور و لابی های سیاسی و اقتصادی شاکله اصلی مجلس را شکل خواهند داد. این طرح که  استانی شدن انتخابات  مجلس نامیده می شود، ادامه طرحی است که در 20 سال اخیر دست کم در 5 مجلس طرح شده و هربار به نتیجه نرسیده یا با مخالفت نهادهای بالادستی قانونی نظیر شورای نگهبان مواجه شده است.

جبهه آرمانخواهان واقع بین با هشدار نسبت به تصویب چنین قانونی که نهاد قانون‌گذاری کشور را از حضور نمایندگان واقعی  مردم خالی می کند و به لابی های سیاسی، قدرت اثرگذاری و نفوذ در مردمی‌ترین نهادکشور را می دهد، اعلام می کند که این طرح در حقیقت مردم زدایی از جمهوری اسلامی بوده و باعث دور شدن مسئولان و تصمیم سازان کشور از مردم نقاط مختلف به خصوص مستضعفان و کسانی می شود که در دورترین روستاها و شهرهای ایران اسلامی دل در گرو انقلاب اسلامی دارند.

بدیهی است که یکی از آسیب های کنونی مجلس شورای اسلامی، تزریق نگاه های منطقه ای و محلی به نهادقانون گذاری کشور به جای داشتن نگاه های کلان و دیدگاه های ملی است که باعث هدر رفت بخشی از وقت و سرمایه های کشور در پارلمان می شود. با این حال جبهه آرمان خواهان واقع بین معتقد است که راه حل این آسیب، نمی تواند با حذف مردم شهرها و روستاهای دورافتاده از شرکت در سرنوشت شان رقم بخورد و نیاز به طرحی پخته و جامع دارد که در عین مردمی بودن بتواند مقابل آسیب های ذکر شده نیز بایستد.

در طرح فوق الذکر وقتی یک نامزد انتخابات مجلس برای آن که به پارلمان راه یابد تنها به 10 تا 20 درصد آرای یک شهرستان کوچک استان نیاز دارد و حدود 80 تا 90 درصد رای مورد نیازش را از سراسر استان کسب می کند دیگر وقت و ارتباطات و پیگیری های خود را صرف حضور در مرکز استان و شهرهای بزرگ خواهد کرد تا برایش آورده بیشتری پای صندوق رای داشته باشد. در این میان هر چهره ای که شناخته شده تر باشد یا به لابی های سیاسی و لابی های زر و زور نزدیک تر باشد قدرت بیشتری برای ورود به پارلمان خواهد داشت. چه این که در نبود «احزاب واقعی» طبعا لابی های سیاسی، لابی های پول و طایفه گری و قبیله گرایی جای «تحزب واقعی» را می گیرد و نه تنها آسیب ذکر شده رابر طرف نمی کند که آسیب های خطرناک تری راایجاد می کند. از جمله اینکه لابی گزینی  را جایگزین «مردم گزینی» می کند.

جالب این جاست که در مجالس اخیر تقریبا هرگاه دوره نمایندگان به سال آخر می رسد و سطحی از شناخته شدگی و چهره شدن را در طول دوره نمایندگی پیدا می کنند، برخی از آن ها که نگران از رای نیاوردن در شهرستان خود برای مجلس آینده هستند به دنبال طرح استانی شدن انتخابات می روند تا سهم رای شان را از شهرستان و روستاهای حوزه انتخابیه خود کاهش دهند!  در چنان شرایطی، نمایندگان مردم که هم اکنون به جرات می توان ادعا کرد تنها رده ای از مقامات هستند که هنوز میان مردم روستاها و شهرهای دور افتاده و محروم، آمد و شد دارند، ارتباط شان با این اقشار، کم و حتی حذف خواهد شد و به تدریج مردم صدای خود را در خانه ملت از دست داده و خانه ملت تبدیل به خانه لابی  خواهد شد. این آسیب به تدریج مردم نقاط دور افتاده و شهرهای کوچک را که سرمایه های انقلاب اسلامی هستند از صندوق رای دور کرده و مشارکت در انتخابات و سرنوشت عمومی کشور و در مفهوم عام تر،قدرت مردم سالاری دینی را که همیشه جزو دستاوردهای اساسی و برجسته انقلاب اسلامی بوده کاهش خواهد داد.

جبهه آرمان خواهان واقع بین با هشدار نسبت به پدیده خطرناک «مردم زدایی از جمهوری اسلامی» با طرح استانی شدن انتخابات صریحا مخالفت کرده و خواستار لغو بررسی آن در کمیسیون شوراهای مجلس بوده و از «نمایندگان واقعی مردم» در مجلس می خواهد که این طرح را تا اصلاح اشکالات راهبردی آن، از دستور کار خارج کنند.

باشد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تاسی از قانون اساسی کشور، خود را نماینده «همه مردم» بدانند و به طرحی که مردم را از پارلمان حذف می کند چراغ سبز نشان ندهند، ان شاء الله.

جبهه آرمانخواهان واقع بین

مشهد مقدس

نظر شما