شناسهٔ خبر: 152993 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

علیرضابیگی : ۷ ایراد اساسی استانی شدن انتخابات/اسپانسرهای مالی قدرتمند می‌شوند

«احمد علیرضابیگی» نماینده تبریز در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» عضو کمیسیون شوراهای مجلس، ورود اسپانسرهای مالی قوی، بی توجهی نمایندگان به مناطق محروم و مغایرت با سیاست های کلی انتخابات را از جمله ایرادات طرح استانی شدن انتخابات عنوان کرد.

 به گزارش «نماینده» احمد علیرضابیگی، در خصوص طرح استانی شدن انتخابات گفت: طراحان این طرح معتقدند به واسطه این طرح امکان حضور نخبگان با مقبولیت بالا در مجلس شورای اسلامی فراهم می شود و نمایندگانی در مجلس حضور می یابند که فارغ از موضوعات خرد شهرستان ها به موضوعات کلان کشور ورود کرده و عمده وقت خود را بر نظارت و قانونگذاری اختصاص خواهند داد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طراحان طرح استانی شدن انتخابات معتقدند شرایط موجود موجب شده است که عمده وقت نمایندگان صرف حل مشکلات خرد حوزه های انتخابیه گردد و این موضوع تصمیم گیری های اساسی برای حل مشکلات عموم مردم را تحت تاثیر قرار داده است که موجب شده رویکرد مجلس تضعیف شود.

وی با تاکید بر لزوم بررسی تبعات اجرای این طرح و بررسی میزان تحقق اهداف مورد نظر طراحان گفت: مشکلات مردم طبق قانون باید از سوی فرمانداری ها، استانداری ها و شوراهای شهر و روستا حل شود اما شوراهای شهر و روستا دارای چنین قابلیتی نیستند که این امر موجب انتقال مشکلات مردم به سمت نمایندگان می شود. طبیعتاً با استانی شدن انتخابات نیز نمایندگان با مشکلات تعداد کثیری از مردم مواجه خواهند شد که زیرساخت‌های لازم برای حل این مشکلات فراهم نشده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تاکید کرد: بدین ترتیب نماینده ای که فقط پاسخگوی مشکلات مردم شهرستان بود، امروز باید پاسخگوی مشکلات مردم استان باشد. لذا استانی شدن انتخابات بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم امکان پذیر نیست.

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس گفت: استانی شدن انتخابات موجب می‌شود که هزینه‌های حضور در انتخابات برای نامزدها در مقیاس استانی نسبت به مقیاس استانی افزایش قابل توجهی یابد و بدین ترتیب کسانی می‌توانند در رقابت های انتخاباتی حضور یابند که استطاعت مالی داشته و دارای پشتوانه و اسپانسر مالی برای تبلیغات در سطح استان باشند.

علیرضا بیگی اظهارداشت: استانی شدن انتخابات موجب خواهد شد آرای نمایندگان به صورت اکثریتی مورد سنجش قرار گیرد. این مدل در تهران اجرا شده است.

وی ادامه داد: در تهران افرادی بر اساس رویکرد حزبی و سیاسی توانسته اند رای قابل توجهی را جلب کنند. به عنوان مثال نمایندگان تهران با متوسط آرا ۲ میلیون نفر به مجلس راه یافته اند و نفر ۳۱ که بیش از یک میلیون رای داشته است، نتوانسته به مجلس راه یابد. بدین ترتیب، برای یک میلیون نفر از مردم تهران فرد که افکار آنها را نمایندگی کند، در مجلس وجود ندارد.

علیرضا بیگی گفت: در انتخابات مجلس نهم نیز چنین اتفاقی برای اصلاح طلبان افتاد و اصولگرایان با اکثریت آرا به مجلس راه یافتند و آقای محجوب علی رغم اینکه بیش از ۹۰۰ هزار رای داشت نتوانست به مجلس راه یابد.

وی تصریح کرد: رای اکثریتی موجب می شود که ترکیب مجلس از جامعیت لازم برخوردار نباشد و اگر این الگو در سطح کشور گسترش یابد، تعداد قابل توجهی از مردم در مجلس شورای اسلامی نماینده ای که مشکلات و افکار آنها را پیگیری کند، نخواهند داشت.

استانی شدن انتخابات موجب بی توجهی نمایندگان به مناطق محروم می‌شود

علیرضا بیگی اظهارداشت: استانی شدن انتخابات موجب می شود عمده توجه و نگاه نمایندگان به مراکز استان ها که عمده رای آنها را تامین می کند، معطوف باشد و نقاط محروم و دورافتاده که جمعیت کمتری دارند، مورد بی توجهی بیشتری قرار گیرند.

وی گفت :در این صورت مردم نقاط محروم احساس خواهند کرد که از سوی آنها نماینده ای در مجلس حضور ندارد که مشکلاتشان را بررسی کند. امروز ساکنین نقاط مختلف کشور می دانند که دارای نماینده ای هستند که آخر هفته در حوزه انتخابیه حضور یافته و به مشکلات مردم رسیدگی می کند.

استانی شدن انتخابات موجب قطع حلقه اتصال مردم و نظام می شود

عضو کمیسیون شوراها تصریح کرد: در شرایطی که دولتی ها از حضور بین مردم و تلاش برای حل مشکلاتشان اِبا دارند یا غفلت می ورزند، نمایندگان حلقه ارتباط مردم و حکومت را برقرار می کنند. اگر این حلقه ارتباط قطع شود، مردم و حکومت ارتباطی نخواهند داشت.

علیرضا بیگی گفت: در صورت استانی شدن انتخابات، اقلیت های قومی و مذهبی که دارای وحدت هستند در انتخابات به پیروزی می رسند اما اکثریت ساکنین مناطق به دلیل اینکه دارای تشدد هستند، نمی توانند نماینده ای را به مجلس بفرستند، در این صورت گروهی از اقلیت قومی و مذهبی بر اکثریت مردم استیلا می یابد که این امر در مغایرت با منافع ملی است.

وی در تشریح مدل برگزاری انتخابات استانی مجلس، اظهارداشت: در این مدل استان، حوزه اصلی و شهرستانی که نماینده از آن ثبت نام کرده است حوزه فرعی خواهد بود؛ اگر نامزدی ۱۰ درصد حوزه آرای فرعی را کسب کند می تواند در رقابت استان حضور یابد اما برنده کسی است که اکثریت آراء را در سطح استان به دست آورد.

طرح استانی شدن انتخابات با سیاست های کلی انتخابات مغایرت دارد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی تصریح کرد: این طرح در مغایرت با سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری درباره انتخابات است. ایشان تاکید دارند که مردم در هر جغرافیایی باید احساس کنند یک نفر به نمایندگی از آنها در مجلس شورای اسلامی حضور دارد.

وی تاکید کرد: انتخابات تهران معلول یک فرایند سیاسی بود که این فرایند سیاسی در حال انتشار به تمام کشور است و به این ترتیب انتخابات مجلس در همه استان ها تابع فضای سیاسی کشور خواهد بود.

وی با اشاره به بررسی ایرادات این طرح با حضور قائم مقام وزیر کشور، گفت: در طرح نمایندگان آمده است که افرادی می توانند برای حضور در انتخابات نامزد شوند که متولد حوزه انتخابیه باشند و ۵ سال در حوزه مورد نظر ساکن باشند. این ماده دایره ورود به انتخابات را تعیین می کند که مورد ایراد وزارت کشور قرار گرفت.

نظر شما