شناسهٔ خبر: 152984 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

متولی مجوز به سمن ها وزارت کشوراست/شهرداری مسئولیت تازه قبول نکند

شورای شهر اعضای شورای شهر تهران به حذف تبصره ای در برنامه ۵ ساله شهر تهران رای دادن که شهرداری راموظف به استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد می کرد.

به گزارش «نماینده»، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بررسی برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران درنوبت صبح، ماده ۷۲ این برنامه را بررسی کردند.
ماده ۷۲ این برنامه مبنی بر این است که «شهرداری موظف است به منظور بهره‌مندی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد فعال شهری در حوزه های تصمیم سازی، برنامه‌ریزی، اجرا و دیده‌بانی نسبت به ایجاد ساز و کار شفاف جهت تعامل دوسویه مدیریت شهری و نهادهای مردمی اقدام نماید.
در تبصره این ماده ذکر شده است «آیین‌نامه شاخص های ارزیابی عملکرد و رتبه بندی سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه مدیریت شهری و چگونگی تخصیص تسهیلات، اعتبارات و امتیازات به آنها در شش ماه نخست سال اول برنامه تدوین و به تایید ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد شورا برسد.»
علی اعطا عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره این ماده گفت: متولی اجازه فعالیت به سمن ها و تشخیص صلاحیت آنها وزارت کشور است و درست نیست که شهرداری تهران این مسئولیت را برعهده گیرد.
وی افزود: اگر این ماده در برنامه درج شود تکالیف و انتظاراتی ایجاد می کند که در حدود اختیارات شهرداری تهران نیست.
سیدحسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم در جریان بررسی این تبصره گفت: نمی‌توان بسیاری از مسئولیت های مالی را بر عهده شهرداری ورشکسته تحمیل کرد.
وی پیشنهاد حذف این ماده را ارائه کرد و گفت: این ماده فاقد وجاهت قانونی است.
محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این باره اظهار داشت: یکی از رویکردهای جدید شورای پنجم فعال کردن ظرفیت‌های شهر تهران است.
وی با بیان اینکه سمن ها و ان جی او ها از جمله ظرفیت‌های شهر هستند، گفت: اگر این ماده حذف شود چگونه می توان مشارکت سمن‌ها را تنظیم کرد.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت پس از بررسی‌ها با ۹ رای موافق و هشت مخالف این ماده را از برنامه شهر تهران حذف کردند.

نظر شما