شناسهٔ خبر: 152981 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برداشت ۳.۳ میلیارد دلاری برای واردات دارو و تجهیزات

قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه وزارت بهداشت در سال آینده ۷۵ هزار میلیارد تومان با احتساب درآمدهای اختصاصی است و حتی ۳.۳ میلیارد دلار به این وزارتخانه برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده که معنای این ارقام یعنی استمرار طرح تحول سلامت.

به گزارش «نماینده» محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، درباره ضرورت ادامه طرح تحول سلامت از سوی وزارت بهداشت گفت: این طرح با توجه به تائید مقام معظم رهبری در دولت یازدهم و دوازدهم اجرایی شده است.

وی افزود: طرح تحول سلامت برند مناسبی در حوزه خدمت به عموم جامعه و نیازمندان و محرومان بوده و افکار عمومی آن را تائید کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح تحول سلامت با فراز و فرودهایی مواجه بوده است، تصریح کرد: در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا به امکانات رفاهی آنها بالاست و درآمد زیادی دارند این طرح بزرگ و با عظمت در بازده زمانی حداقل ۲۰ تا ۳۰ ساله تعیین می‌شود. این در حالی است که عمر طرح تحول سلامت در ایران ۴ تا ۵ سال است.

قربانی خاطرنشان کرد: تمامی نقاط مثبت و ضعف طرح تحول سلامت با اجرای بخش‌های مختلف مشخص شده ضمن اینکه رئیس جمهور هم با قاطعیت از ادامه اجرای طرح تحول سلامت سخن به میان رانده است. به  نظر می‌رسد که با وجود تغییر راس وزارت بهداشت این طرح همچنان استمرار خواهد داشت.

نماینده مردم آستانه اشرفیه گفت: سازمان برنامه بودجه و مدیران آنها نقش بسیار مهمی در تامین منابع مالی و اعتباری طرح تحول سلامت دارند. این در حالی است که حضور سعید نمکی به عنوان سرپرست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تمایل وی برای ادامه این طرح و همچنین حمایت مجلس برای استمرار آن نشاندهنده آن است که این طرح ادامه پیدا خواهد کرد و تلاش می‌کنیم رضایت مردم را جلب کنیم.

وی افزود: طرح تحول سلامت موجب بروز اختلاف بین وزارت بهداشت و سازمان برنامه بودجه نشده است. این در حالی است که به گفته نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه تنها وزارتخانه‌ای که توانسته ۱۱۰ درصد از بودجه‌اش را تخصیص یافته بداند طرح تحول سلامت بوده است و هیچ سازمان و نهادی از جمله برنامه‌های دفاعی کشورمان نتوانسته‌اند چنین تخصیص بودجه‌ای را دریافت کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: منابع فعلی کفاف برآورده کردن توقعات و انتظارات مردم از طرح تحول سلامت را ندارند ولی باید با اصلاح سرانه بیمه و رعایت استانداردهای لازم و به کارگیری نیروهای انسانی متخصص و همچنین وجود آمار دقیق گیرندگان خدمت و بیمه شدگان می‌تواند در اجرای بهتر طرح تحول سلامت کمک کند.

قربانی با بیان اینکه برخی مدیران از وجود ۶ میلیون افراد فاقد بیمه در کشور سخن می‌گوید، در حالی که ۱۲ میلیون نفر با ثبت‌نام خود در این بخش نشان دادند که افراد فاقد بیمه بیش از این حرف‌هاست و حتی برخی افراد می‌گویند ۴ میلیون نفر در حال حاضر بدون هیچ گونه بیمه درمانی در کشور هستند.

وی گفت: اگر منابعی که در چارچوب قانون به طرح تحول سلامت و وزارت بهداشت داده‌ایم اگر با هزینه کرد مناسب و عملکرد مطلوب دنبال شود می‌تواند رضایت حداکثری را به وجود آورد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه وزارت بهداشت در سال آینده ۷۵ هزار میلیارد تومان با احتساب درآمدهای اختصاصی است و حتی ۳.۳ دهم میلیارد دلار به این وزارتخانه برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده است. اگر این ارقام تخصیص پیدا کند که باور داریم این امر حتمی است مشکلی برای ادامه طرح تحول سلامت نخواهیم داشت به شرطی که اهتمام لازم برای اجرای دقیق قانون و توزیع مناسب منابع و اعتبارات وجود داشته باشد.

نظر شما