شناسهٔ خبر: 152972 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

حذف صفرها از پول ملی اثری در قدرت خرید مردم و تورم ندارد

محمدرضا پورابراهیمی/* رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حذف صفر از پول ملی هیچ اثری در اقتصاد و قدرت خرید مردم و تورم ندارد و فقط نحوه محاسبات ما و نحوه نگهداری حساب‌ها و مقایسه عددها و پول ملی با ارزهای خارجی را ساده تر می کند.

به گزارش «نماینده» محمدرضا پورابراهیمی، درباره حذف چهار صفر از پول ملی با بیان اینکه این مسئله از مدت ها قبل هم در دستور کار مجلس و هم دولت بود، اظهار کرد: البته دولت پیشنهادی از طریق بانک مرکزی مطرح کرده که باید در قالب لایحه به مجلس بیاید و پیشنهاد این بوده که چهار صفر از پول ملی حذف شود.

وی افزود: براین اساس، عدد نهایی بعد از حذف صفر در قالب محاسبات جدید واحد پول ملی ایران اعمال شود و باید این پیشنهاد در هیئت وزیران تصویب شده و به مجلس بیاید و بررسی شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه ما با کلیات این پیشنهاد موافق هستیم، تصریح کرد: این مسئله به آسان سازی محاسبه نحوه واحد پولی مالی ما و مقایسه با ارزهای دیگر کمک می کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حذف صفرها از پول ملی هیچ اثری در اقتصاد و قدرت خرید مردم و تورم ندارد و فقط نحوه محاسبات ما و نحوه نگهداری حساب ها و مقایسه عددها و پول ملی با ارزهای خارجی را ساده تر می کند، افزود: تجربه کشورهای دیگر نیز در این زمینه موفق بوده و توانسته اند وضعیت مناسب تری بگیرند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در مجلس در طرح های اصلاح نظام بانکی این موضوع را مدنظر داریم و اگر دولت زودتر لایحه را بدهد، بررسی می کنیم وگرنه کمیسیون اقتصادی نظری مشابه با نظر دولت در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی دارد.

وی افزود: نظر اول دولت حذف یک صفر بود و اینکه ریال تومان شود که می گوییم با توجه به آثار تورمی موضوع، کار با حذف چهار صفر منطقی تر است و دولت باید به نحوی عمل کند که موجب اثر تورمی نشود.

پورابراهیمی اظهار کرد: حذف صفرها از پول ملی، اثری در قدرت خرید، تورم و ... ندارد و اثر روانی در نحوه محاسبه دارد و در هر صورت ریشه های کاهش ارزش پول ملی که موجب حذف صفر می شود، باید بررسی شود.

نظر شما