شناسهٔ خبر: 152962 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خلاء قانونی در پاسداری از حریم کودکان کار مشهود است

حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برای جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی با خلاء قانونی مواجه هستیم .

به گزارش «نماینده» حسن لطفی در واکنش به صحبت‌های برخی از مدیران مبنی بر تبدیل طرح‌ آسیب اجتماعی به قانون گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید با مطالعه و کارشناسی دقیق مسائل، معضلات و جرائم را بررسی کنیم، سپس قوانین مناسبی را به تفکیک حوزه و نوع آسیب و در جهت رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی تعیین شود.

 نماینده  مردم رزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در حوزه های آسیب‌های اجتماعی فاقد قانون نیستیم و قطعاً در بسیاری از حوزه‌ها قوانین بسیار کامل و جامعی داریم. البته در برخی از حوزه‌ها نیز خلاهای قانونی و کمبودهایی وجود دارد.

ضعف قانون در حوزه کودکان خیابانی

 نماینده  مردم رزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در حوزه طلاق  و مواد مخدر کامل‌ترین و جامعترین قانون‌ها را داریم که تقریبا هیچ خلاء ندارند، اما متاسفانه در حوزه کودکان کار و خیابانی دچار ضعف و خلاء قانونی هستیم. لازم به ذکر است خلاء قانونی به معنی فاقد قانون بودن برخی از حوزه ها نیست.

بیشتر بخوانید:

 مسئولان در حوزه آسیب‌های اجتماعی تنها به شعار اکتفا نکنند/نگاه ویژه به اقشار آسیب‌پذیر در بودجه ۹۸

مشکلات حوزه آسیب‌های اجتماعی مربوط به اجرای ضعیف قوانین است

 وی ادامه داد: بیشتر مشکلاتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی داریم در زمینه اجرایی کردن قوانین است،   زمانی که قانون به درستی اجرا نشود کارایی خود را از دست می‌دهد، دولت باید در صورت مواجه با خلاء قانونی،   لایحه ای تنظیم کند تا مجلس آن را بررسی و در صورت نیاز تصویب کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: خوشبختانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی قانون به میزان کافی و با ضمانت اجرایی قوی وجود دارد، اما متاسفانه در اجرای  صحیح قوانین دچار ضعف هستیم، زمانی که شورای اجتماعی کشور شکل گرفت، ۲۲ دستگاه اجرایی و نظارتی عضو این شورا شدند اما صرفاً برای برقراری جلسات ملی و استانی و نه کار عملیاتی، متاسفانه شورا اجتماعی کشور هیچ کار عملیاتی را در حوزه نظارت، پیشگیری و بهبود آسیب‌های اجتماعی  به بهانه نبود قانون انجام نمی‌دهد.

نظر شما