شناسهٔ خبر: 152946 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نیاز شورایعالی استانها به ۱۵۰ میلیارد بودجه سالانه؛ دولت به تعهداتش عمل نمی‌کند

الویری رئیس شورای عالی استان‌ها ضمن انتقاد از دولت در بحث بودجه این نهاد گفت: ما نیازمند اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای شورای عالی استان‌ها، شورای استان‌ها و شورای شهرستان‌ها هستیم.

به گزارش «نماینده»، مرتضی الویری در ابتدای سیزدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها که صبح امروز در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار کرد: سال دوم هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها در دوره پنجم امروز آغاز به کار خواهد کرد و امیدواریم جایگاه شوراها و شورای عالی استان‌ها را بتوانیم بیش از گذشته ارتقاء بدهیم.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر دو حادثه تلخ سانحه سقوط هواپیما ارتش و جان باختن تعدادی از پرسنل ارتش و همچنین حادثه واژگونی اتوبوس و از دست رفتن تعدادی از دانشجویان و فرهیختگان دانشگاه آزاد را داشتیم که این موارد را تسلیت عرض می‌کنم و امیدواریم در آینده دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی در سطح کشور نباشیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اتفاقات صورت گرفته برای غلامعلی سفید رئیس شورای اسلامی یزد گفت: اعضای شوراهای شهر به عنوان نمایندگان محلی مردم هستند. شان و جایگاه ایشان برخاسته از قانون اساسی است و برخوردهای سلبی با ایشان به گونه‌ای که موجب محدودیت‌های آنها در انجام وظایف شورایی شود مطلوب نخواهد بود.

الویری تصریح کرد: غلامعلی رئیس شورای اسلامی یزد و عضو شورای عالی استان‌ها اخیرا مورد محدودیت‌ها و فشارهایی قرار گرفته است که به نظر می‌رسد با پایمردی وی در دفاع از حقوق دیگر عضو شورای شهر یزد، سپنتا نیکنام بی‌ارتباط نباشد. از دستگاه محترم قضایی تقاضا داریم ضمن اتخاذ تمهیدات لازم و جلوگیری از برخوردهای دوگانه در مراجع مختلف قضایی زمینه آزادگی اعضای شوراها و تقویت وارستگی اعضا را فراهم آورد.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: آقای سفید فردی است که حق را اگر علیه خود باشد بیان می‌کند و  از این رو شورای عالی استانها ضمن تشکر از مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران به خاطر حل مسئله سپتنا نیکنام از سایر دستگاه‌ها بویژه دستگاه قضایی نیز انتظار دارد در پرونده‌های متشکله علیه رئیس شورای اسلامی یزد که ناشی از دفاع از حقانیت سپنتا نیکنام بوده است قانونمندی و احقاق حق و پرهیز از برخوردهای غیرقانونی را مورد تاکید قرار دهد.

الویری اظهار کرد: شورای عالی استانها و خانواده مدیریت شهری در سراسر کشور در شرایط فعلی با مشکلاتی در حوزه مالی و منابع مالی مواجه هستند. وضعیت شهرداریها به لحاظ بودجه و منابع با مشکل جدی روبروست به خصوص در شهرهای کوچک و در بسیاری از موارد سهم شهرداری‌ها در بودجه داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در بودجه ۹۷ پیش‌بینی شده بود که ۳۲۰۰ میلیارد تومان از محل فرآورده‌های سوخت به شهرداری‌ها داده شود گفت: متاسفانه این رقم تا این لحظه به شهرداری‌ها پرداخت نشده و متاسفانه این موضوع در بودجه ۹۸ نیز تکرار شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه سهم ۳۲۰۰ میلیارد تومانی حق شهرداری‌ها است گفت: جدای از این مسئله دولت به تعهدات خود در بخش یارانه اتوبوس و مترو و سهم یک سوم خود عمل نکرده و با همه این مشکلات باید به خرید واگن نیز اشاره کرد که در این بخش ما با مشکلات جدی روبرو هستیم.

وی عدم پرداخت سهم از محل جرایم راهنمایی و رانندگی و سهم شهرداری‌ها در این رابطه گفت: جدای این مشکل، ما مشکلات دیگری در بحث عدم پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را نیز داریم.

الویری در ادامه با اشاره به منابع و بودجه شورای عالی استان‌ها گفت: متاسفانه بودجه شورای عالی استان‌ها در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده و امسال نیز ۲۸ میلیارد تومان برای این مجموعه پیش‌بینی شده است که ما نیاز به ۱۵۰ میلیارد تومان برای شورای عالی استان‌ها، شورای استان، شهرستان نیاز داریم. ما پیشنهادی در خصوص احداث ساختمانی برای فعالیت شورایعالی استان‌ها و همچنین حضور نمایندگان خبرگان در استان‌ها داده‌ایم و امیدواری در ۳ یا ۴ سال آینده مکانی تحت عنوان خانه ملت یا خانه مردم در استان‌هابرای فعالیت شوراها فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه از ۲۸ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای شورای عالی استان‌ها بخش قابل توجهی از این رقم صرف حقوق و دستمزد و بلیط هواپیمای اعضا برای برگزاری اجلاس عمومی شوراهای عالی استانها می‌شود گفت: فعالیت شورای عالی استان‌ها و کارکرد آن با توجه به کارکرد نظارتی و مقرراتی تشابه زیادی با کارکرد مجلس دارد و ما نیز پیشنهاد داده‌ایم که بودجه ما زیر نظر مجلس برود و نیاز نباشد که دائما برای دریافت کمک‌های قطره‌چکانی به دولت مراجعه کنیم.

نظر شما