شناسهٔ خبر: 152924 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

دلایل نماینده شوش در مخالفت با استانی شدن انتخابات مجلس

سید راضی نوری نماینده‌ی مردم شوش در مجلس در مورد استانی شدن انتخابات مجلس با اشاره به رد قبلی این طرح در شورای نگهبان ابراز عقیده کرد: با استانی شدن انتخابات مجلس اختلافات و گسل‌های قومیتی افزایش پیدا می‌کند در حالی که رویکرد نظام اسلامی کمرنگ کردن اختلافات قومیتی است.

به گزارش «نماینده»، سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مورد کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بنده از مخالفین این طرح بودم. با استانی شدن انتخابات معمولا کسانی برای نمایندگی ثبت‌نام می‌کنند که اسپانسر مالی خوبی داشته باشند.

نوری افزود: هم‌اکنون که انتخابات استانی نیست، ارتباط نمایندگان با مردم در حوزه‌های انتخابیه، سخت است؛ با استانی شدن این انتخابات این ارتباط سخت‌تر و حتی ممکن است حذف شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی با تاکید به وظیفه‌ی نظارتی نمایندگان علاوه بر وظیفه‌ی قانون‌گذاری اظهار کرد: نظارت این گونه محقق می‌شود که ارتباط  نمایندگان با مردم بیشتر باشد. بعضی توجیه می‌کنند که این ارتباط از طریق دفاتر و... صورت می‌گیرد اما به نظر من این موارد جایگزین هیچگاه جای ارتباط مستقیم را نمی‌گیرد.

وی افزایش گسل‌ها و اختلافات قومیتی را از دیگر معایب استانی‌شدن انتخابات مجلس دانست و افزود: در نظام اسلامی سعی شده است که گسل‌های قومیتی کمتر شده و سروسامانی پیدا کند. با استانی شدن انتخابات مجلس این گسل‌ها خیز پیدا می‌کند. سعی ما هم بر این است که گسل‌ها، اختلافات و نگاه‌های قومیتی را کمرنگ کنیم. به همین علت استانی شدن انتخابات مجلس با اصل و موجودیت نظام اسلامی سازگاری ندارد.

نماینده مردم شوش گفت: برای اینکه بدون استانی کردن انتخابات به مزایای این طرح دست یابیم می‌توانیم احزابی را که مورد تأیید نظام بوده و یا به عبارتی در چارچوب نظام فعالیت می‌کنند را فعال کنیم. اگر این احزاب بتوانند به طور فعال لیست داده و فعالیت کنند، هم به مزایای استانی شدن انتخابات می‌رسیم و هم هزینه‌های انتخاباتی کاهش می‌یابد.

نوری با بیان اینکه «با استانی شدن انتخابات هزینه‌ها چندین برابر می‌شود.» تصریح کرد: حداقل هزینه‌ای که یک نماینده در شرایط انتخابات استانی باید انجام دهد این است که حداقل در هر شهرستان یک دفتر تأسیس کند که این هزینه‌های سنگینی را به بار می‌آورد. اما اگر انتخابات حزبی باشد، هزینه‌ها کم‌تر می‌شود. از این مقدمات باید این نتیجه را گرفت که اگر این طرح به طور صددرصد تایید و تصویب شد تنها راه ما برای کم‌شدن هزینه‌ها این است که احزابی را که در چارچوب قانون تعریف شده و در راستای نظام و ولایت رهبری فعالیت می‌کنند را فعال کنیم.

نظر شما