شناسهٔ خبر: 152911 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

زاکانی: حوادث ۷۸ و ۸۸ حلقه مفقوده پیوستگی قدرت و ثروت است/ تاج‌زاده: چرا بعد ۲۵ سال با گروه فشار برخورد نمی شود

زاکانی و تاج زاده مناظره علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و سیدمصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی وزارت کشور در دوران اصلاحات با موضوع بررسی وقایع سال ۷۸ و فتنه ۸۸ در حال برگزاری است.

به گزارش «نماینده»، مناظره علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و سیدمصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزارت کشور در دوران اصلاحات با موضوع بررسی وقایع سال ۷۸  و فتنه ۸۸ برگزار شد. 

زاکانی: حوادث ۷۸ و ۸۸ حلقه مفقوده پیوستگی قدرت و ثروت است

علیرضا زاکانی در ابتدای این برنامه اظهار داشت: معتقدم ارزش مردم و اسلام و اهمیت رهبری دینی در انقلاب مشخص شده است.

وی با بیان اینکه انقلاب به پیروزی رسید و عزت فراهم شد، گفت: پرونده استبداد بسته شد و نطام سلطه به چالش کشیده شد.

زاکانی ادامه داد: در مسیر طی شده هرکجا به اسلام عمل کردیم و نوکری مردم را پیشه کرده و تبعیت از رهبری داشته‌ایم، موفق شده‌ایم و هرکجا غیر از این عمل کرده‌ایم ضرر کرده‌ایم.

نماینده سابق مجلس دستاوردهای ۴۰ساله انقلاب را افتخارآمیز دانست و گفت: توفیقات زیادی به دست آورده‌ایم و ضعف‌هایی هم داریم. چون هم دشمن بیرون داریم و هم موانع داخلی. گرچه چهل سال هم برای تحقق  اهداف، زمان بلندی نیست.

وی با بیان اینکه دشمن خارجی مشخص است و آمریکا و صهیونیسم است، تصریح کرد: مانع درونی هم مشخص است؛ ضد انقلاب و همه ریزش‌های انقلاب که به واسطه طمع یا خوف همراه شده‌ بودند و یا سختی راه یا دنیاطلبی باعث شد مسیر انقلاب  را ترک کنند.

زاکانی ادامه داد: معتقدم اهمیت مانع داخلی از دشمن خارجی بیشتر است. آنچه به موانع داخلی مربوط می‌شود، پرستش خدایگان دروغین است؛ یعنی پرستش قدرت، ثروت و بیگانه.


وی با بیان اینکه امروز عده‌ای با سه ضلع ثروت‌اندوزی نامشروع، قدرت‌طلبی و تبعیت از بیگانه به جان انقلاب افتاده‌اند، افزود: این سه ضلع با ایجاد بحران برای جامعه شرایط را به سمتی می‌برند که مردم را در مقابل انقلاب قرار دهند.

زاکانی ادامه داد: اگر عقب‌افتادگی می‌بینیم عاملش بیش از همه، موانع داخلی است. اگر شعار استقلال و آزادی و پیشرفت مادی و معنوی و حمایت از مظلومان دنیا با موانعی روبه‌رو است، عامل اصلی تحقق آنها این موانع درونی است.

زاکانی با بیان اینکه ما اول انقلاب دارای تجربه و امکانات لازم نبودیم، گفت: اما امروز بعد از چهل سال کسی آزمون و خطا را نمی‌پذیرد؛ هم تجربه داریم هم امکانات مادی و معنوی و جوانان فرهیخته‌ای که می‌توانند امور کشور را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا کشور را از مخمصه‌هایی که هست نجات دهند.

 زاکانی ادامه داد: امروز باید روح خودباوری را احیا کرد و امید را برگرداند تا به تعبیر بنده انقلاب سوم را رقم بزند.

نماینده سابق مجلس گفت: کسانی که در سه ضلع قدرت‌طلبی، ثروت‌اندوزی و بیگانه‌پرستی قرار دارند، مسیری را می‌روند که در آن مافیای پنهان حضور دارد و بین اینها پیوند فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بزرگی وجود دارد.

 زاکانی با بیان اینکه برای این افراد، دین و مردم هیچ اهمیتی ندارد اظهار داشت: نه تعریفی از اصلاحات حقیقی دارند نه چیزی، فقط ایجاد چالش برای انقلاب را دنبال می‌کنند؛ اموال مردم را غارت می‌کنند و در امور سیاسی اگر بتوانند دست در جیب دانشجو می‌کنند.

زاکانی با بیان اینکه پیوستگی قدرت و ثروت در کشور بیداد می‌کند، تصریح کرد: حادثه ۷۸ و ۸۸، حلقه‌های مفقوده همین جریان است. عوامل ۷۸ همان آفرینندگان ۸۸ هستند.‌ اساس پیوستگی اینها هم دعوای قدرت و ثروت و تبعیت از بیگانه‌ است.

وی درباره حوادث کوی دانشگاه در سال ۷۸ گفت: در کوی دانشگاه اتفاقی که افتاد این بود که عده‌ای در عرصه سیاسی کم آوردند و در ازای تیتری که روزنامه سلام زد، وزارت اطلاعات خاتمی شکایت کرد و آن روزنامه بسته شد. نشریاتشان هم دست به تهدید زدند.

زاکانی ادامه داد:  همان شب و در حالی که ایام امتحانات بود، در کوی دانشگاه عده قلیلی جمع می‌شوند و شروع به آشوب می‌کنند؛ مهد کودک را آتش می‌زنند و اموال عمومی را تخریب می‌کنند. این‌ها مسایلی است که مورد اشاره کسی قرار نمی‌گیرد و همه از ورود پلیس صحبت می‌کنند؛ این در حالی است که قبل از آن، شکستن قانون و حریم مردم شروع شد.

زاکانی: دوستان تاج‌زاده فقط یک طرف را محکوم می‌کنند

زاکانی با بیان اینکه یک نفر را گروگان گرفتند و آزاد کردند و سه نفر دیگر را گروگان گرفتند، گفت: در نهایت موسوی لاری دستور برخورد داد و برخورد بسیار غلطی هم صورت گرفت‌ ما هم اخلال اولیه را محکوم می‌کنیم هم ورود به کوی را. ما از اول هر دو را محکوم کرده‌ایم، اما دوستان تاج‌زاده فقط یک طرف را محکوم می‌کنند.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی هم تخریب کرد اما اشتباه کرد، گفت: اما در داخل کوی هم اتفاقاتی افتاد. کشته‌سازی شد و انواع اتفاقات رخ داد. ما هم ضرب و شتم را محکوم می‌کنم و هم آشوب‌ها را، اما پلیس‌ هم هفتاد مجروح داد و سه پلیس شهید شدند و یک نفر به نام عزت ابراهیم‌نژاد با کلت ۴۵ از دنیا رفت.

نماینده سابق مجلس حادثه کوی دانشگاه را یک سناریو از پیش تعیین‌شده دانست و گفت: ماحصل آن این بود که حیثیت نظام را ببرد و مسیری را برود که انقلاب و نظام دچار چالش بشود.

وی ادامه داد: در آن قضیه به همراه جمعی از دانشجویان وارد عرصه شدیم. من آبادان بودم و در بازگشت، مستقیم به کوی دانشگاه رفتیم که تاج‌زاده و دیگران داخل کوی بودند. وضع اسفناک بود؛ خودم را بین دانشجویان و نیروی انتطامی حایل کردم و گفتم نزنید.

زاکانی ادامه داد: چیزی که آن زمان برای من واضح شد این بود که تاج‌زاده و دوستان علاقه ندارند قضیه جمع شود بلکه برخی‌ مسئولین از جمله مصطفی معین هم با استعفا کردن شعله آتش را بیشتر کنند.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه در آن ماجرا کسی کاری به حق و حقوق دانشجو نداشت گفت: محصول این کار، تبدیل به زخم کهنه‌ای شد بر پیگر چهل ساله نظام.

زاکانی با بیان اینکه تاج زاده و دوستان همیشه دم از آزادی می‌زنند، گفت: ما درخواست تجمع کردیم. مدیرکل آقای تاج‌زاده یعنی آقای حق‌شناس  زنگ زد و گفت تاج‌زاده می‌خوهد شما را ببیند. شما اولین گروهی هستید که درخواست تجمع داده‌اید؛ بیایید با دفتر تحکیم تجمع خود را برگزار کنید.

زاکانی: آقای حق‌شناس گفت مرزبندی خودت را تغییر بده

وی خاطرنشان کرد: به آقای حق‌شناس گفتم من دفتر تحکیمی‌ها را خودی نمی‌دانم؛ آن‌ها به دنبال شعله‌ور کردن آتش هستند اما ما می‌خواهیم قضیه را بخوابانیم. آقای حق‌شناس گفت مرزبندی خودت را تغییر بده و تبدیل به خشونت‌طلب و غیر خشونت‌طلب بکن تا نهضت آزادی هم بتواند در تجمع شما شرکت کند. من هم گفتم وای به حال مملکتی که شما مدیرکل سیاسی وزارت کشور آن هستید؛ چرا که همه این آتش‌ها از سفره  نهصت آزادی بلند می‌شود.

زاکانی با بیان اینکه در جلسه‌ای که برگزار شد،  موسوی لاری و ربیعی و سایرین فشار آورند که تجمع را برگزار نکنید و یک تجمع برگزار کنید، گفت: گفتیم ما دنبال حق دانشجو هستیم و تجمع خود را برگزار می‌کنیم. تاج‌زاده گفت شما مجوز نگرفتید؛ ما هم گفتیم چند روز است همه دارند بدون مجوز هر کاری دوست دارند می‌کنند؛ ما هم بدون مجوز برگزار می‌کنیم، مگر اینکه شما رسما اعلام کنید که نمی‌توانید تجمع برگزار کنید.

وی افزود: چند روز بعد وزارت کشور اعلام کرد که مجوز برگزاری تجمع ندارید. ما که به عنوان دانشجو می‌خواستیم برویم تجمع برگزار کنیم نگداشتند، اما همان روز میدان را به علی افشاری و دوستان دادند؛ لذا شعار آزادی که آقای تاج‌زاده و دوستان‌شان می‌دهند، دروغ است و آن‌ها دیکتاتورهای به تمام معنا هستند و اسم آزادی  لق‌لقه زبان‌شان است.

تاجزاده: برای آینده به حداکثر تسامح معتقدم

در این مناظره مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: جامعه ما بشدت نیازمند گفت و گو هست و ای کاش هرچند در صدا وسیما و رسانه های داخلی انجام شود.

وی افزود: صدا وسیما از این جهت در طول 20سال چنان ضعیف عملکرده که به زیان ده ترین نهاد عمومی کشور تبدیل شده است.

تاجزاده با بیان اینکه من تمایل داشتم این بحت در دانشگاه انجام شود ولی آقای زاکانی مایل نبود گفت: در مورد 78معتقدم برای کشف حقیقت باید بدون تسامح اتفاقات را نقد کنیم ولی برای آینده به حداکثر تسامح معتقدم و باید از سرمایه و تخصص همه ایرانیان استفاده کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه هیاتی به پیشنهاد خاتمی برای اتفاقات 18تیر در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد گفت: در آن جمع که کمتر  10روز پس از 18تیر تشکیل شده بود بعد از تحقیقات مفصل میدانی و ... نهایتا گزارشی ارائه شد که در اختیار رهبری گذاشته شد و برای اولین بار از رادیو و تلویزیون خوانده شد.

تاجزاده با بیان اینکه صحبت های چند دقیقه ای زاکانی چند دروغ دارد تصریح کرد: اولین سوالی که در آن کمیته مطرح کردیم این بود که این راهپیمایی جدید است که قبلا هم اتفاق افتاده و نتیجه آن شد که حداکثر14مورد در همان سال تجمع اتفاق افتاده است.

وی افزود: تا الان بعد از 20سال هیچ سرنخی پیدا نشده که این حرکت دانشجویان حرکتی سازماندهی شده برای از بین بردن آبروی جمهوری سلامی بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: فرق من با زاکانی و دوستانشان این است که به بخشی از نظرات رهبری انتقاد دارم و ایشان هم همینطور است ولی رویش نمی شود بگوید. ایشان حرف رهبری را می شنود ولی می‌گوید باید تمام حرف های رهبری را شنید.

وی با بیان اینکه هیچ نهادی تا این لحظه نتوانسته ثابت کند که دانشجویان حرکتی تحریک شده از طرف دیگران انجام دادند گفت: آن قدر تجمع آرام بود که بعد از انجام آن بنر و پاترول یوسف آباد به مقر خود برگشته است.

تاجزاده افزود: سپاه و نیروی انتظامی سندی بدهند که 20 سال پیش فلان نهاد حرکت تحریک‌کننده و سازمان یافته انجام داده است.

شما جرات ندارید گزارش مجلس ششم درمورد 25خرداد88 را منتشر کنید

وی در مورد چرا بخشی از این مناظره با بیان اینکه آنقدر تناقض در صحبت های زاکانی زیاد است که نمی دانم از کجا شروع کنم خاطرنشان کرد: شما می گویید دو طرف را محکوم کردیم درصورتی که یکطرف را در بیانیه تان محکوم کردید.

تاجزاده با بیان اینکه مشخص به ما بگویید شروع دانشجویان از ساعت نه و نیم را چطور مطرح کنیم تصریح کرد: شما جرات ندارید گزارش مجلس ششم درمورد 25خرداد88 را منتشر کنید. شما که آن قدر شجاعت دارید این گزارش را منتشر کنید.

وی افزود: بیست سال برای سازمان های اطلاعاتی ایران کافی نیست که بفهمند این تظاهرات سازماندهی بوده است یا نه؟ سازمان هایی که جاسوس اسرائیلی را در عرض چند ماه دستگیر می کند.

معاون سیاسی وزیر کشور اصلاحات ضمن تاکید بر اینکه پدیده ای بنام لباس شخصی ها داریم که در این 20سال جنایت آفریده اند گفت: طبق گزارش شوری عالی امنیت ملی در آن شب چند نقش مخرب ایفا می کنند. نقش اول درگیری به دانشحویان نقش دوم تحریک کمیته برای ورود به دانشگاه است.

تاجزاده با بیان اینکه گروه فشار عامل حادثه کوی بود و نقش مخرب را این نیروی انتظامی و دانشجویان را ایفا می کرد گفت: چرا یعد بیست و پنج سال با ابن گروه فشار برخورد نمی شود در حالی که با هر وسیله ای عامل ایجاد بی‌نظمی می شوند.

بعد از بیست سال ضارب عزت ابراهیم نژاد پیدا نشده است

وی در پاسخ به سوال زاکانی درمورد دلیل عدم اعطای مجوز تجمع به بسیج دانشحویی گفت:  خیلی از ملت نمی دانند داستان را گفت: آن روزها چنان فضای جامعه ملتهب بود که مجوز تجمع نیازمند مجوز کل شورای تامین بود. من مجوز ندادم از آقای لاریجانی می گرفتید. بدلیل اینکه بنا بر این بود دانشگاه باهم با هر نوع خشونتی برخورد کند و اینطور نباشد که امروز به این دانشجویان مجوز دهیم و فردا گروه های دیگر دانشحویی مجوز بخواهند.

وی با اشاره به نابیناشدن فردی در جریان حادثه کوی دانشگاه بر اثر گاز اشک آور افزود: این چه لباس شخصی است که سلاح و گاز اشک اور دارد و آدم کور می کند و ضارب راست راست راه می رود.  بعد از بیست سال ضارب عزت ابراهیم نژاد پیدا نشده است گفت: اینجا مسائلی است که مردم باید بدانند و باید صریح و روشن به مردم بگوییم.

زاکانی خطاب به تاج‌زاده: همیشه به دانشجو هزینه تحمیل کرده‌اید تا خودتان رشد کنید

در ادامه مناظره، زاکانی با اشاره به گزارش قرائت شده از سوی تاج‌زاده گفت: وقتی روزنامه طوس بسته شد، معاوت دانشجویی وزارت علوم بیانیه داد و این نطفه حرکتی جدید بود. درواقع این جریان وقتی کم می‌آورد برای اهداف خود به دانشجو متوسل می‌شوند.

زاکانی گزارش قرائت‌شده توسط تاج‌زاده را غیرقابل خدشه دانست و گفت: مشکل گزارش این است که ناقص و یکسویه است؛ چرا که‌ در مجلس هفتم در کمیسیون اصل ۹۰ موضوع بررسی شد و در آخرین روزهای مجلس هفتم، گزارش آن خوانده شد و بنا بر این شد که از آقای نظری  عذرخواهی کنند و خاتمی به‌عنوان رئیس‌جمهور به دستگاه قضایی معرفی شوند

وی ادامه داد: بعداً هم در دادگاه، آقای کوهی و انصاری و دیگران آمدند و خلاف گزارشی ثابت شد که تاج‌زاده قرائت کرد. فرماندهان سپاه هم به آن اعتراص کردند.

زاکانی ادامه داد: گزارش آقای تاج‌زاده، زمینه‌های حادثه را نمی‌بیند و آشوب‌های قبلی را مورد توجه قرار نمی‌دهد و از لحظه‌ای که در صحنه حضور می‌یابد شروع به روایت‌گری می‌کند و جلو می‌آید.

وی خطاب به تاج‌زاده گفت: همیشه به دانشجو هزینه تحمیل کرده‌اید تا خودتان رشد کنید.

زاکانی ادامه داد: من از همان ابتدای ماجرای کوی دانشگاه گفتم نیروی انتظامی اشتباه کرده است. اگر شما یک بار به کوی دانشگاه رفته‌اید، من در آنجا زندگی کرده‌ام.

وی با بیان اینکه قانون می‌گوید نیروی انتظامی اگر جرم مشهودی ببیند می‌تواند وارد شود ولو به حریم خصوصی، گفت: به دلیل اینکه قانون مشخصی در این باره وجود ندارد، عوامل اغتشاشات تیر ۷۸ را تحت قانون اراذل و اوباش محاکمه کردند.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی ادامه داد: من از ابتدا درگیر بودم و نمی‌گذاشتم نیروی انتظامی با دانشجویان درگیر شوند.

 نمی‌دانم امروز با کدام تاج‌زاده روبه‌رو هستم؟ چریک یا برانداز؟

زاکانی با بیان نمی‌دانم امروز با کدام تاج‌زاده روبه‌رو هستم، گفت: امروز طرف ما تاج‌زاده چریک است یا تاج‌زاده پشیمان یا تاج‌زاده برانداز؟

وی افزود: آقای تاج‌زاده برخی از فرمایشات رهبر انقلاب درباره کوی دانشگاه را از رو می‌خواند؛ آیا حاضر هستید همه حرف‌های رهبر انقلاب در این موضوع را بخوانید؟

نماینده سابق مجلس افزود: همان دادگاه آیت‌الله هاشمی شاهرودی که شما از ایشان خواندید، سردار نظری را تبرئه کرد و رای دادگاه بعد از تحقیقات میدانی مشخص شد و آقای خاتمی و دیگران محل اتهام قرار گرفتند؛ بخصوص آقای خاتمی که روز بعد از ماجرا در همدان صحبت کرد و از یک آشوب بزرگ حرف زد.

زاکانی با بیان اینکه با جریانی روبه‌رو هستیم که به راحتی دروغ می‌گوید، خطاب به تاج‌زاده گفت: گزارش دادگاه و مجلس هفتم را هم بخوانید. تا زمان تهیه گزارشی که تاج‌زاده خواند، آن مقدار از مسائل روشن شده بود اما بعد مشخص شد ابعاد موضوع چیز دیگری بوده است. من در جلسات بعد گزارش‌های مجلس و دادگاه را هم می‌آورم می‌خوانم.

وی ادامه داد: من مسئول بسیج دانشحویی بوده‌م و امروز آقای تاح‌زاده دارد اطلاعیه‌هایی را می‌خواند که ما منتشر کرده‌ایم؛ این خنده‌دار است. من با نفاق مخالفم و متاسفانه  شما نان امام را می‌خورید و عکس امام را بالای سر می‌زنید اما اعتقادی به ولایت‌فقیه ندارید.

زاکانی افزود: همه فرمایشات اقا روی چشم من قرار دارد و همه آن‌ها را قبول دارم برخلاف چیزی که شما ادعا می‌کنید.

تاج‌زاده: آقای زاکانی بگویند با توقیف فله‌ای مطبوعات و نظارت استصوابی مخالفند یا موافق؟

تاج‌زاده افزود: آقای زاکانی که موافق آزادی هستند بگویند با توقیف فله‌ای مطبوعات و نظارت استصوابی مخالفند یا موافق؟

وی در بخش دوم مناظره در جواب زاکانی پیرامون اسامی فعالین حوادث کوی دانشگاه و اظهارات وزیر اطلاعات درمورد ترور نظری گفت: وزارت اطلاعات در دست رهبری بوده است و حتی دعوای احمدی نژاد با ایشان بر سر دخالت احمدی نژاد در وزارت اطلاعات بود.

تاجزاده در پاسخ به بخش دیگری از اظهارات زاکانی افزود: جمعه بعد از ظهر به کوی رفتم و تمام تلاشم این بود که بچه ها در کوی بمانند و علت هم این بود که فضای بیرون ملتهب بود.

وی با بیان اینکه بغل کوی یکی تیر خورده است گفت: فرد را به بیمارستان انتقال دادند و من به آقای ظفرقندی زنگ زدم گفتم چند ساعت زنده نگهش دارید تا دانشجویان آرام شوند.

این خبر تکمیل می‌شود...

نظر شما