شناسهٔ خبر: 152898 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

موج کاهش جمعیت جوان و نگرانی مسئولان نظام

کمالی پور نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت:کاهش جمعیت جوان جامعه یک زنگ خطر جدی برای کشور و یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین نظام است.

به گزارش «نماینده» یحیی کمالی پور در رابطه با کاهشجمعیت جوان و افزایش آمار سالمندان گفت: متاسفانه جامعه ما در آینده از حیث جمعیت جوان به دلیل کاهش تولد با چالشی‌های جدی رو برو می‌شود و جمعیت کشور به سمت پیری حرکت می‌کند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کاهش جمعیت جوان یک زنگ خطر جدی برای کشور و  یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین نظام است، بی تردید افزایش سالمندان و کمبود نیروی کار جوان  در سال‌های آینده  آسیب‌های جدی و خطرناکی برای کشور  ایجاد خواهد کرد.

مشکلات اقتصادی دلیل عدم تمایل جوانان به ازدواج  است

 این نماینده مردم در مجلس دهم یکی از دلایل عدم تمایل به ازدواج جوانان را مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفـت: وضعیت اقتصادی و نابسامانی‌های اجتماعی و فرهنگی باعث شده است که جوان ها، زندگی مجردی را به متاهلی ترجیح و کمتر تن به ازدواج دهند بی آنکه به تبعات و آسیب های آن فکر کنند. از طرفی تمایل کمتر جوان‌ها به ازدواج آمار ولادت‌ها را به شدت کاهش داده است.

افزایش وام ازدواج مسکنی موقت است

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نهادهای متولی امر ازدواج باید سریعاً برای تسهیل ازدواج جوانان اقدام کنند و حداقل کسانی را که امکان مدیریت و اداره خانواده و فرزندان خود را ندارد تحت پوشش قرار بدهند. از طرفی افزایش وام ازدواج نیز تنها در کوتاه مدت و به عنوان یک مسکن مفید خواهد بود اما به هیچ عنوان درمان قطعی نیست.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تغییر سبک زندگی، تنوع طلبی و خانواده از یک سو و از سوی دیگر اشتغال به کار زوجین و گرفتاری‌هایی که در بحث نگهداری اطفال وجود دارد باعث می‌شود زوجین تمایلی به فرزندآوری نداشته باشند.

کمالی پور در پایان با اشاره به راه های ترغیب جوانان به ازدواج خاطر نشان کرد: راهکارهای فرهنگی برای ایجاد زیر ساخت‌ها، راهکارهای اجتماعی برای ترغیب جوانان و راهکارهای اقتصادی برای وضعیت معیشتی آنها، هر سه موارد در کنار هم  می‌تواند برای ازدواج جوانان موثر باشد.

نظر شما