شناسهٔ خبر: 152893 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

فروش نفت در بورس برای سال ۹۸ ماهیانه می‌شود

جلال میرزایی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ می‌گوید: قانونی شدن عرضه نفت در بورس دست وزارت نفت را برای فروش باز می‌گذارد.

به گزارش«نماینده» جلال میرزایی با اشاره به مصوبه امروز کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ در حوزه نفتی، گفت: طبق مصوبه "وزارت نفت مکلف است ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک ایران و یک میلیون بشکه نفت خام سنگین ایران و دو میلیون بشکه میعانات گازی پالایشگاه پارس جنوبی را به صورت مداوم و منظم با امکان تسویه صددرصد ریالی و امکان تسویه نقدی و مدت‌دار در رینگ بین‌الملل (صادراتی) بورس انرژی در چارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس عرضه کند و گزارش عملکرد خود را هر سه ماه به کمیسیون انرژی مجلس ارسال کند"  

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی در توضیح دلایل تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر عرضه ماهانه نفت خام سنگین و سبک در بورس به صورت منظم، تشریح کرد: به منظور مقابله با تحریم‌ها پیشنهاد قانونی کردن عرضه نفت در بورس ارائه شد.

قانونی شدن عرضه نفت در بورس دست وزارت نفت را برای فروش باز می‌گذارد

میرزایی با اشاره به اینکه پیش از این نیز نفت طی دو مرحله در بورس عرضه شده است، افزود: این دو عرضه‌ به دستور "شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه" صورت گرفته است اما مصوبه کمیسوین تلفیق به تصویب مجلس خواهد رسید که به‌یقین دست وزارت نفت را برای عرضه نفت در بورس بیش از گذشته باز می‌گذارد.

عرضه نفت در بورس و فروش توسط وزارت نفت چه تفاوتی دارند؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس در توضیح تفاوت عرضه نفت در بورس و فروش توسط وزارت نفت، گفت: درآمد نفتی حاصل از فروش وزارت نفت به خزانه واریز و عمدتا به صورت ارزی به فروش می‌رسد اما نفت در بورس امکان عرضه به صورت ریالی را نیز دارد که فایده عرضه ریالی ایجاد تسهیلات لازم برای برخی از خریداران بخش خصوصی داخلی و خارجی جهت خرید نفت است.
پالایشگاه کرمانشاه

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸همچنین معتقد است اگرچه باید به موفقیت در فروش نفت از طریق بورس برای سال آینده امید داشت اما باید واقعیت‌ها را نیز مدنظر قرار داد.

 نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ ، کار بررسی لایحه بودجه را آغاز کرده و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دو هفته و تمدید آن تا ۴ هفته جهت بررسی لایحه فرصت دارند که تاکنون کلیات لایحه بودجه را تصویب و به بررسی جزئیات ورود کرده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما