شناسهٔ خبر: 152889 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

چهارشنبه، بررسی جزئیات طرح انتخابات استانی مجلس در کمیسیون شوراها/ اصلاحات طرح انتخابات مجلس یکشنبه تقدیم صحن می‌شود

میرزایی نیکو عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس از بررسی جزئیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس روز چهارشنبه در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

به گزارش «نماینده» قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه لایحه جامع انتخابات، در بردارنده ویژگی‌ها و مسئله‌های انواع انتخابات است، اظهار کرد: تأخیر در ارائه این لایحه، تصویب آن را با توجه به بررسی لایحه بودجه و طرح انتخابات استانی، احتمالا به پس از تعطیلات نوروز موکول می‌کند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران افزود: لایحه جامع انتخابات به نحوه تبلیغات، هزینه‌ها، ثبت نام و مسائلی که در گذشته موجب اختلاف نظر بوده می‌پردازد و با طرح انتخابات استانی مجلس منافاتی ندارد.

وی همچنین با اشاره به موافقت نمایندگان با کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس، ادامه داد: کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها چهارشنبه این هفته، جزئیات و اشکالات این طرح را تجزیه و تحلیل خواهد کرد و آن را یک شنبه هفته آینده به صحن علنی ارائه می‌کند.

میرزایی نیکو با اشاره به جزئیات طرح استانی شدن انتخابات  مجلس، گفت: کسب ۲۵ درصد آرای صحیح برای راه‌یابی نمایندگان به مجلس، مدت‌ها پیش تصویب شده است و در طرح انتخابات استانی مجلس، نامزدِ نمایندگی باید ۱۰ درصد رأی شهرستان را کسب کند تا به انتخابات استانی برسد و در استانش هم لازم است که به ۲۵ درصد آرای صحیح دست یابد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه نزدیک به دو سال است که کمیته‌ای در مجلس با هماهنگی مرکز پژوهش‌ها تمامی ابعاد انتخابات‌های ۲۰ کشور را بررسی کرده است، اظهار کرد: ترکیب جدیدتری در عضوهای هیئت اجرایی مرکزی موجود در لایحه جامع انتخابات ایجاد شده است که این لایحه برای بررسی بیشتر باید به مجلس بیاید.

میرزایی نیکو افزود: ترکیب هیئت اجرایی مرکزی تقریبا نیمه دولتی است تا بتوانند مسئله‌های انتخاباتی را راحت‌تر حل کند، بررسی این لایحه به دست مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان می‌تواند به استحکامش کمک کند.

عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در پاسخ به اینکه با توجه به کمبود فعالیت حزبی در کشور، نمایندگان خانه احزاب چه نقشی در انتخابات خواهند داشت، گفت: ارائه طرح استانی شدن انتخابات مجلس برای پر رنگ‌تر شدن نقش احزاب بوده است، همچنین از آنها خواسته شده تا یک نفر نماینده از احزاب استانی و یک نفر نماینده از احزاب ملی در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب حضور یابند.

میرزایی نیکو در پایان با بیان اینکه حزب، اساس پارلمان است، تصریح کرد: اگر مجلس بدون وجود حزب فعالیت کند، بخشی از آن دچار نقص است و برای این موضوع باید تمهیداتی صورت بگیرد.

نظر شما