شناسهٔ خبر: 152879 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عارف:دولت‌ها تمایلی به واگذار کردن مسئولیتهای خود ندارند

عارف رئیس فراکسیون امید مجلس با انتقاد از طولانی شدن تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری گفت: شهردار باید حاکم شهر باشد نه صرفا متولی دستگاه خدمات رسان و باید مسئولیت اداره شهر را به عهده بگیرند.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس در دیدار با اعضای دبیرخانه مجمع کلانشهرهای ایران ،با اشاره به جایگاه مردم در قانون اساسی برای اداره شهر،بر ضرورت تقویت جایگاه شوراها به عنوان پارلمان‌های محلی تاکید کرد و گفت:یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت اصلاحات اجرای قانون شورها و تشکیل این نهاد مردمی بود.البته در برنامه سوم توسعه قرار بود اختیارات شوراها را افزایش دهیم که عملا در این خصوص تاکنون اقدام موثری انجام نشده است.

وی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را یکی از مترقی‌ترین  و جامع‌ترین سیاست های کلان و راهبردی کشور دانست و خاطرنشان کرد: در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بر ضرورت تقویت بخش خصوصی در کشور و کم کردن تصدی‌گری دولت تاکید شده است.مطمئنا با الهام از این سیاست ها و اجرایی کردن آنها  شوراها می‌توانند در جایگاه پارلمانهای محلی و شهری قرار گیرند.

رئیس فراکسیون امید مجلس تاکید کرد:نگاهی که به شوراها وجود دارد این است که باید در جایگاه پارلمان های محلی ایفای نفش کنند.شهردار باید حاکم شهر باشد نه صرفا متولی دستگاه خدمات رسان و باید مسئولیت اداره شهر را بعهده بگیرند.

وی با اشاره به لایحه مدیریت یکپارچه شهری از طولانی شدن تصویب این لایحه انتقاد کرد و با بیان اینکه دولت‌ها تمایلی به واگذار کردن مسئولیتهای خود ندارند،تصریح کرد:دولت آقای روحانی باید ایثارگرانه زمینه تصویب این لایحه را در دولت فراهم کند در این صورت باید به صورت طرح در مجلس مطرح شود و طبیعتا با مشکل بار مالی و اصل 75 قانون اساسی برخورد خواهیم کرد  که باید برای آن چاره اندیشی شود.

عارف بر لزوم  بازنگری در قانون شوراها تاکید کرد و گفت که ترکیب و ساختار شوراهای اسلامی کلان شهرها جوابگوی مطالبات مردم نیست و باید با اولویت اصلاح قانون  به منظور ارتقاء جایگاه شوراها  در دستور کار  دولت و مجلس قرار بگیرد.

وی با اشاره به برخی موازی کارها در حوزه اداره شهر، اینگونه موازی کاری ها را مانع  خدمت رسانی مطلوب به مردم دانست و گفت:باید مساله و مشکل شهر کلان شهری به مانند تهران احصا شود و مشخص شود که برای رفع چالش‌های تهران به چه میزان بودجه نیاز است آن زمان می توان نسبت به چگونگی تامین بودجه کلان شهرها در  دولت و مجلس تصمیم گیری کرد.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی احساس آرامش در شهرها را حق طبیعی مردم دانست و تاکید کرد:حق مردم است که حداقل های زندگی شرافتمندانه برای آنان فراهم شود و در این خصوص وظیفه مدیریت شهری بسیار سنگین است .نباید با مانع تراشی‌های فراقانونی و بعضا سلیقه‌ای زندگی را به کام مردم تلخ کنیم.

عارف با بیان اینکه مردم در انتظار اتفاق مهمی در مدیریت شهری هستند بر لزوم جبران عقب ماندگی های ناشی از تغییرات زودهنگام مدیریتی تاکید کرد و با اشاره به مساله درآمد در شهرداری ها گفت:همانگونه که اتکای درآمدهای کشور به فروش نفت خطایی راهبردی است متکی شدن شهرداری ها به حوزه شهرسازی برای ایجاد درآمد هم خطایی بزرگ است و انشالله با تصویب نهایی لایحه درآمدهای پایدار شهرداری اداره شهر با استفاده از درآمدهای پایدار بهتر و اصولی تر از گذشته انجام شود و شهرداری ها به منابع پایدار برای برنامه های توسعه ای  و هزینه های جاری خود برسند.

نظر شما