شناسهٔ خبر: 152870 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

رحیمی: با استانی شدن انتخابات، مجلس در اختیار صاحبان قدرت و ثروت قرار می‌گیرد

رحیمی جهان آبادی یک عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس طرح استانی شدن انتخابات مجلس را ناکارآمد توصیف کرد و گفت که این امر باعث می‌شود مجلس در اختیار طبقه خاص سیاسی و صاحبان قدرت و ثروت قرار گیرد.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان آبادی، با اشاره به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: مجلس قانونگذاری در همه جهان در دو سطح تشکیل می شود؛ یکی مجلس سنا یا مجلس تخصصی که سیاستمداران حرفه‌ای در آن حضور دارند و دیگری مجلس عوام یا توده ها که منتخبان مردم از مناطق مختلف با ویژگی و فرهنگ های مختلف در آن حضور دارند.

وی افزود: طبق قانون اساسی ما در جمهوری اسلامی ایران یک مجلس به نام مجلس شورای اسلامی داریم که بعد از چندین دوره اکنون ضرورت نگرش کلان و فعالیت ملی نمایندگان در آن احساس می‌شود و تصمیم گرفته شده که با استانی شدن انتخابات مجلس این خلأ جبران گردد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس ادامه داد: استانی شدن انتخابات مجلس ایراد های اساسی دارد و مهمترین آن اینکه وقتی نمایندگان مجلس که پیش از این از شهرستان‌ها و مناطق مختلف بودند قرار باشد نماینده استان باشند، طبیعتا دسترسی شهرستان های کوچک به این نمایندگان هم جزو محالات خواهد شد ضمن اینکه این افراد باید به کانون های ثروت، قدرت و احزاب وصل باشند.

رحیمی با بیان اینکه در حال حاضر نمایندگان هر دو سه هفته یکبار در حوزه‌های انتخابیه خود حضور پیدا می‌کنند و در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار می‌گیرند، گفت: نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه مسایل روزانه و مشکلات مردم را پیگیری می‌کنند و به نوعی تعامل بیشتر مردم و حکومت و اعتماد افزایی به حکومت را باعث شده و طرح دیدگاه‌های مردم در مجلس خود را بیشتر نشان می دهد.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس نیازمند تعامل با احزاب است، ادامه داد: رفتن در لیست احزاب و استانها کار هر کسی نیست مضاف بر این که وضعیت فعالیت احزاب قدرتمند و واقعی نیست و در این صورت کسانی که شناخته شده نیستند یا توان هزینه مالی ندارند فرصت بروز و ظهور در مجلس را پیدا نمی کنند و در واقع مجلسی که به این صورت تشکیل می‌شود به یک مجلس طبقه خاص تبدیل می شود که نمی تواند فضای مردمی داشته باشد، در حالی که اکنون نمایندگان در نطق، تذکر، قانونگذاری و مکاتبات خود مشکلات مردم را پیگیری می‌کنند لذا با این کار فرصت مشارکت و اثرگذاری حضور مردم در تصمیم گیری ها گرفته می شود.

دبیر فراکسیون اهل سنت مجلس همچنین خاطرنشان کرد: ما تنوع قومی و مذهبی زیادی در کشور داریم. اهل سنت در کنار شیعه و قومیت های مختلف در کنار هم زندگی می کنند. با همین ترکیب و به تناسب قومیت‌ها، نمایندگانی هم در مجلس حضور دارند اما وقتی این ترکیب به هم بخورد و افرادی انتخاب شوند که این تناسب برقرار نباشد در این صورت حرف مردم هم شنیده نمی‌شود و این در دراز مدت آسیب جدی به امنیت کشور وارد می‌کند.

رحیمی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس هزینه‌های انتخابات را بالا می‌برد، ادامه داد: در این صورت کسانی که می‌خواهند وارد مجلس شوند باید دستشان را جلوی سرمایه داران و احزاب دراز کنند و بعد از این که این افراد به نمایندگی رسیدند ناچارند توقعات آنها را برآورده کنند. علاوه بر این که در چنین شرایطی نیاز به یک پروسه طولانی برای تبلیغات وجود دارد که همین امر هزینه‌های بالا و تبعات امنیتی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه ضرورت داشتن فعالیت و نگاه ملی برای نمایندگان احساس می شود، تصریح کرد: ما باید با شیوه دیگر اینکار را جبران کنیم و نمایندگان را به سمت مسائل ملی سوق دهیم. به اعتقاد من استانی شدن انتخابات مجلس نه تنها طرح ناکارآمدی است و نمی تواند مشکلات را حل کند بلکه باعث ایجاد مشکلات عدیده خواهد شد از جمله اینکه دسترسی مردم به نمایندگان از بین می‌رود و باعث می شود مجلس در اختیار طبقه خاص سیاسی و صاحبان قدرت و ثروت قرار گیرد.

رحیمی پیشنهاد کرد: به جای درگیر کردن نمایندگان در امور اجرایی شهرستانها، اختیارات شوراها افزایش یافته و نمایندگان همچنان شهرستانی انتخاب شوند اما به مسائل ملی توجه بیشتری داشته باشند.

نظر شما