شناسهٔ خبر: 152843 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

پورابراهیمی : SPV عملیاتی نشود، سوال از ظریف در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد

محمدرضا پورابراهیمی// رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در صورتی که طی هفته‌های آینده SPV عملیاتی نشود، سؤال از وزیر امور خارجه و دیگر مسئولان ذیربط در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

به گزارش «نماینده» محمدرضا پورابراهیمی با انتقاد از طولانی شدن زمان اجرای سازوکار ویژه مالی اروپا (SPV)، اظهار داشت: پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی ها تعهد دادند که موضوعات مربوط به مراودات بانکی ما را از طریق یک رویکرد جدید تحت عنوان SPV عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: اروپایی ها وعده داده بودند که تا ماه های پایانی سال ۲۰۱۸ این سازوکار مالی اجرایی شود اما متاسفانه این مقطع زمانی هم به پایان رسید اما اروپایی ها به تعهد خود عمل نکردند.

تقسیم کار بین سه کشور اروپایی برای اجرای SPV

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به آخرین پیگیری های دولت در این زمینه تصریح کرد: چند روز قبل چند تن از مسئولان ایران با گروهی از اتحادیه اروپا نشستی برگزار کردند و مقرر شد که تقسیم کاری بین سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس انجام شود تا بتوانند سازوکار اجرایی این حوزه را عملیاتی کنند.

پورابراهیمی افزود: در واقع این کشورها هم باید تراکنش های بانکی مربوط به ایران با اتحادیه اروپا را ساماندهی کنند و هم اقداماتی را برای تسهیل در ارتباطات مالی ایران با کشورهای خارج از اروپا، انجام دهند.

سازوکار مالی اروپا تا چند هفته آینده اجرا می‌شود

وی تاکیدکرد: گزارش‌های ما حاکی از آن است که اروپایی‌ها ظرف چند هفته آینده عملیات اجرایی SPV را انجام می دهند که البته آمریکا فشار زیادی بر اروپایی ها می آورد تا این موضوع عملیاتی نشود.

وی با بیان اینکه ما به دولت در این زمینه تذکر داده ایم و با وزیر خارجه هم در این باره گفتگوهایی داشته ایم، اظهار داشت: در صورتی که طی هفته های آینده SPV عملیاتی نشود و عملا از همکاری اروپا با جمهوری اسلامی ایران اتفاق مثبتی در مراودات بانکی ما رخ ندهد، سؤال از وزیر امور خارجه و دیگر مسئولان ذیربط در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی ها باید به تکالیفشان عمل کنند، گفت: اگر قرار باشد که آنان برای خوشامد آمریکا از زیر بار تعهداتشان شانه خالی کنند، برای ما قابل قبول نیست و این موضوع را به جد پیگیری می‌کنیم.

نظر شما