شناسهٔ خبر: 152825 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

دولت شرعا و قانونا مکلف به ارائه لایحه اصلاح نظام انتخابات است

محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد گفت: همچنان پول و پلو حرف اصلی را در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه می زند و سرنوشت انتخابات را رقم می‌زنند.

به گزارش «نماینده» جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس، در ارزیابی اش نسبت به طرح استانی شدن انتخابات اظهار داشت:  با توجه به ارزیابی‌هایی که داریم می‌توان پیش بینی کرد که این طرح مورد ایرادات شورای نگهبان قرار می‌گیرد و شورا آن را رد خواهد کرد، با توجه به نقایصی که در حوزه مردم سالاری، مسائل اجتماعی و حقوق مردم در این طرح وجود دارد خوش بین نیستیم که استانی شدن انتخبات به تایید شورای نگهبان برسد.

کریمی قدوسی با اشاره به تبعات منفی طرح استانی شدن انتخابات گفت: از جمله تبعات منفی این طرح عدم دسترسی مردم به نمایندگان مجلس است همان گونه که مقام معظم رهبری در گذشته نسبت به دموکراسی و در دسترس بودن نمایندگان فرمایشاتی داشتند چنانچه طرح استانی شدن انتخابات اجرایی شود دسترسی مردم به نمایندگان و نقش پذیری آنها در حل مسائل مربوط به حوزه انتخابیه شان کاهش می یابد.

نماینده مردم مشهد تصریح کرد: از سوی دیگر کشور ما یک کشور حزبی نیست که افراد لیستی رای بیاورند این نوع اقدامات مربوط به کشورهایی است که ساختار حزبی در کشور آن‌ها بیش از ۱۰۰ سال سابقه دارد به طور مثال انتخابات در آمریکا و برخی کشورهای اروپا آزادانه نیست و همواره بین دو حزب برگزار می‌گردد، اما نظام حزبی در ایران حاکم نیست که اگر هم حاکم شود حقوق مردم تضییع می‌گردد همان طور که در کشورهای اروپایی این حق ضایع می‌شود.

وی با بیان اینکه همه مصیبت‌ها زیر سر احزاب است، اما هیچ گاه میدان را هم خالی نمی‌کند، یادآور شد: در برخی موارد هم کنار می‌آیند و تقسیم قدرت می‌کنند که اگر این آفت در دراز مدت ادامه یابد کشور به سمت دیکتاتوری حزبی پیش می‌رود که البته این موضوع در ذات این طرح قرار دارد.

کریمی قدوسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نکته دیگر اینکه هنوز قانون انتخابات اصلاح نشده و همچنان پول و پلو حرف اصلی را در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه می زند و سرنوشت انتخابات را رقم می‌زنند بنابراین در ابتدا باید یک بازنگری  در قانون انتخابات صورت گیرد و  پول و لابی سرمایه دارها قطع شود تا بتوانیم شاهد انتخابات شفاف باشیم.

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه اگر طرح استانی شدن انتخابات به قانون تبدیل شود فضا برای لابی‌های قدرت بازتر خواهد شد، تصریح کرد: در این صورت ممکن است چند سرمایه دار در مرکز استان جمع شوند و لیستی از افراد تهیه و از آن‌ها حمایت کنند و تمام هزینه لیست را در سطح استان تامین کنند که  در حال حاضر این رویه در برخی از شهرستان‌های مختلف صورت می‌گیرد و مردم گزارشاتی از لابی‌های قدرت در مناطق مختلف به ما ارائه می‌دهند.

کریمی قدوسی در پایان با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب مدتی است سیاست‌های کلی انتخابات را اصلاح کردند، خاطرنشان کرد: دولت قانونا و شرعا مکلف است برای اصلاح نظام انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی ابلاغی به مجلس لایحه دهد و سهل انگاری قوه مجریه در ارائه این لایحه به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

نظر شما