شناسهٔ خبر: 152807 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دلایل تعلل اروپایی‌ها در اجرای«SPV» از زبان عضو کمیسیون امنیت‌ ملی

صحن مجلس عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس گفت: متاسفانه تاکنون «SPV» اجرایی نشده و اروپایی‌ها در این زمینه بدعهدی کرده‌اند.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بر اساس معاهده برجام همه کشورها مکلف و موظف شدند که در ابعاد مختلف از جمله بعد اقتصادی همکاری کنند، گفت: برخی از کشورها از جمله کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل وابستگی به آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه پس از خروج آمریکا از برجام اتحادیه اروپا برای ادامه تبادل با ایران پیشنهاد سازوکاری مالی موسوم به «SPV» را مطرح کرد، افزود: متاسفانه تاکنون این سازوکار اجرایی نشده و اروپایی‌ها در این زمینه بدعهدی کرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اروپایی‌ها به دلیل وابستگی اقتصادی به آمریکا، فشارهای سیاسی و همچنین تهدید آمریکا به تحریم شرکت‌های اروپایی، در اجرای سازوکار مالی تعلل می‌کنند.

حسن‌بیگی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها تحت سلطه آمریکا قرار دارند، ادامه داد: اروپایی‌ها با بدعهدی در اجرای «SPV» نشان دادند که توان ایستادگی و مقابله در برابر فشارهای مالی و سیاسی آمریکا را ندارد که این بیانگر تحقیر اروپایی‌ها در برابر آمریکا است.

نماینده مردم دامغان در مجلس با یادآوری اینکه ظریف وزیر امور خارجه خارجه در کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس قول داده‌که با مذاکره موضوع سازوکار مالی «spv» تعیین تکلیف شود، تاکید کرد: مجلس منتظر است که به نوعی قول‌هایی که وزارت خارجه در این باره داده، محقق شود اگر این اقدام صورت نگیرد قطعا مجلس متناسب با پاسخ‌ها و راهکارهای اروپایی‌ها تصمیم لازم را اتخاذ می‌کند. اگر راهکارهای اروپایی‌ها به نفع کشور باشد در معاهده برجام باقی می‌مانیم  و در غیر این صورت از آن خارج می‌شویم.

نظر شما