شناسهٔ خبر: 152804 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

قاضی زاده هاشمی: اصلاح نظام تعلیم و تربیت عمومی ضروری است

قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: اصلاح نظام تعلیم و تربیت عمومی ضروری است.

به گزارش «نماینده»، امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه هیات اجرایی جامعه اسلامی فرهنگیان، گفت: نوع نگاه خودم به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت وقتی زندگی شخصی‌ام را مرور می‌کنم بعضی از معلمانی بودند که باعث نقطه عطف شدند.

وی گفت: زمانی که آقای احمدی نژاد می خواستند بعد از دکتر باقری لنکرانی وزیر زن برای وزارت بهداشت و درمان انتخاب کنند به آقای احمدی نژاد گفتم اگر جای شما بودم آقای دکتر باقری لنکرانی را برای وزارت آموزش و پرورش معرفی می کردم و معتقدم مهمترین وزارتخانه دولت وزارت آموزش و پرورش است و اعتقاد دارم نظام تمام این گسلهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، توسعه‌ای، عدالت و همه عقب ماندگی ها نشأت گرفته از آموزش و پرورش است و آن ریلی که نظام باید می رفت را نرفت.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انقلاب حضرت امام در سال 1342 کلید خورد و امام در آن سال قیام کرد اما این قیام به پیروزی منجر نشد. چرا انقلاب در سال 57 به پیروزی رسید؟ چون حضرت امام توانست یک طبقه ای تربیت کند که این طبقه دو گروه شدند یک طبقه رفتند در مناطق مختلف به عنوان طبقه واسط و  پیام امام را به ابیات عامه تبدیل کردند و حرکت اجتماعی درست کردند مثل شهید دستغیب، شهید هاشمی نژاد در مشهد و یا شهید مدنی،  اما گروهی در دانشگاه ها و آموزش و پرورش رفتند و کار فکری و مکتبی کردند و جامعه فرهنگیان و دانشگاهیان را راه اندازی کردند تا انقلاب به پیروزی رسید و شهیدان مفتح، مطهری و باهنر و دیگران این کار مهم را انجام دادند. اما بعد از انقلاب این کار ادامه پیدا نکرد و آموزش و پرورش آن نقش پیشرو خودش را در این انقلاب که ذات فرهنگی داشت و ادامه آن هم فرهنگی بود نتوانست ادامه دهد ولی الان در جهت عکس دارد حرکت می کند و نظام آموزش و پرورش ما تبدیل شده به نطام طبقه بندی برای رساندن بچه ها به دانشگاه‌های برجسته تا آنها را بفرستند به خارج از کشور  و همانند سیستم مکش دارد عمل می کند که استعدادها را طبقه بندی کند در یک فشار شدید به دانشگاه شریف بروند و در نهایت از مملکت هم بروند.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: من خواهشی که از جامعه اسلامی فرهنگیان دارم با توجه به نوگرایی که در این تشکل صورت گرفته این است که اصلاح نظام تعلیم و تربیت عمومی را پیگیری کنید و آسیب شناسی و ارزیابی کنید و بعد راه حل نشان دهید. 

نماینده سه دوره مجلس با انتقاد از مشکلات در آموزش و پرورش گفت: روی کاغذ شاخصه‌های توسعه انسانی خیلی رشد داشتیم، امید به زندگی بهتر شد، فراگیری تحصیلی بیشتر شد، میزان مدارک تحصیلی بهتر شد، میزان باسوادی زنان و مردان بیشتر شد و... همه این‌ها درست، اما در نرخ رشد ما چه اتفاقی افتاد؟ سهم نظام تربیت و تعلیم در نرخ رشد چقدر است؟ چقدر کارکرد و اثر گذار است؟ ما زحمت کشیدیم و متخصص تربیت کردیم  تا زحمت کانادا و استرالیا و آمریکا و انگلیس را به عهده گرفتیم و با سرمایه گذاری پول نفت مسلمین.  مصیبت های اصلی نظام آموزش و پرورش ما این‌هاست.

وی از عدم توجه نمایندگان مجلس در این باره گفت: الان 80 نفر از همکاران ما فرهنگی در مجلس هستند که به خدا قسم یک نفر این حرفها را نمی زند. 

قاضی زاده هاشمی با ورود به بودجه سال آینده و همچنین میزان تخصیص بودجه به آموزش و پورش افزود: سهم بودجه آموزش و پرورش بیشتر از همه وزارتخانه هاست و انگار  در آموزش و پرورش خبری است که این بودجه کجا می رود؟ چه اتفاتی در آموزش و پرورش روی می‌دهد؟ یعنی اگر از نظر درصدی و سهمی نگاه کنیم بودجه آموزش و پرورش رشد پیدا کرده و واقعا در آموزش و پرورش چه خبر است؟ چرا مدیری منضبط نیست؟ چرا با این همه ظرفیت نیروی انسانی اینقدر ناراضی هستند؟ 

علی کریمی فیروزجایی دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان هم در این جلسه ضمن بیان اهداف این تشکل در آینده گفت: در تشکیلات جامعه که بیش از سه دهه قدمت دارد و از زمانی که مهندس باهنر دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان بود تاکنون فراز و فرودهایی داشتیم و در حال حاضر که رویکردی با برنامه و تشکیلات منسجمی تدوین کردیم چند سیاست و اولویت‌ در دستور کار داریم. 
وی ادامه داد: ما تشکیلاتی هستیم جوشیده از درون دستگاه تعلیم و تربیت و وزارت آموزش و پرورش و طبیعتا اولویت اول ما مسایل درون این خانواده بزرگ فرهنگی کشور است چراکه آموزش و پرورش بنیاد فرهنگ جامعه است بنابراین در مباحث تعلیم و تربیت ورود داریم و افراد صاحب نظر فرهیخته و اندیشمندی جامعه اسلامی فرهنگیان در سراسر کشور دارد و سال‌ها در جایگاه‌های مختلف مسئولیت‌های سنگینی داشتند و کوله باری از تجربه در جامعه حضور دارند.

نماینده دوره هشتم مجلس با ابراز ناامیدی از آینده وزارت آموزش و پرورش کشور، گفت: وظیفه امروز ما به نوعی نقد و نظارت آنچه در این خانواده می‌گذرد و همین الان آموزش و پرورش سمت و سویی رفته که مطابق آنچه به خیر و صلاح کشور و دغدغه رهبری باید باشد نیست و با مکاتباتی که با دستگاه‌های مربوطه  داشتیم و همینطور مصاحبه‌هایی که دوستان ما در رسانه‌ها دارند به نوعی به وظایف خودمان عمل می کنیم ولی از این بعد به صورت جدی وارد عمل خواهیم شد و تذکرات را با نگاه خیرخواهانه به وزیر آموزش و پرورش انتقال خواهیم داد.

کریمی فیروزجایی در ادامه به ارتباط با مجلس اشاره کرد و گفت:  با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارتباط تنگاتنگی داریم و با دعوت از نمایندگان مجلس نقطه نظرات خودمان را به گوش آنان می‌رسانیم و نیز با شورای انقلاب فرهنگی و دبیرخانه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت هم ارتباط برقرار کردیم تا بتوانیم بخشی از برنامه‌های محتوایی سیاست گذاری را کمک دهیم و سهیم باشیم  و ازهمه مهمتر تصمیم داریم تا مسایل صنفی آموزش و پرورش که به هر دلیلی در گذشته کم رنگ بودیم  را جبران کنیم.

دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان افزود: الان داعیه داری دفاع از حقوق معلمان در اختیار یک عده از آدم‌هایی است که مسایل آموزش و پرورش و معلمان برای آنها فرع است و آنها از این پلکان می خواهند اهداف سیاسی‌شان را در اردوگاه اصلاح طلبان و بخشی از آنها که به جریان سیاسی بیگانه مرتبط هستند،  دنبال کنند. ترس ما این است که خدای ناکرده برای مطامع باطلشان استفاده کنند و این در آینده می تواند بسیار خطرناک باشد و به این خاطر جامعه اسلامی فرهنگیان به عنوان حزبی اصیل و ریشه دار مدعی است که صاحب صلاحیت ترین تشکل صنفی برای دفاع از حقوق معلمان است. 

وی به سهم بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه زمان تصویب بودجه سال 98 است پیگیری هایی کردیم  و با کمیسیون بودجه وکمیسیون تلفیق تعاملاتی داشتیم و تعدادی از دوستان نماینده را در جامعه اسلامی دعوت کردیم و در آینده هم دیگر نماینده ها را دعوت خواهیم کرد تا مطالبات و نقطه نظرات کارشناسانه جامعه اسلامی فرهنگیان را اطلاع رسانی کنیم چراکه واقعا معلمان دچار یاس و سرخوردگی شده‌اند و تا مادامی که نتوانیم مشکل این عزیزان را حل کنیم طبیعتا امیدی به تربیت نسل آینده نیست و معلمی که در کلاس درس نگاهش به ساعت باشد تا کی کلاس تمام شود و به کلاس خصوصی و یا به مسافرکشی برسد، قطعا آن معلم نمی تواند نسل متعهد مدنظر ما را در چشم انداز تربیت کند بدلیل آنکه نظام تعلیم و تربیت محور و بنیاد پیشرفت کشور است. دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور در خاتمه به دیگر برنامه‌های آتی تشکل حزبی جامعه اسلامی فرهنگیان وعده داد: در دوره جدید در استان‌ها ورود کردیم و روزهای آینده نشست بالغ بر 500 نفر فقط در شهر تهران از اعضای فعال جامعه اسلامی فرهنگیان را خواهیم داشت و همینطور در شهرستان های استان تهران و دیگر استان‌های کشور این همایش‌ها را خواهیم داشت.

اشاره می‌شود در این جلسه تعدادی از اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان در جمع صمیمی مسایل و مشکلات معلمان را با دکتر قاضی زاده هاشمی مطرح و انتقادات و نظرات خود نسبت به فضای جامعه را بیان کردند.

نظر شما