شناسهٔ خبر: 152752 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شمخانی: هیچ نیرویی در منطقه نداریم/ سیگنالی برای مذاکره با آمریکا نداده‌ایم

شمخانی2 دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ایران نیرویی در سطح منطقه ندارد که بخواهد خارج کند، گفت: ملت‌های عراق، سوریه و یمن خودشان از کشورشان دفاع می‌کردند و ما هیچ نیرویی در منطقه نداریم.

به گزارش «نماینده»، دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح امروز (دوشنبه) در حاشیه همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آمریکا با خصوصیات فعلی نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری قرار بگیرد. فهرستی که از خروج آمریکایی‌ها از پیمان‌های مختلف بین‌المللی اعلام کردم و در شعارهای انتخاباتی ترامپ بود، کدامش محقق شد؛ هیچ کدام.

وی افزود: ایران راهبرد عدم تسلیم و مایوس سازی آمریکا را اتخاذ کرده است. 

*نیرویی در سطح منطقه نداریم که بخواهیم خارج کنیم

شمخانی در پاسخ به سوالی درخصوص حضور ایران در منطقه نیز گفت: ایران نیرویی در سطح منطقه ندارد که بخواهد آن را خارج کند؛ نیروهای ما مستشاران نظامی بودند و تنها بحث مشاوره را انجام می‌دادند. ملت‌های منطقه در عراق، سوریه، افغانستان  و یمن خودشان از کشورشان دفاع می‌کردند و ما هیچ نیرویی در منطقه نداریم.

*این آمریکایی‌ها هستند که پیام می‌دهند

به گزارش فارس، وی در خصوص موضوع مذاکره با آمریکا نیز تصریح کرد: مسئله دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که ایران هیچ سیگنال و پیامی برای مذاکره با آمریکا نداده و آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند، تاریخ مذاکرات هم این موضوع را تائید می‌کند.

شمخانی یادآور شد: مسئله دیگر این است که این آمریکایی‌ها هستند که پیام می‌دهند و برای مذاکره اعلام آمادگی می‌کنند نه جمهوری اسلامی ایران و آنها توسط نمایندگانی به ما اعلام کردند که آماده مذاکره با ایران هستند.

* ایران به دنبال کمک به دولت افغانستان برای تحقق ثبات در این کشور است
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکرات ایران با طالبان و دولت افغانستان نیز خاطرنشان کرد: به دنبال کمک به دولت این کشور برای تحقق ثبات هستیم. طالبان به دنبال این است که بتواند با دولت این کشور به مصالحه برسد. جمهوری اسلامی نیز به دلیل نیات عدم سلطه‌گری و صلح طلبی در پی کمک به دولت افغانستان برای رسیدن به یک فرمول به منظور صلح و ثبات است.

*روند مذاکرات آستانه را دنبال می‌کنیم

شمخانی در پاسخ به سؤالی درباره ائتلاف ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه نیز عنوان کرد: ما روند مذاکرات آستانه را دنبال می‌کنیم و بعد از سرکوب تروریست‌ها یک کار مشترک بین طرفین درحال اجراست تا بتوانند در روند تکمیل قانون اساسی و واگذاری قدرت به مردم همکاری داشته باشند، این همکاری به دلیل پیروزی‌های اخیر فراهم شده است. البته در شرق فرات موضوع پیچیده‌تر است و نیاز  مذاکرات بیشتری بین طرفین احساس می‌شود.

وی در پایان درباره همایش امروز تاکید کرد: حضور گسترده نمایندگان کشور های مختلف در این همایش نشان دهنده عدم انزوا پذیری ایران است و بهترین نمونه برای نشان دادن ناکارآمد بودن راهبرد آمریکا در انزوای ایران است.

نظر شما