شناسهٔ خبر: 152668 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ناتوانی در تحقق سیاست‌های حوزه انرژی

علی بختیار عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی با بیان اینکه شورای عالی انرژی طی دو سال اخیر حتی یک جلسه برگزار نکرده، می‌گوید: اگر قرار است راندمان نیروگاه‌ها افزایش پیدا کند و بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام شود باید شورای عالی انرژی به‌عنوان سیاستگذار به حوزه انرژی ورود کند.

به گزارش «نماینده» علی بختیار با اشاره به وضعیت فعلی "شورای عالی انرژی"، گفت: متاسفانه شورای عالی انرژی طی دو سال اخیر حتی یک جلسه برگزار نکرده است به همین دلیل موضوع را با معاون نظارت مجلس مطرح کرده تا رسیدگی به آن در دستور کار مجلس قرار گیرد.

شورای عالی انرژی باید درمورد عدم اجرای "ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور" تصمیم‌گیری کند

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوعات مهمی در حوزه انرژی وجود دارد که شورای عالی انرژی باید در مورد آن تصمیم بگیرد، افزود: عدم اجرای "ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور" ازجمله موضوعات مهمی است که باید شورای عالی انرژی در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

در چه صورت راندمان نیروگاه‌ها افزایش پیدا کرده و بهینه‌سازی مصرف سوخت اتفاق می‌افتد؟

وی معتقد است اگر قرار است راندمان نیروگاه‌ها افزایش پیدا کرده و بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش ساختمان و صنعت انجام شود باید شورای عالی انرژی به‌عنوان سیاستگذار حوزه انرژی به آن ورود کند چراکه انجام این موارد در حیطه وظایف صرفا یک وزارتخانه و دستگاه نیست.

دلیل نارضایتی از عملکرد شورای عالی انرژی؛ ناتوانی در تحقق سیاست‌های حوزه انرژی

بختیار با یادآوری اینکه در قانون برنامه سوم توسعه به دنبال مطرح شدن پیشنهاد ادغام وزارتخانه‌های انرژی همچون نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی، به جای اقدام تصمیم بر ایجاد شورای عالی انرژی شد اما این شورا تاکنون عملکرد خوبی نداشته است، ادامه داد: باید ناتوانی در تحقق سیاست‌های حوزه انرژی را ازجمله دلیل نارضایتی از عملکرد این شورا دانست.  
با وجود داشتن  ظرفیت بالای انرژی در کشور، هنوز مشخص نیست باید چه میزان از این انرژی به برق و چه میزان به پتروشیمی تبدیل شود و خواهان صدرو آن‌ها به کدام مناطق و کشورها هستیم

عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی با اشاره به اینکه شدت انرژی ایران ۳ برابر شدت انرژی دنیا است، اضافه کرد: با وجود داشتن این ظرفیت هنوز مشخص نیست باید چه میزان از این انرژی به برق و چه میزان به پتروشیمی تبدیل شود و خواهان صدرو آن‌ها به کدام مناطق و کشورها هستیم.

وظیفه شورای عالی انرژی؛ مشخص کردن ساز و کار دیپلماسی انرژی در کشور

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشخص کردن ساز و کار دیپلماسی انرژی در کشور و اینکه چه انرژی به چه کشورهای صادر شود جزو وظایف شورای انرژی است، گفت: هرچند به تازگی عضو این شورا شده‌ام اما بر آن هستم که این شورا را فعال کرده تا در مسیر انجام وظایف خود قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در قانون برنامه سوم توسعه کشور به دنبال پیشنهاد ادغام وزارتخانه‌های انرژی همچون نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی به جای این ادغام، تصمیم بر ایجاد شورای عالی انرژی شد که ریاست آن را شخص رئیس‌جمهور و اعضای آن را وزاری نیرو، نفت و برخی دیگر از وزار هستند و عضو ناظر مجلس در این شورا هر دو سال یک بار تغییر می‌کند.

نظر شما