شناسهٔ خبر: 152622 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی کاهش یافت

هادی قوامی43 عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید در شرایطی که سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی کاهش یافته به این معنا است که وابستگی کشور به این درآمد افزایش پیدا می کند.

به گزارش «نماینده» هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به  افزایش میزان وابستگی بودجه به درآمد نفتی، گفت: در لایحه بودجه سال ۹۸ میزان صادرات نفتی کشور کمتر شده و به نصف تقلیل یافته اما میزان وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش نیافته است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در قانون بودجه سال ۹۷، میزان صادرات نفت در روز را ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون بشکه برآورد شده بود اما برای سال آینده دولت میزان فروش روزانه نفت را به یک  میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داده است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس دهم شورای اسلامی توضیح داد: با وجود اینکه میزان فروش نفت در سال ۹۸ کاهش می یابد اما از آنجایی که سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی کاهش یافته است، برآوردها این خواهد بود که میزان وابستگی بودجه به درآمد نفتی افزایش پیدا می کند.

ز آنجایی که سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی کاهش یافته است، برآوردها این خواهد بود که میزان وابستگی بودجه به درآمد نفتی افزایش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: کاهش فروش نفت توفیق اجباری است، تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران باعث می شود که میزان صادرات کاهش پیدا کند با این حال چند سالی است که دولتمردان تلاش می کنند میزان فروش نفت را کاهش دهند تا از سایر ظرفیت های کشور برای درآمد زایی بهره گرفت.

ذخایر صندوق توسعه برای شرایط اضطرار است

قوامی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به کاهش سهم صندوق توسعه ملی در خصوص شرایط  ذخایز ارزی کشور توضیح داد: منابع صندوق ها از مازاد درآمدها است و برای شرایط اضطرار طراحی شده اند بنابراین در شرایطی که برای کشور گرفتاری مانند تحریم ها ایجاد می شود می توان از ذخایر این صندوق ها از جمله صندوق توسعه ملی استفاده کرد.

این نماینده مجلس اظهارداشت: بنابراین با وجود تحریم ها نمی توان فعالیت ها و کارهای عمرانی را که باعث رونق و توسعه می شود را رها کرد، به همین دلیل باید از ذخایر صندوف برای توسعه زیر ساخت ها از حمله برق، آب، گاز وجاده استفاده کرد، کارخانه که باعث رونق اقتصادی می شود بدون برق، گاز و جاده بی فایده خواهد بود.

دولت به درآمد فروش سربازی نیاز ندارد

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به حذف خرید خدمت سربازی از لایحه بودجه سال ۹۸، عنوان کرد: دولت این بند از قانون بودجه را در لایحه بودجه سال آینده تکرار نکرده است، به نظر می رسد که دولت نیازی به درآمدهای فروش خدمت سربازی ندارد و بنا به دلایلی این بند را حذف کرده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، طرح خرید سربازی در لایحه بودجه ۹۸ حذف شد ضمن آنکه درآمد حاصل از صدور انواع کارت معافیت دائم مشمولان وظیفه از خدمت سربازی یکی از بندهای درآمدی لایحه بودجه سال آینده است که نسبت به امسال تغییری نکرده است.

همچنین در حالی که در قانون بودجه سال ۹۷ سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی (منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز) ۳۴ درصد تعیین شده بود، در لایحه بودجه ۹۸ که از سوی دولت به مجلس ارائه شده، این سهم به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

دولت در بند الف تبصره ۱ ماده واحده لایحه بودجه ۹۸ آورده است: "سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت (نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز) ۲۰ درصد تعیین می‌شود".

نظر شما