شناسهٔ خبر: 152526 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

افزایش بی‌محابای قیمت کالاها به دلیل فضای روانی صعود نرخ ارز بود/ انتقاد از عملکرد نامناسب دولت

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افزایش بی‌محابای قیمت کالاها به دلیل فضای روانی صعود نرخ ارز بود که در جامعه ایجاد شد که متأسفانه دولت در این خصوص عملکرد بدی داشت.

به گزارش «نماینده» علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره عدم کاهش اقلام مصرفی و خدماتی مردم با وجود سیر نزولی قیمت ارز اظهار داشت: زمانی که دلار افزایش قیمت یافت این موضوع علیرغم اینکه هیچ ارتباط مستقیمی بین دلار و بسیاری از کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود ندارد، شاهد افزایش بی‌محابای قیمت کالاها بودیم.

وی افزود: افزایش بی‌محابای قیمت کالاها به دلیل فضای روانی صعود نرخ ارز بود که در جامعه ایجاد شد که متأسفانه دولت در این خصوص عملکرد بدی داشت و سیاستی که در دولت برای مدیریت برای بازار ارز و فضای روانی کشور وجود داشت سبب تشدید فضای روانی شد و کالاها بر اثر آن فضای روانی گران شدند.

*دولت نتوانسته افزایش واقعی نرخ دلار بر قیمت تمام‌شده برخی از کالاها مدیریت کند

نماینده مردم اراک در مجلس می‌گوید: دولت نتوانسته در طول این مدت در خصوص آثار واقعی افزایش واقعی نرخ دلار بر قیمت تمام‌شده برخی از کالاها مدیریت کند.

وی در همین خصوص به ذکر مثالی پرداخت و گفت: مثلاً اگر ظرف لبنیات به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش یافته باید سازمان حمایت از مصرف کننده این افزایش را آنالیز کند و اعلام کند که این میزان به کالا اضافه شد و به اطلاع مردم برساند.

کریمی معتقد است‌: به دلیل ضعف مدیریت دولت در بازار و کنترل بسیاری از افراد سودجو قیمت نهایی تولیدات خودرو بی‌حساب و کتاب افزایش دادند که این فشار مضاعفی را به مردم وارد ساخته است و در مجموع شرایطی را رقم زده که شاهد یک تورم افسارگسیخته بی‌حساب و کتاب در جامعه هستیم و این مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت باید در این خصوص با یک برنامه منسجم ورود می‌کرد، ‌گفت: در مقوله خودرو نیز اگر بخشی از تولید خودرو که ارزبری دارد و به واسطه افزایش قیمت ارز گران شده باید مشخص شود که سهمش در قیمت خودرو چقدر است.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت می‌دانست که قرار است  تحریم‌ها اعمال شوند بنابر این می‌توانست آن بخش از مواد اولیه خودرو که نیاز به ارزبری داشت را قبل از شروع تحریم‌ها خریداری کند گفت: بله دولت باید از آمادگی لازم  برای این موضوع برخوردار بود.

کریمی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در سال ۹۴، ‌گفت: وقتی این سیاست‌ها از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست و فرماندهی آقای جهانگیری تشکیل شد این پیام به طور واضح به جامعه و دولت داده شد که باید برای شرایط سخت آماده باشند اما متأسفانه در چند سال اخیر جزء چند موارد تشریفاتی هیچ تصمیم درست پیشگیرانه‌ای که بتواند کشور ما را از نظر سطح آمادگی برای شرایط سخت و بحرانی آماده کند اتخاذ نشد.

نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد :‌آقای نوبخت بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که با بسته‌های متنوع آمادگی لازم را دارد اما چرا در تابستان امسال که مرحله نخست تحریم‌ها اجرا شد قبل از اعلام آن شوکی بزرگ به بازار وارد و بازار به هم ریخت.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در مرحله دوم (۱۳ آبان ماه)، که آمادگی لازم کسب شده بود و یکسری تصمیمات کنترلی گرفته شد همین تصمیمات محدود توانست بازار را مهار و فضای روانی را کنترل کند و در عمل اتفاق ویژه‌ای نیفتد.

*شاهد حضور مافیا در صنعت  خودرو هستیم/بیش از تحریم ها متاثر از فضای روانی تحریم بوده‌ایم

کریمی معتقد است: فضای بازار و جامعه در مرحله نخست تحریم‌ها و در مرحله دوم تحریم‌ها نشان می‌دهد که ما به مراتب بیشتر از اینکه از واقعیت تحریم‌ها تأثیر گرفته باشیم از فضای روانی تحریم‌ها متأثر شده‌ایم و مدیریت کردن بر فضای اقتصادی کشور می‌توانست و می‌تواند بسیاری از آثار را خنثی کند.

وی با تأکید بر اینکه ما در صنعت  خودرو شاهد حضور مافیای هستیم، گفت: مافیای خودرو اجاره بومی‌سازی کامل صنعت خودرو را نمی‌دهند و مصداق این ادعا بحران عدم پرداخت مطالبات به قطعه‌سازان در سال‌های اخیر است.

*انتقاد از عدم پرداخت مطالبات قطعات سازان داخلی توسط شرکت‌های خودروساز

این کارشناس مسائل اقتصاد در همین خصوص اضافه کرد: شرکت‌های خودروساز که هزاران میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد داشتند مطالبات قطعه‌سازان و تولیدکنندگان داخلی خودرو را پرداخت نمی‌کنند و آنها را به مرز ورشکستگی و تعطیلی کشانده‌اند. در حالی که با توجه به توان صنعت تولیدی آنان می‌توانیم بسیاری از محدودیت‌ها و مشکلات در این صنعت را رفع کنیم، اما به علت سودجویی و منفعت‌طلبی مافیای حاضر همواره سعی می‌شود چند صد میلیارد دلاری که سالانه از بازار خودرو به خارج منتقل می‌شود حفظ شود و آنها هم منافع خود را کسب کنند.

کریمی گفت: در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر اتکا به توانمندی‌های داخلی تأکید شده بود و در شرایط فعلی باید این واقعیت را بپذیریم که جز با اتکا به توانمندی‌های داخلی خود نمی‌توانیم با تحریم‌ها مقابله کنیم و بسیاری از نیازمندی‌های ما در داخل قابل انجام است.

وی در عین حال بر کنترل واردات و عدم اختصاص ارز برای واردات کالاهای لوکس و غیرضروری تأکید کرد و گفت:‌ ارز کشور نباید صرف این نوع کالاها شود.

*رئیس جمهور با وجود برخی مشاوران نمی‌تواند با تحریم‌ها مقابله کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه به نظر ما تحریم‌ها قطعا قابل مدیریت است، گفت: راه‌های خوبی برای مقابله با تحریم‌ها وجود دارد و این نیاز به عزم، همت و روحیه جهادی و اتکا به داخل است.

وی از وجود و حضور برخی مشاوران نزدیک رئیس‌جمهور انتقاد و خاطرنشان کرد: برخی از مشاوران رئیس‌جمهور بارها توانمندی‌ها و تولیدات داخل را تحقیر کردند و صراحتاً اعلام کردند که توانمندی ما فقط در حد ساخت آبگوشت بزباش است. بنابر این با این مشاوران نمی‌توان به مقابله با تحریم‌ها  رفت.

نظر شما