شناسهٔ خبر: 152486 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا

سطح زندگی‌ برخی از مدیران در زمان جنگ از عموم مردم هم پایین تر بود

میرسلیم/2 کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مدیریت جهادی اعضای دولت در زمان جنگ بیان داشت: در میان اعضای دولت، مدیرانی بودند که حتی یک لحظه از دوران مسئولیتشان را برای خود و رفاه خانواده و یاران خود صرف نکردند.

به گزارش «نماینده» سید مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش مدیریت جهادی در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مدیریت جهادی دارای سه ویژگی اصلی است که اولین آن اصالت دادن به مأموریت و فدا نکردن آن در مقابل منافع شخصی و گروهی است.

وی در ادامه افزود: دومین ویژگی مدیریت جهادی ایفای درست تکلیف بر مبنای دانش و تخصص و تجربه و سومین شاخصه این نوع مدیریت، اخلاص و پاک نگهداشتن نیت از هر آنچه غیر از کسب خشنودی خداست خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن مرور شاخصه های یک مدیر جهادی و نحوه مدیریت این مدیر تصریح کرد: هرکس بتواند این ویژگی ها را با خود داشته باشد قطعاً یک مدیر جهادی است و مدیریت او را می توان جهادی عنوان کرد؛

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با مدیریت جهادی چگونه می توان از بن بست ها و شرایط خطیر مانند تحریم های اقتصادی عبور کرد بیان داشت: چون در مدیریت جهادی، "توجه به نفس خود تحت شعاع ایفای وظیفه قرار می گیرد، تأثیر پذیری از مشکلات و سختی‌های احتمالی ناشی از تحریم کاهش می یابد.

میرسلیم با بیان اینکه در مدیریت جهادی احساس مسئولیت در مورد حل مشکل و اهتمام برای چاره جویی شدت می گیرد یادآوری کرد: یک مدیر جهادی با برخورداری از این روحیه است که به جای مطرح کردن توقعات شخصی، سبقت گرفتن در خیر رساندن به دیگران و مراعات دقیق انصاف وجهه همت او قرار می گیرد و بن بست ها فرو می ریزد و تحریم کنندگان سریعاً پشیمان و مأیوس می شوند.

وی با اشاره به نمونه هایی از تجربه مدیریت جهادی خود در حل مشکلات کشور یادآوری کرد: تجربه شخصی من به دوران پرالتهاب جنگ تحمیلی برمی گردد. بیش از یک میلیون و صدهزار نفر از هموطنان ما آواره شدند و از مسکن و آرامش و کار و فعالیت مولد و تحصیل و تربیت فرزندانشان بازماندند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه همچنین افزود: این افراد در شرائطی قرار گرفتند که اگر با آنها همدردی نمی شد به یأس گرفتار می شدند و مشکلات عدیده جسمی و روحی نزد آنها پدیدار می شد؛ اما خوشبختانه عده ای از افراد فداکار و ایثارگر بر مبنای مدیریت جهادی بدون چشمداشت مادی دست به دست هم دادند و با شناخت دقیق ابعاد مشکل و تلاش شبانه روزی و بی وقفه کمر همت بستند و مشکل را سریعاً مهار کردند و با چاره جویی همه جانبه مانع بروز فاجعه ای انسانی شدند و حتی خود لشگری شدند در مقابل صدام.


نمایندگان مجلس زمان جنگ، نمایندگی را برای زد و بند نمی خواستند

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از این قبیل مدیران و کارکنان جهادی در زمینه های گوناگون بسیار داشتیم خاطرنشان کرد: در مجلس شورای اسلامی نمایندگانی داشتیم که مظهر جهاد فی سبیل الله بودند؛ آنها نمایندگی را برای زد و بند با دولت و دریافت امکانات مادی نمی خواستند و برای خود کیسه ندوخته بودند.

میرسلیم ضمن اشاره به اینکه برخی نمایندگان زمان جنگ در مقام نمایندگی جز حق نمی گفتند تصریح کرد: آنها از گزافه گویی و عوام فریبی مبرا بودند و در جایگاه نظارت بر اجرای قوانین از هیچ چیز فروگذار نمی کردند؛ به دنبال منافع میهنی بودند و آن را فدای برخی تمنیات محلی یا طایفه گرایانه نمی کردند و در جهت ارتقاء روحیه قانونگرایی در بین مردم حوزه انتخابیه و فرهنگ سازی برای ارتقاء مردم سالاری دینی سختکوش بودند.

وی در ادامه افزود: آن‌ها وظیفه مهم را فدای جلب نظر مردم برای تجدید رأی آوری نمی کردند؛ برخی از آنها به فیض شهادت نائل آمدند، نور الله تربتهم و برخی دیگر در این مسیر جهادی منتظر کسب فیض الهی اند. متأسفانه امروز تعداد اندکی از نمایندگان در این مسیر و در این مقامند.

برخی از مدیران دولتی زمان جنگ سطح زندگی‌شان از عموم مردم هم پایین تر بود

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مدیریت جهادی اعضای دولت در زمان جنگ بیان داشت: در میان اعضای دولت، مدیرانی بودند که حتی یک لحظه از دوران مسئولیتشان را برای خود و رفاه خانواده و یاران خود صرف نکردند و با این که قابلیتهای مدیریتی عالی داشتند در دوران خدمت دولتی به بنگاهداری و ادامه مسئولیتهای مدیریتی در شرکتهای خصوصی و جلب منافع مادی آنی و آتی برای خویش و وابستگان خانوادگی و سیاسی خویش اصلا نپرداختند و بسیاری از آنها پس از دوران وزارت حتی در شرایط مادی ضعیفتر قرارگرفتند.

نمایندگانی داشتیم که بدون غرض ورزی تذکر می‌دادند و استیضاح می‌کردند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  همچنین گفت: آنها هیچ گاه برای چند روز بیشتر بر مسند وزارت و صدارت نشستن تن به هر خواری نزد نمایندگان مجلس ندادند و با استغنا و با دقت به ایفای وظایف قانونی خود متعهد ماندند و از تذکرات غرض ورزانه و استیضاح های ناحق واهمه ای به خود راه ندادند. آنها ابداً بیت المال را برای خود و رأی آوری خود و جلب اعتماد مجلس هزینه نکردند و حتی برای پرهیز از شبهه هزینه های آب و برق و تلفن دفتر خود را از بیت المال نپرداختند و ابداً به ویژه خواری آلوده نشدند.

میرسلیم در ادامه خاطرنشان کرد: آنها واقعاً با صلابت تمام و از موضع استغنا، شیفته خدمت بودند و نه تشنه کام قدرت؛ نمونه های آنان در میان دولتمردان کنونی انگشت شمارند.

وی به نمونه هایی از قاضی های جهادی نیز اشاره کرده و گفت: در میان قضات کسانی بودند که کثرت کار و تنوع پرونده ها مانع موشکافی آنها در کشف حقیقت و در داوری غیرجانب‌دارانه و غیرحق‌گرایانه نمی شد؛ روند کاری این قاضیان به شکلی بود که مجرمان با شنیدن نامشان از ترس به خود می لرزیدند.

دغدغه برخی از قاضیان زمان جنگ، مظلوم واقع شدن حق بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: عملکرد این قاضی ها به شکلی بود که حتی پرونده‌هایی با ابعاد بزرگ آنها را گرفتار وسوسه نمی کرد؛ تنها دلنگرانی آنها این بود که حق کشته شود و فردی مظلوم بماند و اگر خدای ناکرده اشتباهی سهواً مرتکب می شدند، از پای نمی نشستند تا رفع ظلم و احقاق حق کنند؛ کوچکترین کلاه شرعی یا شائبه ای از رشوه در فعالیتهای قضایی‌شان یافت نمی‌شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: هیچ خاطی و متخلف و مجرمی نمی توانست بر آنها طمع ببندد ولو از بلندپایگان سیاسی یا وابستگانشان باشد؛ آنها متأثر از فضای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی حاکم مبادرت به تشکیل پرونده نمی کردند تا تظاهر به پرکاری کنند.

میرسلیم با بیان اینکه هیچ رویه ناصوابی با آراء برخی از قاضیان جهادی در زمان جنگ باب نمی شد عنوان کرد: امیدواریم خداوند تعداد و توفیقات مدیران جهادی  را روزافزون کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در میان فرماندهان کسانی بودند که در شفافیت نظیر نداشتند؛ کوچکترین اثری از تکبر و خودخواهی و طراحی هواپرستانه یا آلودگی به دنیاطلبی و اشرافیگری و گروه گرایی در آنها مشاهده نمی شد؛ معیار آنها در خدمت چه در جبهه و چه در دوران صلح و سازندگی، خدمت تمام عیار و بی ریا و مبرا از طمع بود. بسیاری از آنها به فیض شهادت نائل آمدند؛ از خدای متعال می خواهیم آنها را سرمشق ما قراردهد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: این مدیران، قاضیان و فرماندهان نمونه‌های موفقی از مدیریت جهادی را در کارنامه انقلاب ثبت کرده اند و مدیران فعلی با الگوگیری از آنها می توانند به تحقق مدیریت جهادی در کشور کمک شایانی داشته باشند.

نظر شما