شناسهٔ خبر: 152478 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آمریکا ازتوانمندی ایران می‌ترسد/ ملت با استقامت بیشتر خواهدایستاد

روحانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها از توانمندی ایران هراس دارند، گفت: بی تردید آمریکا به هدف خود نخواهد رسید و ایران قدرتمندتر و مردم ایران با استقامت و هوشیاری بیشتر خواهند ایستاد.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام حسن روحانی که صبح امروز(سه شنبه) در صحن علنی مجلس به منظور تقدیم لایحه بودجه ۹۸، گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که همانند سال‌های گذشته در موعد قانونی بودجه سال ۹۸ را تقدیم مجلس شورای اسلامی می کنیم.

وی با تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی اظهار کرد: در آغاز به مناسبت ارتحال برادر گرامی آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شما نمایندگان، حوزه علمیه و بیت ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز مصادف با روز ولادت با سعادت عیسی مسیح(ع) است، گفت: همانطور که قرآن بیان می‌کند وجود مقدس عیسی بن مریم(ع) همواره برای بشریت جهان دیروز امروز و فردا که در روایات ما آمده، او هم در کنار مهدی موعود ظهور خواهد کرد و ما مسلمانان در زیارت هایمان از حضرت عیسی(ع) یاد می کنیم.

روحانی تاکید کرد: روابط ما با همه مسحیان، یهودیان و زرتشتیان همواره برادرانه و براساس دین خدا، توحید دوستی و محبت است. این عید بر همه مسیحیان یهودیان و مسلمان مبارک است.

وی با اشاره به اتفاقات دی ماه سال گذشته اظهار داشت: دی ماه سال گذشته جمهوری اسلامی با مشکلاتی مواجه شد و اواخر دی پارسال آمریکایی‌ها با برداشت غلط، موضع گیری جدیدی علیه جمهوری اسلامی و توافق هسته ای اعلام کردند و بعد هم در هر مقطعی صحبتی کردند تا به خیال خام خود به اهداف خود دست پیدا کنند.

رئیس جمهور افزود: هدف اصلی آمریکا از توطئه ها، فشارها و تحریم ها که مستقیما متوجه مردم بزرگ ایران، مردم منطقه و شرکت‌های تجاری و اقتصادی جهان بوده و برخلاف همه مقررات بین المللی است، به زانو در آوردن نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران است.

آمریکایی ها از توانمندی ایران هراس دارند

روحانی با بیان اینکه آمریکا مانع بزرگ خود را در منطقه ملت بزرگ ایران می بیند، تصریح کرد: هر گاه ما در پیشرفت های داخلی توانستیم حرکت بزرگی به وجود بیاوریم آنها سد راه شدند و پیش روی ایران قرار گرفتند چون از توانمندی ایران هراس دارند.

وی افزود: بی تردید آمریکا به هدف خود نخواهد رسید و ایران سرافرازتر، قدرتمندتر و مردم ایران با استقامت و هوشیاری بیشتر خواهد ایستاد.

رئیس جمهور ادامه داد: بی تردید تحریم بر زندگی مردم و رشد و توسعه کشور تأثیر خواهد گذاشت. از سال ۹۲ با آغاز دولت یازدهم، دولت و مجلس و همه مسئولان با هم تصمیم گرفتند تا در کنار ملت از تورم فزاینده جلوگیری کنند. تورم را متعادل و تک رقمی کرده و رشد منفی را به رشد مثبت برسانیم و اشتغال را به نقطه مطلوب برسانیم اما این اهداف که با همکاری هم به دست آمد، برای دشمنان ما به ویژه آمریکا قابل تحمل نبود.

وی ادامه داد: ما در سال ۹۶ یعنی پایان دولت یازدهم به تورم تک رقمی دست یافته بودیم و رشد ۳.۷ درصدی در کشور وجود داشت و ۷۹۰ هزار اشتغال خالص داشتیم و رشد سرمایه گذاری کشور از منهای ۱۷.۴ به مثبت ۳.۴ رسیده بود یعنی همه شاخص های ما مثبت بود و ما به سمت اهدافمان در انتخاب مسیر درست حرکت می کردیم اما آمریکایی ها در این بین توطئه و نقشه شوم خود را برای تحریم ملت ایران اجرا کردند.

روحانی اظهارداشت: در اوایل سال ۹۷ با التهاباتی ابتدا در بازار ارز و سپس در بازار کالا و به تبع آن در سایر بازارها مواجه شدیم. آنچه آمریکا در سال ۹۷ مدنظر داشت دو مسئله اصلی بود؛ یعنی ناامیدی ملت ایران نسبت به آینده نظام و کشور و دوم، القای ناکارآمدی نظام تا مردم تصور کنند دولت بر اوضاع مسلط نیست و به تعبیر برخی از سایت ها و افرادی که متاسفانه گاهی تعبیراتشان نادرست و ناپسند است، گفتند دولت، کشور را رها کرده  و اوضاع از کنترل خارج شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: برخی از افرادی که کمی اقتصاد خوانده و می دانند از تورم سخن گفتند و برخی از اینکه ایران به زودی ونزوئلا دیگر خواهد شد در روزنامه ها نوشتند و تلاش کردند مردم را ناامید کنند و دولت را ناکارآمد معرفی کنند. البته بسیاری از اینها ممکن است هدف سوء نداشته اما به هر حال دوستانی هم که در زمان سختی سخنان دشمن را تکرار می کنند، متاسفانه برای ملت و نظام خطرناک خواهد بود.

وی در خصوص چرایی مسائل پیش آمده در اقتصاد اظهارداشت: سوالی که اینجا مطرح می شود این است که کشوری که در مسیر توسعه در حال حرکت بود، تورم را مهار کرده و آن را تک رقمی کرده، اشتغال را به سمت نقطه مطلوب پیش می برد و رشد سرمایه گذاری را مثبت کرده بود و از سوی دیگر صادرات غیرنفتی را در دو سال آخر با تراز مثبت حرکت داده بود.

روحانی ادامه داد: کشوری که در بسیاری از زمینه های مهم و سرنوشت ساز مانند گندم، گازوئیل و ان شاء الله به زودی در بنزین به خودکفایی رسیده بود و توانست حرکت بزرگ در کالاهای مهم مانند فولاد به وجود آورد و در زمینه گاز کشور را خودکفا کند و پتروشیمی ها را از غرب تا جنوب کشور و از شمال تا جنوب گسترش دهد و مسئله آب آشامیدنی را در شرایط بد آب و هوایی تأمین کند و از مشکلات آب و هوا و کمبود برق عبور کنیم. دولت در سال های گذشته قادر بوده بیش از ۹.۶ هزارمگاوات به تولید برق کشور بیفزاید و از ۷۰ مگاوات به تقریبا ۸۰ هزار مگاوات تولید برق برسیم.

وی ادامه داد: مسیر ما با وجود دولت و مجلس قدرتمند و قوه قضائیه بیدار و نیروهای مسلح جان برکف، در کنار هدایت ها و روشنگری های مقام معظم رهبری، مسیری روشن است و پیروزی در بخش اقتصادی، فرهنگی، منطقه ای و بین المللی به خوبی روشن است اما چرا به یکباره در ماه های ابتدایی سال ۹۷ کشور و اقتصاد ما با التهاب مواجه شد؟ دلیل آن این است که تحریم ها توانست بر بازار ارز هم عملا و هم از نظر روانی تأثیر بگذارد.

روحانی گفت: مردم ما شاید بسیاری از ریزه کاری ها را ندانند، ما در مقطعی در اوایل سال ۹۷ ذخیره اسکناس ارزی مان تقریبا صفر بود و آن التهابات در بازار به وجود آمد که دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار تصمیماتی ولو سخت بگیرد و آن را اجرا کند تا بتواند کشور را از التهاب به وجود آمده نجات دهد. این به دلیل تحریم ها بود. تحریم ها مانع شد تا ما از کشورهایی که با آنها مبادلات ارزی داشتیم، اسکناس را مبادله کنیم.

هیچ کس نمی تواند بگوید آمریکا به اهدافش دست خواهد یافت

رئیس جمهور تصریح کرد: هیچکس نمی تواند بگوید تحریم بر اقتصاد و زندگی مردم تأثیر منفی نمی گذارد اما هیچکس هم نمی تواند بگوید آمریکا به اهدافش دست خواهد یافت، آمریکا حتما شکست خواهد خورد و به اهدافش نخواهد رسید اما در عین حال تحریم مشکلاتی را برای زندگی مردم به وجود آورده است. ما باید تلاش کنیم تا با همکاری مشکلات مردم را کاهش دهیم و این توان را داریم. مجلس و دولت و نظام آماده خواهند بود با همکاری بیشتر مشکلات را کاهش دهند و جلوی التهاب بازار را بگیرند و شرایط را مناسب کنند.

وی افزود: البته ساختارهای نامناسب اقتصادی دلیل دیگر به وجود آمدن التهاب در بازار ارز و اقتصاد کشور بود.

کل نفت سال ۹۸ در بودجه تقدیمی مجلس ۱۴۲ هزار میلیارد تومان است

رئیس جمهور گفت: اگر ساختار ما، ساختار سالمی باشد، من می توانم ادعا کنم که امسال و حتی پارسال می توانستیم بودجه بدونه نفت داشته باشیم. کل نفت سال ۹۸ در بودجه ای که تقدیم مجلس می‌شود ۱۴۲ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: سوال من از شما این است که ما چقدر به صندوق بازنشستگی کمک می کنیم. ما به نیروهای مسلح دو حقوق می دهیم. حقوق شاغلین و حقوق بازنشستگان. تمام حقوق بازنشستگی نیروهای مسلح در بودجه سالانه ما ذکر می‌شود. سال ۹۸ ما حدود ۸۱ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق ها پرداخت می کنیم.

رئیس جمهور  تصریح کرد: تا کی باید بودجه صندوق ها از بودجه سالانه پرداخت شود. پس این همه سرمایه گذاری برای صندوق ها چه بود. یک زمانی وقتی ما مشکل پیدا می کردیم به سمت صندوق می رفتیم، صندوق بازنشستگی آنقدر پول و ذخیره مالی داشت که می توانست در زمان جنگ به ما کمک کند.

تامین اجتماعی که باید امروز روی پای خودش بایستد

وی اظهار داشت: شما امروز ببینید این صندوقی که زمانی به ما کمک می کرده به چه روزی افتاده است؟ تامین اجتماعی که باید امروز روی پای خودش بایستد و این همه بنگاه های اقتصادی بنام شستا درآمدش در سال چه میزان است و چه مقدار بنگاه های ضررده دارد.

روحانی با بیان اینکه ما در اقتصاد دولتی مشکل داریم، افزود: ما بخش خصوصی را تقویت نکردیم و اگر این بخش در کشور فعال بود و بار اقتصاد عمدتا بر دوش بخش خصوصی بود امروز تاثیر تحریم در کشور ما به مراتب کمتری بود.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر بار بودجه بر دوش نفت نبود حتما اثر تحریم کمتر بود. بنابراین ناسالم بودن ساختار اقتصادی و بودجه کشور همچنین شرایط بانکها،   مسائلی است که باعث بوجود آمدن چنین وضعیتی شده است.

وی گفت: شما ببینید موسسات غیرمجاز چه بلایی بر سر کشور آورد و چطور سپرده گذاران و دولت را گرفتار خودش کرد؟ امروز ما در تلاش برای اصلاح بانکها بیش از هر زمان دیگری هستیم و خوشبختانه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد یکی از مباحثی که تقریبا بیشتر وقت این جلسات را گرفته موضوع بانکی است.

روحانی خاطرنشان کرد: تا بانک ما سالم نشود اقتصاد ما سالم نمی شود. ما در بحث مالیاتی هم مشکلاتی داریم. رئیس سازمان برنامه و بودجه به مردم اعلام کند که چه کسانی از پرداخت مالیات معاف هستند. مردم با شفافیت این را بدانند که بیشترین سود را سوداگران و دلالان می برند و کمترین مالیات را هم آنها پرداخت می کنند.

هر کس که درآمد بیشتری دارد باید مالیات بیشتری بدهد

رئیس جمهور افزود: ما باید ساختار مالیاتی خود را اصلاح کنیم، پایه مالیاتی را گسترش دهیم و این باید همه افراد را شامل شود و هر کس که درآمد بیشتری دارد مالیات بیشتری دهد.

وی با بیان اینکه بخش عوارض گمرکی و مالیاتی سهمی بالغ بر ۱۵۳ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده دارد، گفت: آنچه ما در اینجا مشکل داشتیم شرایط ساختار اقتصادی ما و از جمله بودجه ریزی ما بود، ما در بودجه خیلی حرکت های مخفی داریم که باید این ها همگی آشکار و شفاف شود.

روحانی ادامه داد: هیچ راهی برای نجات از فساد و رانت به غیر از شفاف سازی وجود ندارد، به نظر من بزرگترین اقدامی که دولت دوازدهم باید انجام دهد و فکر می کنم شما هم با این مسئله موافق باشید دولت الکترونیک است و تا این موضوع تکمیل نشود، تا همه داده های اطلاعاتی ما در یک جا جمع نشود، تا مردم از شرایط کشور به طور کامل مطلع نباشند ما باز هم دچار فساد و رانت خواهیم شد.

خواهش می کنم امسال هم بعد از انتشار بودجه مردم حرف بزنند و نقد کنند

رئیس جمهور گفت: بودجه پارسال یک نقطه مثبت بود و آن نقد مردم نسبت به بودجه بود و من خواهش می کنم امسال هم مردم ما بعد از انتشار بودجه حرف بزنند، نقد کنند، اشکال بگیرند. به نظر من یک قدرتی در کشور ما هست که آن باید کشور ما را از برخی مشکلات نجات دهد و آن قدرت مردم و افکار عمومی است. چرا که در برخی موارد دولت یا حتی مجلس توان انجامش را ندارند.

وی افزود: از دولت و مجلس توانمندتر مردم و افکار عمومی هستند، افکار عمومی می تواند ما را مجبور کند که راه درست را انتخاب کنیم و این نکته در سایه آن است که ما تمام داده هایمان را در اختیار مردم قرار دهیم و همه بدانند که در کشور چه خبر است؟ چه کسانی بودجه می گیرند و شفاف سازی کامل صورت بگیرد.

چرا برخی از وزارتخانه های ما چندین دانشگاه، پژوهشگاه و دانشکده دارند؟

روحانی گفت: در این خصوص بهتر است از خودم شروع کنم. چرا برخی از وزارتخانه های ما چندین دانشگاه، پژوهشگاه و دانشکده دارند؟ مگر ما باید بیشتر از یک آموزش عالی داشته باشیم؟ بنابراین تمام این بخش ها یا باید منحل شوند یا ادغام شوند و جای شرمندگی است که این جمله را بگویم که یک فرد لیسانسه پای مدرک دکترا را امضاء می کند و این به معنای آن است که آموزش عالی ما در مسیر درستی قرار ندارد و هر دستگاهی و هر کسی برای خودش دانشگاه، یک آموزش عالی، استاد، دانشجو دارد و مدرک صادر می کند.

رئیس جمهور اظهارداشت: ما در تبصره ۲۱ بودجه سال ۹۸ به این مسئله اشاره کردیم و خواهش می کنم شما هم کمک کنید این قدم مهم را برداریم.

خدمات را گران به مردم ارائه می کنیم

وی گفت: نمایندگان محترم، ما خدمات را گران به مردم ارائه می کنیم؛ دولت این خدمات را گران به مردم عرضه می کند و اگر شما می خواهید از گران فروشی صحبت کنید، لطفاً نام دولت را هم در این لیست بگذارید.

برای هر دانش آموز ۴ میلیون تومان در بودجه سال ۹۸ هزینه خواهیم کرد

روحانی با بیان اینکه به طور متوسط برای هر دانش آموز ۴ میلیون تومان در بودجه سال ۹۸ از خزانه مردم و بیت المال هزینه خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر دولت بخواهد این خدمت را از مردم بخرد و مردم خودشان این کار را انجام دهند، حداکثر یک میلیون تومان می شود. یعنی ۴ برابر بیشتر از پول بیت المال هزینه می کنیم. در حالی که می توان این کار را انجام نداد و البته که این موضوع در یک سال قابل انجام شدن نیست.

در بودجه پیشنهاد داده ایم که حداقل ۱۰ درصد به صورت خرید خدمت در نظر گرفته شود

رئیس جمهور بیان داشت: ما امسال این نکته را به شما نمایندگان در بودجه پیشنهاد داده ایم که حداقل ۱۰ درصد به صورت خرید خدمت در نظر گرفته شود و در صورتیکه شما نمایندگان محترم آن را تصویب کنید محقق خواهد شد.

اگر ساختارهای اقتصادی اصلاح شود تاثیر تحریم ها کمتر خواهد شد

وی گفت: اگر بخواهم برای شما بگویم که چرا تحریم بر روی ما اثر می گذارد، ابتدا باید بگویم برای آنکه ما ساختارهای اقتصادی را اصلاح نکردیم و اگر این ساختارها اصلاح شود تاثیر تحریم ها کمتر خواهد شد. آمریکائی ها از دی ماه سال گذشته علیه ما شروع به تبلیغات کردند اما باید از خودمان بپرسیم که رسانه های ما چقدر توانستند در برابر این هجمه آمریکا بایستند.

روحانی ادامه داد: خطاب من به همه رسانه ها، سایت ها، روزنامه ها و هر کسی که موبایلی به دست دارد این است که ما چقدر توانسته ایم در برابر آمریکا از لحاظ روانی و تبلیغاتی ایستادگی کنیم. در ابتدا دستگاه های تبلیغاتی ما خیلی خسته و ناتوان حرکت کردند. کمی بعد عملکرد آنها بهتر شد اما باید گفت که بخش روانی تاثیر بسیار عمیقی در افکار عمومی گذاشت. هرچند که این مطلب درست است که تحریم ها به طور مستقیم بر اقتصاد تاثیر می گذارد اما در عین حال بخش روانی آن و انتظارات مردم هم می تواند در شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.

رئیس جمهور افزود: موضوع دیگر، بحث روابط خارجی ماست. ما باید روابط خارجی مستحکم تری داشته باشیم. من از شما نمایندگان محترم می پرسم الان که آمریکا ما را تحریم کرده است چند کشور دنیا حامی آمریکا هستند؟ اگر بخواهید بشمارید، باید با انگشتان دست این کار را انجام دهید.

وی گفت: آمریکا برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته که همواره علیه ما توطئه درست کرده، جنگ راه انداخته، مشکلات درست کرده، هواپیمای مسافربری ما را سرنگون کرده، سکوی نفتی ما را زده و در سرزمین ما نیرو پیاده کرده است اما همواره در تمام این توطئه ها ناموفق بوده و شکست خورده است. قبلاً آمریکا می توانست تمام کشورها را چه در شورای امنیت، چه در دیپلماسی جهانی و چه در افکار عمومی همراه خودش کند.

آمریکا منزوی ترین کشور جهان است

روحانی با بیان اینکه امروز بعد از ۴۰ سال برای اولین بار است که آمریکا علیه ملت ایران ایران توطئه می‌کند ولی کسی همراه او نیست اظهار کرد:  آمریکایی‌ که ادعا می‌کرد ایران را منزوی می‌کند، امروز منزوی ترین کشور دنیاست.

وی افزود: در ماجرای برجام نه سازمان های بین المللی، نه کشورهای بزرگ، نه شورای امنیت سازمان ملل، نه آژانس انرژی اتمی، نه اروپا، نه آژانس و نه چین و روسیه با او همراه هستند؛ تنها خودش با دو، سه کشور و اذنابش این توطئه را دنبال می‌کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: هر چه روابط خارجی خود را به استثنای چند کشوری که با ما دشمن هستند، بهتر کنیم و هر چه بتوانیم هم پیمان داشته باشیم، در شرایط تحریم به ما کمک خواهد کرد.

روحانی با برشمردن چهار عامل التهاب در اقتصاد کشور گفت: تحریم های خارجی، ساختارهای غلط اقتصادی، جنگ روانی و شرایط روابط خارجی ما را به نقطه التهاب رساند.

ذخایر بانک مرکزی از هر روز دیگر بیشتر و مداخلاتش در بازار از همیشه کمتر است

وی اضافه کرد: دولت برای اینکه التهاب بازار را کنترل کند اولا بانک مرکزی تصمیم گرفت بر مبنای مشکلات روزمره برنامه ریزی نکند زیرا ناچار بود با التهاب بازار پول بیشتری را برای جلوگیری از التهاب تزریق کند اما امروز بانک مرکزی عکس این مساله عمل می کند. امروز ذخایر بانک مرکزی از لحاظ مقدار اسکناس از هر روز دیگر بهتر است و مداخلات بانک مرکزی در بازار به حداقل ممکن رسیده است تلاش برای روابط بانکی با دیگر کشورها علیرغم تحریم‌ها به صورت مستمر ادامه دارد.

رئیس جمهور گفت: ثبات مالی و ارزی در یکی دو ماه گذشته، طبق همان وعده ای که به مردم دادم و گفتم ۱۳ آبان هیچ تاثیری بر ما نخواهد گذاشت، عملی شد. بعد از ۱۳ آبان نیز شرایط کشور آرام تر شد و دشمن هر چه تیر در چله داشت پرتاب کرد و مردم دیدند توان امریکا چقدر است.

روحانی با تاکید بر اینکه ما برای سال آینده باید از اموال دولت بیشتر استفاده کنیم، گفت: ما ثروت و دارایی‌های فراوانی داریم اما این ثروت‌ها را در گاوصندوق گذاشته‌ایم و قفل کرده ایم. دولت دولت دارای باارزش ترین زمین ها در داخل شهرها و حاشیه شهرها است اما آنها را قفل کرده است.

وی تصریح کرد: ما باید اموال و دارایی هایمان را مولد کنیم نه منجمد. بانک های ما دارای بنگاه های متعدد و اموال غیرمنقول هستند و آنها را نمی فروشند. همه باید ملزم شوند اموال خود را عرضه کنند.

سال ۹۸ «شستا» به بازار سرمایه خواهد آمد

رئیس جمهور ادامه داد: با وعده ای که وزیر کار داده است سال ۹۸ سال عرضه بنگاه های اقتصادی به بازار سرمایه خواهد بود و ان شا الله همه «شستا» به بازار سرمایه خواهد آمد. البته عده‌ای در این زمینه ضرر می‌کنند؛ هیئت مدیره‌ها، مجمع‌های مختلف؛ داستان‌های زیادی وجود دارد اما ما باید همه توان خود را در این راستا به کار بگیریم.

روحانی در ادامه با بیان اینکه اعتبار نفت به اندازه اعتبار کل دولت است، گفت:این نفت قدرتمند باید به صحنه بیاید و سرمایه گذاری های متعددی آغاز شود. اگر آمریکا جلوی سرمایه گذاری های خارجی در ایران را گرفته است ما باید از سرمایه های داخلی و سرمایه های ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم.

شورای عالی امنیت ملی ورود ایرانیان دوتابعیتی به کشور را تسهیل کرده است

وی با اشاره به مصوبه ای که در شورای عالی امنیت ملی در زمینه ایرانیان خارج از کشور به تصویب رسیده است، گفت: ما در شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای را گذراندیم و کار همه ایرانی های دو تابعیتی را تسهیل کردیم و با اصلاح برخی مقررات ابلاغ کردیم که هیچ ایرانی برای ورود به ایران و فروش اموالش، ولو دوتابعیتی، نباید مشکلی داشته باشد. این اقدام بزرگ شورای عالی امنیت ملی در ماه‌های اخیر به این منظور بود که ما بتوانیم سرمایه های ایرانیان خارج از کشور را جذب کنیم.

رئیس جمهور در ادامه افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت به تکمیل بیش از دو هزار بنگاه اقتصادی و صنعتی نیمه تمام، متعهد شده است و وعده داده بیش از دو هزار بنگاه اقتصادی نیز بازسازی شود. ما برای این کار ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته ایم. برنامه ما در سال آینده این است که بیش از ۴ هزار واحد صنعتی را فعال بکنیم.

وی افزود: ما در زمینه کشاورزی و  مساله آب مشکلات زیادی داریم. دولت و وزارت نیرو وظیفه دارند مشکل آب را حل کنند. من به نمایندگان مجلس قول می دهم که شورای عالی آب را در باقیمانده سال و سال آینده بیشتر تشکیل دهیم. وظیفه دولت در حوزه آب برای همه نقاط کشور یکسان و مساوی است. یعنی همانقدر که زاینده رود برای ما اهمیت دارد هامون، کارون و دریاچه ارومیه هم برای ما مهم است.

نظر شما