شناسهٔ خبر: 152455 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

خدادادی «رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس» در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»:

بودجه ۹۸ برای شرایط جنگ و تحریم نوشته نشده و غیر واقعی است

خدادادی نماینده مردم ملکان معتقد است: سمت و سوی بودجه باید محرومیت زدایی و حمایتی باشد در صورتی که هیچ جنبه حمایتی در این بودجه دیده نمی شود.

سلمان خدادادی در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» به زمان بررسی بودجه تقدیمی از سوی دولت اشاره کرد و گفت: قرار بود در ۲۵ آذر ماه سال جاری بودجه تقدیم مجلس شود اما به چند دلیل این لایحه برگشت تا روی آن اصلاحاتی صورت بگیرد. مواردی مثل بودجه دفاعی،  همسان سازی حقوق بازنشستگان، قیمت نفت و حمایتی نبودن بودجه از جمله مواردی است که مجدداً مورد بررسی قرار گرفت؛ متاسفانه بودجه ۹۸ برای شرایط جنگ و تحریم نوشته نشده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه توجه به آسیب های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است اظهار داشت: سمت و سوی بودجه باید محرومیت زدایی و حمایتی باشد در صورتی که هیچ جنبه حمایتی در این بودجه دیده نمی شود. کشور در یک تنگنایی قرار گرفته و در بودجه هیچ توجهی به آن نشده است. امروز قیمت نفت به ۶۰ دلار رسید ولی بودجه را با ۵۴ دلار و با تخمین تولید یک میلیون بشکه بستیم در صورتی که پیش بینی این نیست و این همان بودجه غیرواقعی است.

نماینده ملکان به همسان سازی حقوق بازنشستگان که از موارد مورد بحث بودجه ۹۸ است اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که در جامعه باید مورد توجه قرار بگیرد و حل شود همسان سازی حقوق بازنشستگان است  که در برنامه ششم دولت را موظف کردیم این همسان سازی را اجرا کند. دولت گفت در طول برنامه این همسان سازی را اجرا می کند هر چند که هدف ما این نبود.

وی در ادامه افزود: اگر سال اول برنامه این قانون اجرا می شد ۹هزار میلیارد تومان پول نیاز بود، اما دولت تنها هزار میلیارد تومان برای این مورد اختصاص داد. سال گذشته نیز دولت ۲۲۰۰ میلیارد تومان برای حقوق  بازنشستگان تخصیص داد و در بودجه امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از سال قبل. در صورتی که حداقل ۱۶ تا ۳۱ هزار میلیارد تومان همسان سازی حقوق بازنشستگان پول لازم دارد. اگر دولت این هزینه را صرف نکند مجبور می شود در سال ۹۸ جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتراضات، چندین برابر این مبالغ را هزینه کند.

خدادادی کوپنی شدن اجناس را تنها راهکار برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی دانست و بیان کرد: یک ماه قبل با مدیریت آقای محجوب -عضو کمیسیون اجتماعی- هیاتی را به کره شمالی فرستادم تا بررسی کنیم این کشور با وضعیتی که دارد چطور اداره می شود که مردمشان گرسنه و محتاج نیستند؟ این هیات ۴ نفره گزارش خوبی تهیه کردند. که بر اساس آن طی ۱۰ سال گذشته در کره شمالی تعداد  ۱۰ فقره شکایت مبنی بر دزدی یا گم شدن وجود ندارد. این یک نکته بسیار مثبت است. مردم کرده شمالی در تهیه مایحتاج روزانه خود هیچ گونه مشکلی ندارند  و کل اعتبارات کشورشان با جمعیت ۲۵ میلیون نفر،  ۳میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است. ۳ برابر این رقم در کشور ما در ایام نوروز به اجناس غیرضروری اختصاص پیدا می کند و چیزی هم دست مردم را نمی گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کوپنی شدن اجناس بازگشت به عقب نیست گفت: خیر. ما به دنبال تامین زندگی روزمره مردم هستیم. مردم باید بدانند که به هر طریقی می خواهیم اجناس مورد نیاز آنها را با قیمت مناسب تهیه کنیم. قطع به یقین بالای ۵۰ درصد از جمعیت این جامعه با این طرح موافقت خواهند کرد ولو هر اسمی داشته باشد. در حال حاضر مردم ما در تامین زندگی مشکل دارند و دولت موظف است این مشکل را حل کند.

نظر شما