شناسهٔ خبر: 152341 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بحران در کمین ایرلاین ها؛ صنعت هوایی کشور نیازمند تخصیص یارانه دولتی

احسن علوی43 نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: کاهش حدود ۲۰ درصدی پروازهای داخلی نشان می دهد که اگر دولت اقدام قابل قبولی در عرصه حمایت از ایرلاین ها صورت ندهد، قطعا این شرکت ها بیش از پیش آسیب خواهند دید.

به گزارش «نماینده» سیداحسن علوی، درباره رویکرد بانک مرکزی در تخصیص ارز نیمایی به ایرلاین ها، گفت: دولت در سال گذشته اقدام به قطع یارانه و سوبسید ایرلاین ها کرد که این مسئله موجب افزایش چشمگیر قیمت بلیط هواپیما شد.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت بلیط هواپیما، فعالیت شرکت های چارتری بود که این شرکت ها در آن دوران بدون ضابطه نسبت به افزایش قیمت اقدام کردند، این در حالی است که فعالیت چارترها به ضرر صنعت هوایی کشور بوده و فعالیت آن ها باید متوقف شود.

بر اساس آمارها بیش از ۵۵ درصد هزینه های ایرلاین ها، هزینه های ارزی است، بنابر این تخصیص ارز با قیمت مناسب برای شرکت های هواپیمایی بسیار حائز اهمیت است

وی افزود: بر اساس آمارها بیش از ۵۵ درصد هزینه های ایرلاین ها، هزینه های ارزی است، بنابر این تخصیص ارز با قیمت مناسب برای شرکت های هواپیمایی بسیار حائز اهمیت است.

تعلل در تخصیص ارز نیمایی به ایرلاین ها؛ تأمین بخشی از ارز مورد نیاز از بازار آزاد

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در چند ماه گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که به ایرلاین ها ارز نیمایی اختصاص می دهد، اما متأسفانه در عمل، این موضوع محقق نشد و بخش قابل توجهی از شرکت ها نتوانستند ارز نیمایی به دست آوردند، در نهایت موجب شد که برخی از ایرلاین ها مجبور شوند که از بازار آزاد اقدام به تأمین ارز کنند.

وی گفت: البته با کاهش قیمت ارز در یک ماه اخیر به تبع مشکلات ایرلاین ها نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت، اما باز هم این شرکت ها برای تداوم فعالیت به کمک دولت نیازمند هستند.

دولت باید برای کنترل بازار پروازهای هوایی، به ایرلاین ها یارانه اختصاص دهد

علوی تصریح کرد: به نظر من دولت باید برای کنترل بازار پروازهای هوایی، به ایرلاین ها یارانه اختصاص دهد، از این رو تخصیص ارز نیمایی به شرکت های هواپیمایی می تواند به افزایش آرامش و ثبات در این عرصه کمک کند.

بحران در کمین ایرلاین ها؛ صنعت هوایی کشور نیازمند حمایت دولتی است

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد:کاهش حدود ۲۰ درصدی پروازهای داخلی نشان می دهد که حجم مسافران نسبت گذشته کاهش محسوسی داشته است، از این رو اگر دولت اقدام قابل قبولی در عرصه حمایت از ایرلاین ها صورت ندهد، قطعا این شرکت ها بیش  از پیش آسیب خواهند دید.

نظر شما