شناسهٔ خبر: 152307 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

لاریجانی:

تشریح نظرات رهبر انقلاب درباره اصلاح بودجه ۹۸

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهش‌ها در قانون بودجه سال ۹۷، راهکارهایی را برای سرپا شدن صندوق های بازنشستگی در نظر گرفت اما اهتمام دولت برای این امر کم بود.

به گزارش نماینده، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در هفتمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری اظهار داشت: بنده کارهای پژوهشی را دنبال می کنم و بسیاری از کارهایی که ارائه شده است، قابل استفاده برای نمایندگان مجلس، کمیسیونها و مراکز دولتی که باید تصمیم گیری کنند، است.

وی افزود: مرکز پژوهش های مجلس تاکنون به برخی از معضلات کشور توجه بسیار خوبی به خصوص در چند سال اخیر داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی چالش ها در کشور مزمن و پیچیده شده است، ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس توجه و تحلیل های خوبی درباره این مسائل داشته که کاملاً مفید بوده است و اغلب مواردی را مطرح کرده است که بخش های اجرایی کشور، توجهشان جلب شود.

لاریجانی تاکید کرد: در بسیاری از این موارد، مرکز پژوهش های مجلس راه حل هایی را ارائه کرده است که می توان بیشتر به مباحث اقتصادی و زیربنایی اشاره کرد و مباحثی واقع بینانه در این باره ارائه شده است و  واقع گرایی و واقع بینی در تحقیقات مرکز پژوهش ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش های مجلس توجه ویژه ای به مشکلات صندوق های بازنشستگی، بانک ها، نقدینگی و کمبود آب در کشور داشته است و از مدت ها پیش روی این مسائل تمرکز کرده و راهکارهایی را ارائه کرد و جلساتی را با بنده در این باره گذاشتند.

لاریجانی متذکر شد: همچنین در قانون بودجه سال ۹۷ مرکز پژوهش های مجلس، راهکارهایی را برای سرپا شدن صندوق های بازنشستگی در نظر گرفت اما اهتمام دولت برای این امر کم بود و باید از این راهکارها استقبال می کرد و باید باز هم پیگیری شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه همچنین در مورد تحریم ها نیز تحلیل های به موقعی از سوی این مرکز ارائه شده است، تصریح کرد: تحلیل های شسته و رفته ای در این مورد ارائه شده است و پیشنهادات سامان یافته ای ارائه شده است و مرکز پژوهش ها جزء اولین مراکزی بود که روی موضو ع تحریمها و برون رفت از آن و مقابله با مشکلات تحریم ها توجه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مرکز پژوهش های مجلس یک بار هم در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی، راهکارهایی را برای برون رفت از تحریم ها ارائه کرد و جا دارد که همچنان تحقیق ها و تحلیل ها در این موضوع استمرار یابد چرا که این موضوع ایستا نیست.

لاریجانی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش ها درباره موضوع انرژی هم گزارش خوبی ارائه کرده است، تصریح کرد: حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه در بخش انرژی و دیگر بخش ها مصرف می شود و سوال این است که آیا این به بهترین نحو مصرف می شود و یا آنکه این موضوع منجر می شود که مصرف ما مناسب نباشد؟

وی یادآور شد: گزارش هایی برای تعدیل این موضوع ارائه شده است مبنی بر اینکه ما چند برابر کشورهای اروپایی مصرف انرژی داریم و باید از طریق کارهای فرهنگی به این موضوع توجه شود تا از منابع انرژی به خوبی و درستی استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در بحث برنامه و بودجه هم مرکز پژوهش های مجلس، فعال عمل کرده و به کمیسیون های مجلس گزارش های تحقیقاتی خود را ارائه می کند و پیشنهادات مناسبی می دهد.

وی با اشاره به ارائه گزارشی درباره امنیت غذایی از سوی مرکز پژوهش های مجلس، اظهار داشت: این گزارش بسیار مهم و همه جانبه بود چرا که مسئله سلامت بسیار حائز اهمیت است و لازم بود که بدانیم آسیب های ما در بخش سلامت کجاست و بنده این گزارش را برای بخش های مختلف کشور ارسال کرده ام تا روی این موضوع تمرکز پیدا کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه این مرکز پژوهش ها گزارشی درباره آب شرب تهران ارائه کرده است، گفت: اشکالاتی که در این زمینه وجود دارد در این گزارش مطرح شد و گزارش نظارتی مطلوبی بود که تا چه حد مصوبات ما در شورای امنیت در این زمینه اجرا نشده است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه درباره مشکل آب کشور نیز گزارش مناسبی از سوی مرکز پژوهش ها ارائه شد، افزود: درباره موانع سرمایه گذاری در کشور هم بررسی های دقیقی انجام داده اند و مجموعه این اقدامات بسیار مطلوب بود و مشخص بود که این مرکز زحمات زیادی را برای تهیه این گزارش ها کشیده است.

وی گفت: قرار است این مرکز از مراکز تحقیقاتی دیگر کشور ها استفاده کند و یک بانک اطلاعاتی در این زمینه ایجاد شود که کاری مطلوب و متناسب با شرایط کشور است و ما باید از تجریبات آنها استفاده کنیم، البته معتقدم که ما نباید گرته برداری کنیم بلکه باید از تجربیات مطلوب آنان متناسب با شرایط کشور خودمان استفاده کنیم.

لاریجانی گفت: همچنین لازم است از کشورهایی که در شرق هستند همچون چین، ژاپن و اندونزی، مالزی و روسیه در این زمینه استفاده شود چرا که به ما از لحاظ شرایط نزدیک تر هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همه این زحمات کشیده شده است تا حکمرانی مطلوب به وجود بیاید و پایه این مسائل بر قانون است و قانون باید بر کشور محترم شمرده شود.

وی افزود: مرکز پژوهش ها و همه کسانی که در مراکز علمی و پژوهشی فعالیت می کنند، توجه داشته باشند که در شرایط تحریمی، فشار به کشور به وجود می آورند اما ما باید از این قضیه استفاده مطلوب کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما، زمانی که شرایط عادی است رویکردها به سمت واردات می رود و به سمت ساخت داخل کسی نمی رود و توجه پژوهشگران دانشگاهی خودمان نمی شود اما باید از این فرصت برای حل این نقص استفاده شود.

لاریجانی تأکید کرد: متأسفانه بین بخش دانشگاهی ما و نیازهای کشور ارتباط خوبی وجود ندارد و از ابتدای انقلاب هم در این زمینه راهکارهای مختلفی عنوان شده است که این بخش ها با هم ارتباط داشته باشند اما تاکنون موفقیت آمیز نبوده است و پیشنهاد بنده این است که در شرایط فعلی، حواس ها باید به سمت تولید داخلی برود و بخش های R&Dدر کشور باید رشد کند و بخش های تحقیقاتی گسترش پیدا کند و باید از ظرفیت اساتید دانشگاه و تحقیقات آنان برای حل مشکلات کشور استفاده کنیم.

نظرات مقام معظم رهبری برای اصلاح بودجه ۹۸

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم اصلاح بودجه سال ۹۸ گفت: ایشان فرمودند بودجه کشور در شرایط تحریم‌ها باید با ملاحظاتی تدوین شود و ضروریات مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی ادامه داد: این فرمایش به این معنی است که باید به حقوق و مزایای کارکنان و موضوع اشتغال و موضوعاتی که برای کشور ضروری است، توجه شود.

وی افزود: نکته دیگری که ایشان تأکید کردند لزوم تدوین برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه کشور است، یعنی تدوین بودجه مبتنی بر کاهش هزینه‌ها در چارچوب سیاست های کلی و قانون برنامه ششم توسعه، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قطع وابستگی به نفت سالهاست که در سیاست های کلی تأکید شده است. اگر از ابتدا این سیاست پیگیری شده بود، در شرایط فعلی مشکلات زیادی نداشتیم.

وی تأکید کرد: دستور مقام معظم رهبری این است که در همین شرایط اصلاح ساختار بودجه انجام و اصول کلی آن تدوین شود. مرکز پژوهش ها باید نقشه راه برای اصلاح قانون بودجه را تدوین کند. اگر در این شرایط اقدام نکنیم، معلوم نیست بعدها بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم.

لاریجانی تصریح کرد: ما عادت کرده ایم در شرایط سخت کارهای مهم را انجام دهیم. الان موقع انتظام بودجه کشور است. تأکید مقام معظم رهبری این است که ساختار بودجه اصلاح شود و هزینه ها در چارچوب سیاست های کلی قانون برنامه ششم، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت کاهش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با درخواست از مرکز پژوهش ها در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در راستای اصلاح ساختار بودجه گفت: اگر ظرف چهار ماه آینده این اصلاحات تدوین شود می‌توان بر قانون بودجه سال ۹۸ اصلاحیه زد و بودجه سال ۹۹ را بر این مبنا تدوین کرد.

وی با اشاره به نکته سوم مقام معظم رهبری در خصوص لزوم اصلاح بودجه سال ۹۸ گفت: ایشان همچنین بر لزوم تدابیر لازم برای افزایش اشتغال و ارتقای رشد اقتصادی بدون نفت و رشد سرمایه گذاری تأکید کردند.

لاریجانی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر حفظ منابع صندوق توسعه ملی افزود: منابع صندوق توسعه ملی محلی برای استفاده جهت پرش اقتصادی است و نباید از منابع این صندوق برای بودجه جاری استفاده کرد.

وی تأکید کرد: دغدغه رهبر معظم انقلاب، دغدغه ای سنجیده، مهم و کاری سنجیده برای کشور است.

لاریجانی با اشاره به اظهارات جلالی مبنی بر استفاده اندک از انجمن های علمی گفت: انجمن های علمی بهترین سرمایه کشور هستند و باید استفاده بیشتری از آن کرد. مرکز پژوهش ها باید پُلی برای استفاده از دانشگاهیان باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در شرایط تحریمی تمرکز در تصمیم گیری ها و سرعت عمل بسیار مهم است به همین دلیل مقام معظم رهبری شورایی را برای اتخاذ تصمیمات مهم اقتصادی تشکیل دادند.

وی ادامه داد: این تصمیمات باید بر پژوهش‌ها مستند باشد. اگر پژوهش ها به صورت جزیره ای باشند فایده ای ندارد. مرکز پژوهش ها باید پژوهش های مشترک با وزارتخانه ها و دولت انجام دهد.

لاریجانی از مرکز پژوهش ها خواست در سال ۹۸ پایه گذار پژوهش های مشترک باشند و گفت: پیچیدگی خاصی در مسائل اقتصادی ایجاد شده است که کار پژوهشی ضرورت می‌یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بودجه در شرایط تحریمی باید متفاوت از شرایط عادی کشور تدوین شود.

نظر شما