شناسهٔ خبر: 152296 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بطحایی:

با هیچ ناشری دشمنی ندارم

بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: بنده با هیچ ناشر و فردی که آزمون‌ها را برگزار می‌کند دشمنی ندارم اما این موارد را برای مدارس سم می‌دانم.

به گزارش نماینده ، سیدمحمد بطحایی امروز در همایش روز ملی پژوهش و تجلیل از معلمان پژوهشگر، اظهار کرد: مدرسه به عنوان رکن اساسی تحول در حوزه پژوهش باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر قویترین مراکز پژوهشی و مطالعاتی را در حوزه آموزش و پرورش داشته باشیم و ده‌ها پژوهش قوی انجام شود اما دامنه اثر آن به مدرسه کشیده نشود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود: محور اصلی در توجه به پژوهش در آموزش و پرورش باید مدرسه باشد و این نهاد تبدیل به یک سازمان پژوهنده شود و تازمانی که اینگونه نباشد هیچ تحولی در آمزوش و پرورش اتفاق نمی‌افتد حتی اگر میلیاردها تومان هم صرف پژوهش کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه روش‌های تعلیم و تربیت باید با پژوهش عجین شود، گفت: روش‌های پژوهشی و تفکری باید در برنامه‌های آموزش و پرورش مدنظر باشد. در 40 سال گذشته از جهت ساختار فرازونشیب زیادی را در سازمان پژوهش داشتیم به گونه‌ای که یک روز پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بسیار اهمیت یافت و روز دیگر افت کرد.

مدرسه از مقابل چشمان ما کنار رفته است

بطحایی ادامه داد: از مهمترین دلایلی که تا به امروز نتوانستیم جایگاه پژوهش را در آموزش و پرورش مستحکم کنیم این است که مدرسه از مقابل چشمان ما کنار رفته و ارتباط مراکز پژوهشی و علمی با مدارس تقریبا قطع شده است. تلاش‌هایی را در دو سال اخیر شروع کردیم و رفت و آمد مراکز آمزوشی و پژوهشی به آموزش و پرورش افزایش یافته اما این میزان کافی نیست.

اجازه ورود صاحب‌نظران و پژوهشگران را به مدارس نمی‌دهیم

وی بیان کرد: موانعی را بر سر راه داریم به عنوان مثال در آموزش و پرورش، مدرسه را یک نهاد غیرقابل نفوذ می‌دانیم و اجازه ورود پژوهشگران و صاحب نظران را نمی‌دهیم و بنده به عنوان یک معلم این را می‌گویم که به دلایل مختلف اجازه ورود صاحب نظران را به مدارس نمی‌دهیم مثلا در برخی موارد مدیران مدارس می‌گویند که این فراد فقط برای ما زحمت ایجاد می‌کنند. نتیجه چنین فرآیندی این شده است که دور مدارس دیوار بلندی کشیده‌ایم و صاحب نظران و پژوهشگران اجازه ورود به آن را ندارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نتیجه جدایی مدارس از نهادهای علمی باعث شده است که وقتی بنده به عنوان معلم با پژوهشگران صحبت می‌کنم آنها نگاهی از بالا به پایین دارند و تصور می‌کنند که ما از تعلیم و تربیت هیچ نمی‌دانیم و فقط آنها متخصص این مسائل هستند.

پژوهشهای مراکز علمی کاملا بیگانه با مدارس است

بطحایی تصریح کرد: بسیاری از پژوهش‌ها در دانشکده‌های علوم تربیتی و در حوزه‌های علمیه انجام شده اما کاملا غریبه با مدرسه و مقتضیات آن هستند و هم اکنون صدها پژوهش علمی در مراجع علمی انجام می‌شود که کاملا بگیانه با مدرسه است.

انتقاد بطحایی به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

وی اظهار کرد: روش‌های امروز مدارس ما مربوط به 70 سال قبل است و 70 سال از روش‌های نوین تعلیم و تربیت عقب هستید. پژوهشگاه مطالعات آمزوش و پرورش و واحدهای پژوهشی در آموزش و پرورش مانند گروه‌های آموزشی، پژوهش‌سراها و اتاق‌های فکر و هیئت‌های اندیشهورز باید به دنبال ایجاد ارتباط بین مدرسه و مراجع علمی باشند اینکه فهرستی از پژوهش‌ها را در مقابل بنده بگذارید و بگویید پژوهشگاه آنها را انجام داده است، قابل قبول نیست چون این مسائل اولویت نیست.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: واحدهای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش باید پل ارتباطی بین مدارس و مراکز پژوهشی برقرار کنند نه اینکه خودشان بروند پژوهشی انجام دهند. در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش حدود 40 نفر هیئت علمی داریم و آنها زبان گفتگو با اعضای هیئت علمی مراجع مختلف را بلدند.

بیان کرد: در مدرسه تلاش های زیادی انجام می شود اما پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش زمانی موفق است که تعداد بیشتری از اساتید حوزه های تربیتی را به مدارسوارد کند و در مقابل معلمان هم در کارگاه ایا ساتید و صاحب نظران شرکت کنند، آنگاه می توانیم بگوییم اقدام پژوهی در مدراس بیش از گذشته رایج شده است.

باید به دانش آموزان سوال پرسیدن را آموزش دهیم

بطحایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکالیف دانش‌آموزان بیان کرد: مشق شب دانش‌آموزان باید منجر به تقویت تفکر آنها شود پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش باید مقوم این رویکرد باشد و ما باید به دانش آموزان سوال کردن را آموزش دهیم نه پاسخ دادن به سوال را.

وی ادامه داد: بحث براین است که تکالیفی که به دانش‌آموزان می‌دهیم باید به تدریج در مسیری حرکت کند که مهارت یافتن مسئله را در آنها تقویت کند و رویکردهای پژوهشی نیز باید در این مسیر هدایت شود.

به آموزش و پرورش چه ارتباطی دارد که دانش اموز بداند گردن زرافه چند متر است

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به اموزش و پرورش چه ارتباطی دارد دانش‌آموز بداند به عنوان مثال گردن زرافه چند متر است و پاهای واقعی هزارپا چند عدد؟ ما باید نوع تفکر و روش‌های حل مسائل مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی در جامعه و صحبت کردن با دیگران را به دانش‌آموزان یاد دهیم.

گفتند که وزیر آموزش و پرورش گفته می‌خواهیم میز و نیمکت‌ها را جمع کنیم و بچه‌ها روی زمین بنشنیند

بطحایی گفت: ممکن است این حرف من مجدد حاشیه‌ای ایجاد کند اما بنده در همایش خیرین مدرسه ساز گفتم، ویژگی‌های فضاهای آموزشی باید تغییر کند و مثالی زدم که در معماری جدید فضاهای آموزشی در برخی از ساعات نیمکتها را برداشته و دانش‌آموزان به صورت دایره‌ای می‌نشینند تا بتوانند چهره به چهره با هم‌صحبت کنند پس از آن اعلام کردند وزیر آموزش و پرورش گفته است که می‌خواهند میز و نیمکت‌ها را بردارند و بچه‌ها روی زمین بنشینند.

وی افزود: آموزش و پرورش با روش‌های سنتی خود به جایی نمی‌رسد و تا زمانی که این شیوه ادامه یابد همچنان پله‌های دادگستری ما شلوغ، نزاع‌های خیابانی پابرجا و حرص و آز جمع کردن مایحتاج در مردم باقی می‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همیشه افتخار می‌کنیم دانش‌آموزان نخبه ما در عرصه بین‌الملل بسیار ممتاز بودند اما بسیاری از کشورهای دیگر که تعداد مدال‌هایشان از ما کمتر است، ناهنجاری‌های اجتماعی و آسیب‌هایشان به مراتب از کشور ما کمتر است و این سوال مطرح است که نکند ما سرگرم مدال‌های رنگارنگ شده‌ایم که البته به آن افتخار می‌کنم اما از سایر موارد غافل ماندیم.

بطحایی با اشاره اینکه "به پیر و پیغمبر قسم" من با هیچ ناشر و هیچ فردی که آزمون‌ها را برگزار می‌کند دشمنی ندارم، افزود: اما معتقدم این موارد برای مدارس سم است و رویکرد ما باید اصلاح شود. اکنون آموزه‌های دینی را کنار گذاشته‌ایم و بچه‌ها را پشت یک خط ردیف می‌کنیم و با شلیک یک تیر می گوییم شروع به دویدن کنید و هر فردی که دیرتر به خط پایان برسد ناتوان بوده و تحقیر می‌شودچگونه است که این فردی که انقدر تحقیر شده در جوانی بالاترین فضائل اخلاقی و رفتاری را در جامعه از خود نشان دهد.

نظر شما