شناسهٔ خبر: 152295 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیت الله نوری همدانی:

ملت ها بدون زنان انسان ساز شکست می خورند/ اسلام کرامت واقعی زنان را آشکار کرد

نوری همدانی آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید شیعیان، در پیامی به دوازدهمین دوره مسابقات بانوان دارالقرآن امام علی(ع) تاکید کرد: اگر زنان شجاع و انسان ساز از ملت ها گرفته شوند ملت ها به شکست و انحطاط کشیده می شوند.

به گزارش نماینده، آیت الله حسین نوری همدانی از مرجع تقلید شیعیان در پیامی به دوازدهمین دوره مسابقات بانوان دارالقرآن امام علی(ع) با تاکید بر اینکه اگر زنان شجاع و انسان ساز از ملت ها گرفته شوند ملت ها به شکست و انحطاط کشیده می شوند، تاکید کرد: زن یکتا موجودی است که می تواند از دامن خود افرادی را به جامعه تحویل دهد که از برکات آن ها یک جامعه بلکه جامعه ها به استقامت و ارزش های والای انسانی کشیده شوند.

متن این پیام به شرح زیر است:

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»  

«یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» (آیه ۱۳ سوره حجرات)  

«ای مرم ما همه شما را از یک مرد و زن بوجود آوردیم و در گروه ها و تیره های بزرگ و کوچک جای دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ همانا گرامی ترین شما در نزد پروردگار با تقواترین شما است و خداوند دانا و با خبر است و از مراتب تقوای شما آگاه است». 

باید دانست آیاتی که تنها دو پایه ایمان و عمل صالح را ملاک سعادت انسان معرفی می کند در قرآن کریم فراوان است و تعداد آن ها به ۵۲ مورد می رسد.   

ولی برخی از این آیات تصریح بر این مطلب دارند که میان مرد و زن تفاوتی نیست.   

چنانچه در سوره احزاب آیه ۳۵ می فرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»  

«مردان مسلمان زنان مسلمان، مردان باایمان زنان با ایمان، مردان فرمانبردار خداوند زنان فرمانبردار خداوند، مردان راستگو زنان راستگو، مردان خویشتن دار زنان خویشتن دار، مردان خاشع زنان خاشع، مردانی که از مال خود انفاق می کنند زنانی که از مال خود انفاق می کنند، مردان روزه دار زنان روزه دار، مردانی که دامن خود را حفظ می کنند زنانی که دامن خود را حفظ می کنند، مردانی که زیاد به یاد خداوند هستند و زنانی که زیاد به یاد خداوند هستند». 

خداوند برای همه آن ها چه مرد باشند و چه زن باشند مغفرت، بخشایش و اجر بزرگی را فراهم کرده است.   

استاد بزرگوار ما علامه طباطبایی (اعلی الله مقامه) در تفسیر ارزشمند المیزان می فرمایند در عصری که این قبیل آیات نازل شد عقیده مردم براساس عقیده رایج آن زمان این بود که زنان اگر مرتکب گناه شوند عقوبت گناهشان بر گردن خودشان است و باید مجازات شوند اما اگر ثواب و اعمال خوب انجام دهند ثواب آن برای مردان است و زنان از ثواب عمل خود بهره ای ندارند و این تفاوت در نظر آن ها به این دلیل بود که زن به سبب پستی و حقارتی که دارد شایستگی ثواب و پاداش را از خداوند ندارد! و این آیات قرآنی که دلالت بر این دارد زنان هم مانند مردان ثواب عمل نیک خود را دریافت می کنند، نفی آن فرهنگ نادرست و رایج در آن عصر است.  

البته این نوع تفکر جاهلی منحصر به زمان پیامبر و شبه جزیره عربستان نبود بلکه توهین و تحقیر زنان، تاریخی غم انگیز و تاسف بار در تمام جهان و بسیاری از دوران ها داشته است.  

کمااینکه در هندوستان، زن یک موجود طفیلی برای شوهر محسوب می شد و برای او پس از مرگ شوهر زندگی را جایز نمی شمردند و زن را در روز چهلم مرگ شوهر، در آتش می سوزاندند.   

در مصر قدیم هرگاه آب رود نیل کم می شد یک دختر جوان را در آن غرق می کردند تا آب رود زیاد شود و یا در آفریقا زنان را مانند حیوانات به صورت گله ای در معرض فروش می گذاشتند و یا در چین، دختران از تحصیل علم و سواد محروم بودند و همیشه مورد ضرب وشتم و اهانت پدران و شوهران خود واقع و به کارهای سخت واداشته می شدند.  

در جزیره العرب هم وجود دختر در خانواده ها ننگ بزرگی محسوب می شد و یا حتی دختران خود را زنده به گور می کردند. البته در ممالک متمدن آن روز هم اقداماتی که علیه زنان انجام می دادند کمتر از ملت های وحشی نبود به عنوان مثال در روم باستان، زن را موجودی پست و پلید و شیطانی می دانستند و در ایران قدیم هم در امپراطوری عصر ساسانی زن را مانند شیء می پنداشتند که مملوک دیگران بود و در کشورهای اروپایی نیز زنان به طور کلی از حقوق اجتماعی و حق ارث محروم بودند.   

در فرانسه در سال ۵۸۶ میلادی پس از بحث های فراوان به این نتیجه رسیدند که زن نیز انسان است و برای خدمت گذاری مرد آفریده شده است.  

این ها نمونه هایی از ظلم و ستم در حق زنان تا قبل از پیدایش اسلام عزیز بود اما با ظهور خورشید اسلام و با ندای عطوفت آمیز پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) روح نشاط و امید در جامعه بشری دمیده شد و حضرت بارها موقعیت مهم زن در جامعه مسلمانان و جایگاه بلند زن و شایستگی هایی را که دست آفرینش در وجود زن قرار داده را گوشزد کردند و آیات فراوانی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای آن برای مردم بیان فرمود.  

**اسلام به زن شایستگی خلیفه الهی شدن را داد 

اسلام زن را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامات انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد، معرفی کرد و طبق نظر قرآن کریم هیچ فردی بر فرد دیگر چه مرد و چه زن برتری ندارد مگر به تقوا و آن را هم خدا می داند.  

منطق قرآن مجید این است که خداوند همه انسان ها اعم از زن و مرد را با فطرت دینی و الهی و متمایل به نیکی آفریده است و در قرآن همانطور که از مردان شایسته تمجید می کند از زنان شایسته هم که در پیمودن راه خدا تلاش فراوان و گام های استوار داشته اند تعریف و تجید داشته است و همچنان که از زنان منحرف و گناهکار انتقاد می کند مردان گناهکار و آلوده و منحرف را نیز مذمت می کند.  

**نقش زنان فداکار در تاریخ اسلام درس آموز است  

نقش زنان فداکار و شایسته در تاریخ اسلام بسیار درس آموز و نمونه های آن فراوان است. به عنوان مثال در جریان کار حضرت مسلم بن عقیل سفیر امام حسین(ع) در کوفه، تقریبا تمام مردم کوفه پیمان خود را شکستند و همه راه های کمک به حضرت را بستند اما یک زن به نام طوعه  تا حضرت مسلم را شناخت با کمال شهامت و اخلاص به وی پناه داد و برای حفظ جان ملسم از شر دشمنانی که در تعقیب وی بودند او را به خانه خود برد و اگر در راه کمک به آن حضرت بیش از این اندازه کاری از دست وی ساخته بود مسلما انجام می داد.

در جریان حادثه عاشورا نیز همانگونه که نقش یاران سیدالشهدا در راستای فداکاری و شهدادت طلبی بسیار مهم، جالب و آموزنده است نقش زنانی مانند مادر وهب، همسر زهیر و همسر مسلم بن عوسجه و امثال آن ها بسیار مهم و سازنده است و اگر مردان آن زمان کاری حسینی کردند، این شیرزنان نامدار نیز کاری زینبی کردند.   

نقش زنان در قیام ها و نهضت ها همواره در کلام امام بزرگوار ما رضوان الله علیه مکرر مورد تاکید قرار گرفته است و حتی ایشان  فرمودند در این نهضت زنان، حق بیشتری از مردان دارند، زنان مردان شجاع را در دامن خود پرورش می دهند و قرآن کریم انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز هستند.  

**ملت ها بدون زنان شجاع و انسان ساز، شکست می خورند 

اگر زنان شجاع و انسان ساز از ملت ها گرفته شوند ملت ها به شکست و انحطاط کشیده می شوند. زن یکتا موجودی است که می تواند از دامن خود افرادی را به جامعه تحویل دهد که از برکات آن ها یک جامعه بلکه جامعه ها به استقامت و ارزش های والای انسانی کشیده شوند.

** «فضه» الگوی خوبی برای حافظان قرآن است 

یکی از بانوان با عظمت در اسلام که برای شما حافظان و فعالان قرآنی الگوی مناسبی است «فضه» خادمه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است که در پرتو وجودی آن حضرت، به مراتب بلندی از ایمان و تقوا رسید و در چند سالی که با حضرت فاطمه زهرا(س) معاشرت داشت علاوه بر آشنایی با مفاهیم قرآن، حافظ کل قرآن شد و پس از آن در مدت ۲۰ سال حتی صحبت های معمولی خود را با خواندن آیات قرآن به دیگران می فهماند.   

فضه در جریان نزول آیات سوره انسان «هل اتی» در جمع اهل بیت بود و او هم مانند امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها برای شفای حسنین سه روز، روزه گرفت و آیه شریفه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‌ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً؛ إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُورا» ً

شامل فضه خادمه هم هست و این مقام و موقعیت بسیار بزرگی است و این بانوی حافط قرآن آنچنان محرم اسرار حضرت صدیقه کبری(س) شد که امیرالمومنین فرمودند که فاطمه علیهالسلام از من پیمان گرفت که هنگامی که از دنیا رفت از زنان هیچ کس جز ام سلمه همسر رسول خدا، ام ایمن و فضه و از مردان جز عبدالله بن عباس، سلمان فارسی، عماریاسر، مقداد، ابوذر و حذیفه را خبر نکنم.   

**زنان در عرصه های جهادی اسلام سابقه درخشانی دارند / فعالان قرآنی رسالت سنگین زینبی بودن را بر دوش دارند 

چهره زنان در عرصه های جهادی از صدر اسلام تاکنون درخشش فراوانی داشته است که در راس آن ها خطبه های آتشین و روشنگرانه حضرت زینب کبری در کوفه و شام و ادامه نهضت خونبار حضرت سید الشهدا و همچنین سخنان دیگر زنانی که آن حضرت را در سفر اسارت شام همراهی می کردند از بهترین مصادیق آن است که امیدواریم رفتار، کردار و گفتار این بانوان، الگوی زنان مسلمان امروز باشد و شما حافظان و فعالان قرآنی رسالت سنگین زینبی بودن را در این زمان برعهده دارید.  
از رقابت بزرگ خواهران قرآنی به خود می بالم 

اینجانب از اینکه در این دوره از مسابفات دارالقرآن امام علی(ع) که در نوع خود یکی از بزرگترین عرصه رقابت های قرآنی بانوان قرآنی کشور است و قریب پنج هزار و۳۰۰ نفر از فعالان قرآنی در آن شرکت دارند و قریب ۸۰۰ حافظ کل قرآن در آن وجود دارند بر خود می بالم.  

**نظام اسلامی و راهنمایی های رهبری، مشوق جامعه قرآنی است 

به حمدالله در پرتو نظام جمهوری اسلامی و راهنمایی های رهبر معظم انقلاب که همواره مشوق جامعه قرآنی بوده اند، شاهد چنین ظرفیت ارزشمندی در جمع زنان کشور هستیم و امیدوارم هر کدام از شما در پرتو تعالیم قرآن و اهل بیت به یک فضه تبدیل شوید.  

**اسلام، کرامت واقعی زنان را آشکار کرد

اسلام عزیز و قرآن کریم کرامت واقعی زنان را آشکار کرد و پیامبر اکرم فرمودند: «خَیرُکُم خَیرُکُم لأَهلِهِ و َأَنَا خَیرُکُم لأَهلی ما أَکرَمَ النِّساءَ إلاّ کَریمٌ و َلا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئیمٌ» (نهج الفصاحه صفحه ۳۱۸)  

به این معنا که «زنان را احترام نمی گذارد مگر انسان کریم و بزرگوار و هیچ کس به زنان بی احترامی نمی کند مگر انسان پست و فرومایه» و حضرت صادق علیه السلام نیز فرمودند: «وَ مَنِ اِتَّخَذَ زَوْجَةً فَلْیُکْرِمْهَا» به این معنا که «هر کس ازدواج کرد باید به همسر خود احترام بگذارد» (بحارالنوار جلد ۱۰۳ صفحه ۲۵۴) 

اینها نمونه هایی از تعالیم اسلام و قرآن و روایات اهل بیت(ع) در تکریم شخصیت زنان بود.   

**زنان دنیا به هوش باشند که اسلام استفاده ابزاری از زن ندارد

امیدواریم زنان جامعه ما و همه زنان دنیا به هوش باشند که هنوز صهیونیست ها و استعمارگران به دنبال استفاده ابزاری از وجود زن هستند. همین چند روز پیش در اخبار آمد و فیلم آن هم به تازگی در جهان به نمایش درآمد که در اسرائیل پاساژی برای فروش زنان افتتاح شد و نشان می دادند که زنان را مانند کالایی در ویترین مغازه ها نشانده بودند و بر روی آنان قیمت فروش گذاشته بودند و در حقیقت همان کاری که داعشی های دست پرورده آمریکا و اسرائیل در سوریه و عراق انجام دادند و بسیاری از دختران را ربودند و در بازارها به فروش رساندند، هم اکنون رژیم صهیونیستی رسما در مقابل انظار میلیاردها انسان در جهان، پاساژی برای فروش زنان افتتاح می کنند!!

** جاهلیت امروز آمریکا و صهیونیست بدتر از پیش از اسلام در جزیره العرب است 

آیا جاهیلیت امروز حاکم بر جهان استکبار و صهیونیسم بدتر از جاهلیت زمان پیامبر(ص) در جزیره العرب نیست!؟ چرا هم اکنون پس از گذشت یک هزار و۴۰۰ سال هنوز در جهان شاهد چنین صحنه های رقت باری در جهان هستیم؟

**وجدان عمومی جهان در برابر زن فروشی صهیونیست سکوت را بشکند 

چرا وجدان عمومی بشر و جوامع متمدن در مقابل قاچاق انسان و فروش آن ها یا جنایت کارانه تر، کشتن انسان ها و فروش اعضای بدن آن ها توسط باندهای مافیایی رژیم اسرائیل سکوت می کنند!؟ بشریت چقدر به قهقرا می خواهد برود!؟  
مدافعان جوامع غربی در برابر جنایات اسرائیل چه توجیهی دارند؟

آنهایی که فکر می کنند سران حکومت ها و جوامع غربی، متمدن هستند و انسانیت را قبول دارند درمقابل دفاع کورکورانه آنها از رژیم جاهلی اسرائیل که رسما بازار فروش انسان تشکیل می دهد، چه توجیهی دارند!؟

چرا سازمان ملل و دیگر جوامع بین المللی در برابر این اقدام ضد بشری اسرائیل سکوت اختیار کرده اند!؟ آیا آن ها هم ماهیت خود را از دست داده اند؟ ّ 

اللهم انا نشکوا الیک 
حسین نوری همدانی 
۲۴/۹/۹۷

نظر شما