شناسهٔ خبر: 152288 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

محورهای چهارگانه سیاست های بودجه ۹۸ تشریح شد

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جریان صد و هفتمین جلسه علنی شورا "الزامات و سیاست های تدوین بودجه ۹۸" را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» مجید فراهانی با اشاره به سیاست ها و الزامات بودجه ۹۸ به چندین محور در این خصوص اشاره کرد.

وی در سخنان خود مدیریت هزینه، افزایش سرمایه گذاری، عدالت در مناطق، توسعه شبکه حمل و نقل، بهداشت اجتماعی و صیانت از باغات  را از مهم ترین الزامات بودجه ۹۸ دانست.

فراهانی در این راستا عنوان کرد: سیاست های اجرایی و الزامات تامین بودجه نخستین بار در تاریخ ۲۲ آبان ماه سال ۸۶ به تصویب دوره سوم شورای اسلامی شهر رسید. طی سنوات گذشته هر سال سیاست های کلی از حیث محتوا و ساختار توسط همکاران پیشین ما در شورا تصویب می شده و بر همین اساس شهرداری تهران الزام می شده تا بودجه ای که برای سنوات مختلف اعلام میکند بر اساس این چارچوب ارائه بدهد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت در رابطه با این لایحه یک فوریتی بیان کرد: فوریت این پیشنهاد در هفته گذشته تصویب و به کمیسیون ها ارجاع داده شد در این راستا نظرات همکاران را گرفتیم و  نسخه نهایی آن آماده شده است.

وی افزود: با توجه به مسائل جدیدی که با آن رو به رو هست، الزاماتی اضافه شده است؛ چرا که تحریم های ظالمانه، باعث رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کلان کشور شده که اثرات آن در بخش مسکن و اقتصاد شهری ملموس است.

فراهانی اضافه کرد: از این منظر پیش بینی در خصوص اقتصاد سال آینده حاکی از آن است که رشد منفی اقتصادی از منفی ۱.۵ تا منفی ۳ درصد وجود دارد. همچنین تورم ۳۰ تا ۵۰ درصدی نیز از سوی مراکز پژوهشی کشور اعلام شده است.

این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: به دلیل آنکه کسری بودجه اجتناب ناپذیر را در بخش عمومی خواهیم داشت از این حیث مهم ترین بخش کار، حاکمیت و انضباط مالی و  شفافیت تدوین بودجه خواهد بود چرا که تغییر نگاه شورای شهر و لزوم رویکردهای تحول آفرین مبتنی بر مدیریت هزینه و افزایش سرمایه گذاری است.

فراهانی با اشاره به بخش های مهم سیاست های بودجه ۹۸ گفت: مهم ترین سیاست تدوین بودجه چند بخش خواهد بود. در بخش مصارف تاکید جدی بر مدیریت هزینه، کنترل هزینه به خصوص در بخش شرکت ها، سازمان ها و مناطق و تشکیل ستادی برای این موضوع و جلوگیری از کسری بودجه مورد انتظار خواهد بود.

وی افزود: برآورد ما در سال ۹۸ این است که اگر بودجه مصوب ۹۷ را بخواهیم اجرایی نماییم با تورم مورد انتظار رقم بودجه از ۱۷ هزار و چهارصد میلیارد به بیست و دو هزار و چهارصد و بیست خواهد رسید و به همین دلیل در خوش بینانه ترین حالت منابع ما تنها کفاف ۱۷ هزار میلیارد را خواهد داد. به همین دلیل مسائلی مطرح بوده که بخش سرمایه گذاری باید مورد توجه قرار بگیرد و الزامات آن دیده شده است.

فراهانی گفت: مسئله عدالت در توزیع متوازن در مناطق و محلات از جمله الزاماتی است که از سوی شورا برای کاهش فاصله شمال و جنوب دیده شده است. همچنان معتقدیم که جهت گیری بودجه باید به سمت مسائل ترافیک و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی باشد در این راستا مهم ترین چشم انداز بودجه ۹۸ باید تاکید بر این مهم باشد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی خاطر نشان کرد: مسئله دیگر با توجه به بحث زلزله در تهران تاب آوری است که در بودجه مورد تاکید بوده است. صیانت و حفاظت از باغات و توسعه فضای سبز با توجه به کمبود سرانه های فضای سبز در اکثر مناطق از جمله این تاکیدات است.

وی ادامه داد: حفاظت از بافت تاریخی و ساماندهی سیما و منظر شهری مدنظر بوده است. همچنین بحث سلامت اجتماعی، سبک زندگی و بهداشت روانی از جمله مهم ترین مسائل بوده است.

فراهانی با تاکید بر اینکه چهار جهت گیری مختلف در منابع دیده شده اذعان کرد: ما بر اساس سرمایه گذاری بخش خصوصی باید پروژه ها را اجرا کنیم،   استفاده از اوراق مشارکت و در نهایت پیگیری طلبی که از سال های گذشته از دولت داریم در بودجه دیده شده است.

گفتنی است "سیاست ها و الزامات تدوین بودجه سال ۹۸" با ۱۷ رای موافق به تصویب شورای شهر تهران رسید.

نظر شما