شناسهٔ خبر: 152277 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس در حاشیه بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

حامیان مسئولان فعلی،پاسخگو باشند

«احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» عضو هیئت رئیسه مجلس میگوید:مطمئن باشید وزرای دهۀ ۶۰ و ۷۰ امروز دیگر به درد کشور نمی‌خورند؛ زمان زنگنه و آخوندی گذشت! اجازه بدهند جوانان وارد شده و مملکت را اداره کنند؛ امروز کشور نیاز به نیروهای شجاع، نترس، عالم و جوان دارد

ماهنامه نماینده / «احمد امیرآبادی‌فراهانی» که سابقۀ حضور در شورای اسلامی شهر قم را دارد در نهمین دورۀ انتخابات مجلس از سوی مردم قم راهی خانۀ ملت شد، او در انتخابات مجلس دهم نیز به‌عنوان منتخب اول از سوی مردم این استان برگزیده شد و پس از حضور در بهارستان با رأی همکارانش بر کرسی هیئت‌رئیسه مجلس تکیه زد.

وی در مجلس دهم، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی است.

روزی که نمایندگان با طرح شفافیت آرا در مجلس مخالفت کردند، «امیرآبادی» مهمان پایگاه اطلاع‌رسانی «نماینده» بود و پیرامون مخالفت نمایندگان با این طرح اظهارنظر کرد و متن گفت‌وگوی او در خروجی سایت منتشر شد، آنچه پیش رو دارید، بخش دوم این گفتگو است که به موضوع ترمیم کابینه و استیضاح وزرا در مجلس اختصاص دارد.

احمد امیرآبادی «عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس شورای اسلامی» در گفت‌وگو با «نماینده» ، در پاسخ به این پرسش که «آیا با استیضاح وزرا مشکلات اقتصادی حل می‌شود یا باید برنامه و سیاست‌های دولت تغییر کند»، گفت: «در دولت، هم مشکل سیاست‌ها و هم مشکل مجریان را داریم. دوباره کشور در وضعیت خاص قرار گرفته، بعد از تحریم‌هایی که قبل از برجام اعمال می‌شد اکنون نیز با تحریم‌های جدید در وضعیت خاص قرار داریم.»

وی تأکید کرد: «ما نمی‌توانیم برای دور زدن تحریم‌ها از افراد پیر که ریسک‌پذیری ندارند و اعتقادی هم به دورزدن ندارند استفاده کنیم؛ چراکه این جنس از مجریان نمی‌توانند کشور را اداره کنند.»

 عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «ما در مجلس دو نامه با بیش از ۲۰۰ امضا برای رئیس‌جمهور جهت ترمیم در کابینه ارسال کردیم و درخواست کردیم کابینه ترمیم شود؛ اما به ترمیم کابینه توجهی نکرد بنابراین در بحث مجریان وارد شدیم.»

امیرآبادی به استیضاح دو وزیر دولت در مجلس اشاره کرد و افزود: «وزرای تعاون، کار و رفاه و همچنین اقتصاد و امور دارایی استیضاح و برکنار شدند و دنبال استیضاح‌های سوم و چهارم نیز هستیم. متأسفانه نقدینگی افزایش چشمگیری پیدا کرده است؛ درحالی‌که سه وزاتخانه راه و شهرسازی، نفت و صنعت، معدن و تجارت می‌توانند نقدینگی را هدایت کنند تا به سمت‌وسوی بیماری هلندی نرویم.»

وی اضافه کرد: «اگر این اتفاق نیفتد و ازآنجاکه کشور به سمت دلاریزه پیش می‌رود (دلار در همۀ مسائل جایگزین ریال می‌شود) و از سوی دیگر، بحث تحریم‌ها مطرح می‌شود کار سخت خواهد شد مگر آنکه این سه وزارتخانه کاری انجام دهند.»

نمایندۀ مردم قم در مجلس به عملکرد ضعیف این سه وزارتخانه پرداخت و گفت: «وضعیت صنعت و مشکلاتی که پیش روی آن قرار گرفته به‌وضوح قابل مشاهده است. وزارت راه و شهرسازی می‌تواند صنعت ساختمان را راه بیندازد و نقدینگی جذب و به اشتغال کمک کند و با فعال کردن بخش صنعت ساختمان، بخش‌های دیگر تولید را ‌راه اندازی کند اما در این زمینه کاری انجام نداده‌اند.»

* آخوندی برای وزارت راه هیچ برنامه‌ای ندارد

امیرآبادی با تأکید بر اینکه آقای آخوندی در پنج سال که در وزارتخانه حضور داشت هیچ برنامه‌ای نداشت، تصریح کرد: «این انتقادها به زنگنه «وزیر نفت» هم مطرح می‌شود متأسفانه در پسابرجام (روزهای اول) افق دید و تمام آمال و آرزوهای زنگنه به سمت غرب رفت.»

وی خاطرنشان کرد: «او اعتقاد داشت سرمایه‌گذاری‌هایی که جذب می‌کنیم باید از غرب باشد ازاین‌رو سرمایه‌گذاری‌های شرق به‌خصوص روسیه و چین را جدی نگرفت و ارتباطی برقرار نشد سپس که بحث تحریم‌های جدید شروع شد به‌سوی شرق سوق پیدا کردند و الان دیگر آنها تمایلی ندارند.»

عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس شورای اسلامی گفت: «این وزرا باید پاسخگو باشند که چرا این‌گونه عمل می‌کنند، باید به مجلس پاسخ دهند. به همین جهت مجلس با استیضاح به دنبال تغییر مجریان رفته است.»

امیرآبادی دربارۀ تغییر سیاست‌های دولت نیز، افزود: «سیاست‌های اقتصادی دولت اصلاً مشخص نیست، ما از کدام روش اقتصادی و کدام تئوری اقتصادی پیروی می‌کنیم!؟ در دنیا صد کشور تابه‌حال با این بحران روبه‌رو شده‌اند، مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهایی موفق شدند از بحران عبور کنند که به تولید اهمیت داده‌اند؛ بنابراین تا تولید راه نیفتند این وضعیت ادامه دارد.»

وی در پاسخ به این پرسش که «مسئولان و وزرایی که برکنار یا استیضاح می‌شوند از آنها سلب مسئولیت می‌شود؛ درصورتی‌که با سوء تدبیر آنها مشکلات اقتصادی به وجود آمده ازاین‌رو قبول دارید که باید پاسخگوی اقدامات و عملکرد خودشان در زمان حضور در دولت باشند»، تأکید کرد: «یکی از مشکلات این است، افرادی که تصمیم می‌گیرند و تصمیمشان باعث خسارت زیاد مادی و معنوی برای کشور و ملت می‌شود هیچ جا پاسخگو نیستند؛ البته ما ضعف قانون هم داریم. مجلس باید در این مقطع ورود پیدا کند.»

نمایندۀ مردم قم در مجلس افزود: «ما در مجلس از رئیس‌جمهور سؤال کردیم، او با حضور در مجلس به سؤال‌ها پاسخ داد و درنهایت نمایندگان رأی دادند و از چهار سؤال قانع نشدند؛ اما بااین‌حال اعلام کردند گزارش سؤال به قوه‌قضائیه ارسال نمی‌شود چون قانون ابهام دارد؛ خُب قانون تصویب کنیم که ابهام نداشته باشد.»

او در پاسخ به این پرسش که «چرا رئیس مجلس با ارجاع سؤال رئیس‌جمهور به قوه‌قضائیه مخالفت کرد»، گفت: «ما به‌عنوان سؤال‌کنندگان، دربارۀ اینکه مادۀ ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس چگونه است زیاد بحث کردیم؛ این بخش از آیین‌نامه در مقطعی برای آقای احمدی‌نژاد اجرا شده است. البته آن زمان در آیین‌نامه رأی‌گیری را نداشته و رئیس‌جمهور در مجلس حضور می‌یافت، صحبت می‌کرد و می‌رفت. در همان زمان در مجلس نهم نیز نمایندگان با رأی‌گیری قانع شده بودند، اما بعد، بحث دومی راه انداختند که به رأی گذاشته شود و مادۀ ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس را اصلاح کردند که موضوع سؤال را به رأی بگذارند.»

وی خاطرنشان کرد: «متأسفانه در متن این ماده آمده که در صورت «استنکاف از قانون»، این استنکاف از قانون در جلسه بحث و گفته شد که چه کسی باید این را تشخیص بدهد؟ مرجع آن معلوم نیست، به همین دلیل گفته شد که قانون ابهام دارد و گفتند نمی‌شود که مجلس خود خلاف قانون اجرا کند، بنابراین آیین‌نامه داخلی مجلس باید اصلاح شود.»

عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس گفت: «دوستان قصد دارند آیین‌نامه را اصلاح کنند، بعد گفتند، اگر دوباره بخواهیم استنکاف از قانون را رأی‌گیری کنیم، باید در مجلس رأی‌گیری شود و آیین‌نامه چنین چیزی برای رأی مجدد پیش‌بینی نکرده است. بالاخره به این نتیجه رسیدند که گرفتاری زیادی برای کشور و جامعه به‌وجود می‌آورد.»

امیرآبادی‌فراهانی با بیان اینکه «مجلس مرکز قانون‌گذاری است و کار خلاف قانون نباید انجام دهد» تأکید کرد: «در بیرون از مجلس نیز حقوق‌دانانی هستند که این را رصد می‌کنند، بالاخره این نتیجه گرفته شد که موضوع را پیگیری نکنند و به‌سمت اصلاح قانون بروند.»

امیرآبادی در ادامه به سیاست‌های بانک مرکزی اشاره کرده و تصریح کرد: «معاون ارزی بانک مرکزی ۳۰ میلیارد دلار ارز این مملکت را نابود کرده، لذا باید پاسخگو باشد. البته اصلاً ما نمی‌گوییم خائن است؛ بلکه می‌پرسیم از کجا مجوز گرفته و با چه کسی مشورت کرده؟ کجا تصمیم گرفته و این تصمیم به تصویب کدام مرجع رسیده است!؟ تصمیمات وی غلط بود و او خارج از مسیر عقلانیت و منطق، معاون شده بود.»

عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس شورای اسلامی به پاسخگویی احزاب در کشورهای مختلف اشاره می‌کند و می‌گوید: «اخیراً حزب مردم در پاکستان رسماً شکست را پذیرفته در کشورهای دیگر هم همین‌گونه است؛ اما در اینجا آقایان تمام کارها را به هم می‌ریزند، سرمایۀ مردم را یک-سوم می‌کنند و پاسخگو هم نیستند.»

امیرآبادی روایتی از اعلام وصول «طرح محدودیت خرید و فروش سکه» در مجلس بیان کرد و گفت: «یک روز آقایان آمدند و خواستار این شدند که من طرح محدودیت سکه را اعلام وصول کنم، به آنها گفتم اجازه دهید اعلام وصول نکنم اما قبول نکردند. من به آنها گفتم اگر امروز اعلام وصول کنیم سکه گران می‌شود؛ اما اصلاً قبول نکردند (آقای بختیار نماینده گلپایگان نپذیرفت چون طراح او بود) من هم اعلام وصول کردم. همان روز که اعلام وصول شد سکه به خاطر این طرح، ۲۳۰ هزار تومان گران شد.»

* جای پاسخگویی مسئولان در کشور خالی است

وی با بیان اینکه جای پاسخگویی مسئولان در کشور خالی است، اظهار داشت: «آقایان باید بیایند پاسخ دهند، حال نمی‌گوییم در محکمه یا دادگاه حاضر شوند؛ حداقل در حوزۀ مربوط به تخلفات اداری پاسخ دهند. یا احزاب و گروه‌هایی که این افراد را تأیید کردند در مقام پاسخگویی ظاهر شوند اما متأسفانه پاسخگو نیستند.»

عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس شورای اسلامی درباره حضور وزرای جدید در کابینه باید اجازه داده شود افرادی که مسئولیت می‌گیرند با شجاعت تمام کارها را به‌پیش ببرند، مسئولی تعیین نکنند و بعد خودشان بخواهند مدیریت کنند، باید خود مسئول بتواند مدیریت کند.»

امیرآبادی با بیان اینکه امروز کشور نیاز به نیروهای شجاع، نترس، عالم و جوان دارد، تأکید کرد: «مطمئن باشید وزرای دهۀ ۶۰ و ۷۰ امروز دیگر به درد کشور نمی‌خورند؛ زمان زنگنه و آخوندی گذشت! باید در اتاق فکر، نظر ارائه داده و اجازه بدهند جوانان وارد شده و مملکت را اداره کنند.»

وی گفت: «در بعضی حوزه‌ها که به جوانان مسئولیت سپرده شده خیلی شجاعانه وارده شده و امور را انجام می‌دهند.»

نمایندۀ مردم قم اظهار داشت: «دورۀ دور زدن تحریم‌ها است، پس آقایان خیلی دنبال شفافیت نباشند، واقعیت این است که باید تحریم‌ها را دور بزنیم و برای دور زدن تحریم‌ها هیچ کشوری دنبال شفافیت نمی‌رود.»

امیرآبادی با اشاره به اینکه در جنگ اقتصادی نباید اطلاعات اقتصادی را در اختیار دشمن گذاشت، گفت: «آنها باید خیلی تلاش کنند تا بتوانند اطلاعاتی را به دست آورند، اما شما راحت اطلاعات اقتصادی را در اختیار می‌گذارید تا گلوگاه‌هایی که می‌خواهید عملیات کنید ببندند.»

وی افزود: «تعجب می‌کنم، آقایان دارند چه تصمیماتی در دولت می‌گیرند، مردم نگران هستند، ما به مردم چه پاسخی باید بدهیم. واقعاً نمی‌دانیم دولت چه می‌کند. البته این بدین معنی نیست که مجلس نقشی ندارد، خیر، مجلس هم باید حتماً جواب دهد. بالاخره وزرا را مجلس تعیین می‌کند و می‌تواند آنها را عزل کند از این رو نمایندگان باید پاسخگوی ملت باشند.»

عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس شورای اسلامی دربارۀ اینکه «آیا با تجویز بسته‌های اقتصادی مشکلات برطرف می‌شود»، گفت: «شما از بسته سخن می‌گویید، کدام بسته!؟ ما اصلاً از بسته اطلاع نداریم. یک نفر به ما پیرامون آن توضیح ارائه دهد.»

نظر شما