شناسهٔ خبر: 152276 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مجمع تشخیص به یکی از مواد لوایح FATF ایراد گرفت/توصیه پزشکان به آیت‌الله شاهرودی

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی قانون مبارزه با پولشویی در این مجمع خبر داد و پیش‌بینی کرد بررسی این قانون چندین جلسه در مجمع به‌طول انجامد.

به گزارش «نماینده» محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز در نشست خبری  با اشاره به جلسه امروز مجمع گفت: امروز جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام مربوط به بررسی لایحه اصلاح قانون پولشویی یک کشور بود.

وی ادامه داد: جلسات مجمع برای بررسی لایحه‌ای که در همین زمینه در مجلس تصویب شده است از امروز آغاز شده است و احتمالاً یک یا دو جلسه دیگر نیز در این زمینه داشته باشیم.

رضایی با بیان اینکه قانون پولشویی از حدود ۱۰ سال پیش اجرا شده است، گفت: در آن شرایط توجهی به آن قانون شد هم دولت و هم مجلس تلاش خوبی انجام دادند و تا به امروز جمهوری اسلامی از قانون مبارزه با پولشویی برخوردار بود.

رضایی با تأکید بر اینکه برخی ادعا کردند در کشور قانونی در این زمینه وجود نداشته است که خلاف است، اضافه کرد: این قانون وجود داشته و براساس آن دولت و قوه قضائیه با استفاده از این قانون با پولشویی‌های احتمالی مقابله کردند در این زمینه نیز گزارشات رسیده بررسی شده که برخی درست بوده و برخی نیز نادرست بوده است.

وی تصریح کرد: مجلس و دولت بعد از ۱۰ سال مبارزه با پولشویی به این نتیجه رسیدند که ضعف در قانون بوده و لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس ارسال شد و در آنجا مصوب شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در هیئت عالی نظارت نیز موادی از این لایحه مغایر با سیاستهای کلی نظام تشخیص داده شد. نظرات این هیئت به شورای نگهبان نیز ارسال شد.

رضایی افزود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اختیارات خود در بند دو اصل ۱۱۰ قانون اساسی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کرد و مجمع نیز این اختیار را به هیئت عالی نظارت سپرده است، نظرات خود را به شورای نگهبان ارائه کردیم و شورای نگهبان طی نامه‌ای این مغایرت‌ها را به مجلس اعلام کرد.

وی گفت: پیش از این روال این گونه بود که مجلس در جایی که هیئت عالی نظارت نظراتی داشت با ما ارتباط می‌گرفت و پس از نشست موارد اصلاح می‌شد، این برای اولین بار بود که مجلس نظرات هیئت عالی نظارت مجمع را قبول نکرد.

رضایی تصریح کرد: پیش‌تر از این نیز ما جلساتی را درباره موارد اختلافی با مجلس داشتیم، نمونه‌هایی از آن را می‌توان در برنامه ششم توسعه که ما پنج نوع ایراد را گرفته بودیم که ۴ مورد آن با نشست با مجلس برطرف شد و در یک مورد نیز ما از نظر خود کوتاه آمدیم.

وی ادامه داد: به‌طور مثال در بودجه سال جاری ما دو سه مورد ایراد گرفته بودیم که مجلس اصلاح کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پس از این، مجلس ایرادات هیئت نظارت را اصلاح نکرد. در مجمع تصمیم گرفتیم که این ایرادات به صحن مجمع بیاید و آنها را بررسی کنیم.

رضایی با بیان اینکه در جلسه امروز مجمع تصمیم گرفته شد که در ماده یک مصوبه‌ای که مجلس داشته اصلاحاتی صورت بگیرد، اظهار داشت: ماده یک درباره منشأ جرم است که از مجلس خواهیم خواست در مصوبه خود تجدید نظر داشته باشد و آن را پس بگیرد.

وی با اشاره به  بررسی لایحه CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این لایحه هنوز به مجمع ارسال نشده است.

رضایی ادامه داد: مجمع از منافع نظام و مردم کوتاه نمی‌آید و با توجه به نظرات کارشناسان با آن برخورد می‌کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیوستن ایران به معاهده پاریس گفت: تاکنون به بررسی این لایحه ورود نکرده‌ایم اما در مقابل آنچه به تولید و اشتغال ضربه بزند، می‌ایستیم.

**تشریح وضعیت جسمانی‌ آیت‌الله شاهرودی

رضایی درباره شایعاتی که درباره وضعیت جسمانی آیت الله شاهرودی مطرح می‌شود نیز گفت: همه این شایعات را تکذیب می‌کنیم.

وی افزود: جلسات مجمع نیز با حضور آیت‌الله جنتی و موحدی اداره می‌شود.

دبیر مجمع با بیان اینکه روند درمان آیت الله شاهرودی در حال طی شدن است، اظهار داشت: پزشک این توصیه را به ایشان داشته که در صحبت کردن احتیاط کند که ما نیز این موضوع را رعایت می‌کنیم.

نظر شما