شناسهٔ خبر: 152247 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مازنی:بودجه فرهنگی باید ۵ درصد کل بودجه کشور باشد

مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ضرورت دارد حداقل ۵ درصد از بودجه کل کشور به مباحث فرهنگی اختصاص داده شود.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام احمد مازنیدرباره بایدها و نبایدهای بودجه فرهنگی در سال ۹۸، اظهار داشت: اغلب مسئولان بر توسعه مسائل فرهنگی کشور تاکید می کنند اما در عمل چنین مسئله ای را نمی بینیم و آنطور که باید و شاید به مسائل فرهنگی توجه نمی شود.

وی با بیان اینکه بین نظر و عمل درباره مسائل فرهنگی در کشورمان تفاوت بسیار زیادی وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه بودجه فرهنگی در لایحه بودجه ۹۷، «۰.۷» درصد بود و جای تاسف است که بودجه فرهنگی کشور به یک درصد هم نمی‌رسد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: درخواست ما این است که به نسبت اهمیت حوزه فرهنگ به این بخش توجه شود و حداقل باید ۵ درصد از بودجه کل کشور به مباحث فرهنگی اختصاص داده شود.

وی با تاکید بر اینکه همه بخش های فرهنگ خلأهایی دارند که باید با افزایش بودجه مرتفع شود، اظهار داشت: متاسفانه از ابتدا بودجه بخش فرهنگی را بسیار کوچک در نظر گرفته اند و چالش های زیادی در بخش‌های مختلف فرهنگی وجود دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: برای مثال اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور از لحاظ بودجه ای تقویت شود،  اقتصاد کشور رشد می‌کند و تا حدود زیادی مشکل اشتغال جوانان حل و فصل می شود.

وی با تاکید بر اینکه تقویت بخش فرهنگ منجر به کاهش هزینه کشور برای رفع آسیب‌های اجتماعی می‌شود، ادامه داد: فرهنگ به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر ارتقای اقتصاد کشور اثرگذار است.

مازنی با بیان اینکه هرچقدر در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری کنیم، نتیجه های مثبت آن را در جامعه می بینیم، افزود: متاسفانه با نگاه کوته‌بینانه برخی از افراد، بخش فرهنگ همواره نسبت به دیگر بخش ها ضعیف دیده شده که باید در این زمینه بازنگری‌هایی صورت گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: ما با دولت در این باره صحبت کرده‌ایم و آنان قول داده اند که بودجه بخش فرهنگی را تقویت کنند و طبق آخرین اخبار، بودجه بخش فرهنگی در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پس از ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس، در کمیسیون فرهنگی تلاش خواهیم کرد تا در شأن این بخش مهم، بودجه و هزینه به آن اختصاص داده شود.

نظر شما