شناسهٔ خبر: 152245 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

در گفت‌وگو با «منوچهر جمالی‌سوسفی» مطرح شد؛

کندی روند واگذاری ها، علت مشکلات اقتصادی

جمالی نماینده رودبار گفت: بخش خصوصی تمایل به بازسازی این بسترها داشته و دارد که به‌موجب حضور آنها می‌توان برای بهبود اشتغال فرصت‌هایی را ایجاد کرد؛ اما دولت‌ها با بروکراسی‌های زیاد مانع از تحقق اهداف آنها برای اشتغال‌زایی شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی شهرستان رودبار که بیشترین تأثیر را در روند بهبود زندگی مردم دارد «کشاورزی» است. کشاورزی به‌عنوان یکی از صنایع مادر در بهبود معیشت و رونق تولید در استان و شهرستان نقش به‌سزایی دارد.

 توجه به این حوزه و حل مشکلات آن می‌تواند بسیاری از معضلات موجود در شهرستان و به دنبال آن استان را حل کند. دراین‌باره «منوچهر جمالی‌سوسفی» معتقد است: «در این شهرستان فضای کاری و بسترها و زیرساخت‌های مناسب برای کسب‌وکار وجود دارد اما بعد از زلزلۀ ۳۰ خرداد ۶۹ دیگر به وضعیت قبلی خود بازنگشت و این شهرستان با بحران بیکاری روبرو شد. این امر باعث مهاجرت سرمایه‌های اصلی و نیروی کار خلاق و تحصیل کرده به حاشیۀ شهرهای بزرگ و ایجاد مشکلات بسیار برای خانواده‌ها و جوامع شهری شد. روستاها از نیروی مولد و مؤثر خالی شده و به جمعیت شهرها روزبه‌روز اضافه می‌شود.»

نمایندۀ مردم رودبار تصریح کرد: «دومین شهر صنعتی در استان بعد از شهرستان رشت متعلق به رودبار است و زغال‌سنگ البرز غربی و معدن سنگ رودبار  با حدود ۳۰۰۰ کارگر تعطیل و منحل شد و مدت‌هاست برای واگذاری به بخش خصوصی در تلاش هستیم، علیرغم آمادگی بخش خصوصی این کار هنوز به پایان نرسیده است و چرم رودبار و کفش گنجه با حدود هزار نفر کارگر تعطیل شده است.»

وی افزود: «واحدهای امیرمنصور آریا با بیش از هزار نفر کارگر تعطیل شده است و یا با حداقل توان کار می‌کنند و کارخانه‌های آب‌معدنی داماش، ام‌دی‌اف، آهن و فولاد و دیگر کارخانه‌ها در این حوزۀ انتخابیه تعطیل شده‌اند و این در حالی است که کارخانۀ سیمان لوشان، تعاونی آینده‌سازان و بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی در این حوزۀ انتخابیه تعطیل شده‌اند و شغل جدید نیز بهدرستی ایجاد نشده است. حتی برخی از واحدهای تولیدی تنها با ۴۰ درصد و یا کمتر از توان خود در حال فعالیت هستند.»

این نمایندۀ مجلس با اشاره به نقش بخش خصوصی در رونق فضای کسب‌وکار شهرستان رودبار اذعان کرد: «بخش خصوصی تمایل به بازسازی این بسترها داشته و دارد که به‌موجب حضور آنها می‌توان برای بهبود اشتغال فرصت‌هایی را ایجاد کرد اما دولت‌ها با بروکراسی‌های زیاد مانع از تحقق اهداف آنها برای اشتغال‌زایی شده‌اند.»

جمالی با تأکید بر اینکه نمی‌توان برای رودبار کمبود بودجه را دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی دانست بیان کرد: «در این شهرستان بسترها و زیرساخت‌ها وجود دارند بنابراین نیاز به صرف هزینۀ اولیه نیست اما متأسفانه دولت بسترها را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند و با وضع موجود، رودبار یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در استان و کشور را به خود اختصاص داده است.»

وی تصریح کرد: «در این دولت شاخص‌های توسعه بهتر شده اما هنوز نسبت به شاخص‌های توسعه در استان و کشور عقب است و هنوز شاخص‌های توسعه در شهرستان به ۱۰۰ درصد نرسیده است. همچنین بسیاری از روستاها تا ۹۰ درصد از نظر گازرسانی سبز هستند اما باید تلاش کنیم این عدد به ۱۰۰ برسد چراکه با این روند سرمایه در رودبار هدر می‌رود.»

این نمایندۀ مردم در مجلس با بیان اینکه خاستگاه اصلی زیتون شهرستان رودبار است، بیان کرد: «متأسفانه علیرغم تذکرات اینجانب هنوز درگیر مشکلات فراوان از جمله آفت مگس میوه زیتون و... هستیم که معیشت کشاورزان و باغداران را به جد به خطر انداخته است. بیشتر زیتون‌های تولیدی در کشور در رودبار به فروش می‌رسد و در نقاط دیگر بازار مهمی در این زمینه نداریم.»

وی با اشاره به اقداماتی که می‌تواند در کنار کشاورزی، باغداری و دام‌پروری و دیگر فعالیت‌ها موجب بهبود وضعیت کار، معیشت و رونق اقتصادی و رضایت مردم این شهرستان‌ها ‌شود، اذعان کرد: «احداث واحد پتروشیمی لوشان مصوب سفر دو رئیس‌جمهور است اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است؛ درحالی‌که خط لولۀ گاز، راه‌آهن، آزادراه و امکانات ویژۀ شهرک صنعتی جمال‌آباد لوشان می‌تواند در بهبود وضعیت بسیار کمک‌کننده و تعیین‌کننده باشد. نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی که علیرغم مشکلات ۸ ساله قرار است به‌زودی توسط بخش خصوصی احداث شود می‌تواند در حل مشکلات مؤثر باشد.»

نظر شما