شناسهٔ خبر: 152232 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

قانون نظارت بر انتخابات شوراها تغییر می‌کند + جزئیات

شوراها عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از تغییر قانون انتخابات شوراها خبر داد.

به گزارش «نماینده»، محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پس از برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر روستا، آسیب‌شناسی درباره قانون و نحوه برگزاری این انتخابات انجام شد، گفت: جمع‌بندی این آسیب‌شناسی در قالب طرحی به مجلس ارائه شد که در کمیسیون نیز مصوب و در نوبت بررسی در صحن پارلمان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این طرح برخی از قانون انتخابات اصلاح یا مواردی به آن اضافه شده است، ادامه داد: در این طرح پیشنهاد شده نظارت بر انتخابات شوراها از سوی مجلس به شورای  9 تا 11 نفر بیرون از مجلس سپرده شود.

نماینده مردم شهریار و شهرقدس در مجلس تصریح کرد: پیشنهاد شده اعضای این شورا برای نظارت بر انتخابات شوراها متشکل از یک قاضی با رتبه بالای 10 با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه، نماینده وزارت کشور، نماینده شورای نگهبان و نهادهای ذی‌ربط است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه در طرح ارائه شده پیشنهاد شده تا نمایندگان در شورای که تشکیل می‌شود حضور نداشته باشند، اضافه کرد: پیشنهاد شده که کمیسیون‌ها مانند شوراها و کمیسیون اصل 90 از خارج مجلس افرادی به مانند استاندارانی که تجربه برگزاری انتخابات را داشتند با بررسی صلاحیت آنها چند برابر ظرفیت به صحن علنی معرفی کنند تا با رای نمایندگان برای عضویت در شورایی که تشکیل می‌شود، معرفی کنند.

محمودی شاه‌نشین اظهار داشت: در طرحی که تدوین شد، مقرر شده متناظر با  شورای مرکزی که تشکیل می‌شود، شوراها نیز در استان‌ها تشکیل و به بررسی صلاحیت کاندیدهای انتخابات شوراها بپردازند.

نظر شما