شناسهٔ خبر: 152231 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حسن نژاد:دولت درباره اضافه درآمد نفتی توضیح نمی‌دهد

حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با افزایش نرخ دلار نزدیک به هزاران میلیارد تومان درآمد مازاد برای دولت ایجاد شده است، گفت: بانک مرکزی پاسخی درخصوص محل هزینه‌کرد این درآمد نمی‌دهد.

به گزارش «نماینده»، محمد حسن‌نژاد با اشاره به اظهارات نوبخت در خصوص ویژگی های اصلی بودجه سال ۹۸ مبنی بر ایجاد شفافیت در معافیت های مالیاتی و میزان یارانه غیرمستقیم گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر دولت تلاش دارد با جملات زیبا، مشکلات کشور را گفتار درمانی کند. یک سال ادعای بودجه عملیاتی کردند سال بعد جداول بودجه را مبهم خواندند. یک سال دیگر بحث معافیت های مالیاتی را مطرح کردند درحالی که شفافیت مالیاتی و یارانه های غیر مستقیم برای کشور اشتغال به همراه ندارد و مشکل رکود را حل نمی کند.

وی افزود: اعلام این یارانه غیر مستقیم مشکل مردم را حل نمی کند. دولت باید تصمیم جدی و قطعی در این خصوص اتخاذ کند.

لزوم تک نرخی شدن دلار و واقعی شدن قیمت بنزین در بودجه ۹۸

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ادامه پرداخت یارانه برای بنزین و تعیین نرخ دولتی برای دلار در بودجه ۹۸ به این معناست که دولت مجددا کشور را در ورطه فساد فرو می‌برد. پرداخت دلار با نرخ دولتی به معنای رانت، فساد، دلالی، رشوه و تنبلی است. کشاورزان به جای اینکه گندم بکارند به دنبال دلالی خواهند رفت.

بودجه ۹۸ با توجه به اقتضائات جنگ اقتصادی تدوین نشده است

نماینده مردم مرند جلفا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر مهمترین ویژگی بودجه ۹۸ اعلام لیست معافیت های مالیاتی و یارانه غیر مستقیم است، وای به حال کشور، گفت: بودجه ۹۸ با توجه به اقتضائات جنگ اقتصادی تدوین نشده است. تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار به معنای تشویق واردات است.

حسن‌نژاد با اشاره به اظهارات نوبخت که یکی از راهکارهای فایق آمدن بر تحریم‌ها را پرداخت یارانه سود تسهیلات برای تولید خوانده بود، ادامه داد: دولت برای پرداخت سود یارانه‌ای، ناچار به فروش نفت است تا بدین وسیله به برخی از افراد خاص با رانت و رشوه تسهیلات یارانه‌ای بپردازد. این افراد هم مطمئنا تسهیلات یارانه‌ای را صرف ساخت کارخانه و تولید نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه با کلیات بودجه سال ۹۸ مخالفت خواهم کرد، اظهار داشت: لایحه بودجه ای که در آن ارز تک نرخی نشده و قیمت بنزین واقعی نشود، جز فلاکت برای کشور نتیجه ای نخواهد داشت.

۲۰۰ هزار میلیارد درآمد نفتی ناپدید شد/ بانک مرکزی پاسخ نمی‌دهد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت برای سال ۹۷ حدود ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی با دلار ۳۵۰۰ تومانی پیش بینی کرده بود. با افزایش نرخ دلار به ۱۲ هزار تومان نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد مازاد برای دولت  ایجاد شد اما مشخص نیست این درآمد مازاد در چه محلی هزینه شده است. به نظر می رسد این درآمد خرج واردات و رانت شده است.

وی در خصوص گزارش بانک مرکزی به مجلس در باره محل هزینه مازاد درآمد ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت، گفت: بانک مرکزی در این خصوص اطلاعات دقیقی به مجلس نمی‌دهد اما باید مشخص شود دولت با مابه التفاوت نرخ دلار در سال ۹۷ چه کرده است؟

اختصاص دلار با نرخ دولتی برای واردات کالاهای اساسی؛ باب فسادی که همیشه باز است

حسن نژاد اختصاص دلار با نرخ دولتی برای واردات کالاهای اساسی را باب فساد خواند و تصریح کرد: مجلس و دولت همیشه این باب را باز می گذارند. طبق برنامه پنجم توسعه باید نرخ دلار در کشور طی ۵ سال به قیمت واقعی رسیده و تک نرخی می‌شد.

وی افزود: دولت سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت کرده است این در حالی است طبق قانون باید تا پایان سال برنامه پنجم توسعه، نرخ سود در کشور برابر با ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس می‌شد. در حالی که قیمت بنزین در کشور ما ۱۰ درصد نرخ فوب خلیج فارس است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس گفت: در سال ۹۷ بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان سوخت از کشور ما قاچاق شده است در حالی که کل بودجه عمرانی کشور کمتر از ۶۰ هزار میلیارد تومان است که بیش از نیمی از این بودجه نیز تخصیص داده نشد.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر پولی که سال گذشته عاید قاچاقچیان شد بیشتر از بودجه عمرانی کل کشور است. اداره کشور به این شکل به معنای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیست.

نظر شما