شناسهٔ خبر: 152226 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

شورای تهران، هنوز در اول راه!

سیدمهدی حسینی گزارشی از فعالیت یک سالۀ شورای اصلاح‌طلب شهر تهران

ماهنامه «نماینده» / در انتخابات پنجمین دورۀ شورای اسلامی شهر تهران، فهرست اصلاح‌طلبان، با نام امید به سرلیستی محسن هاشمی با اعتماد مردم رأی آوردند و سکان مدیریت شورای پنجم و نظارت بر کلان‌شهر تهران را بر عهده گرفتند.

اول شهریورماه سال ۹۶ بود که اعضای شورای پنجم سوگند خوردند و رسماً فعالیت خود را آغاز کردند و اکنون که یک سال از دورۀ پنجم شورا گذشته است، گزارش عملکرد یک‌ساله‌ای در قالب ۱۰ فصل از سوی معاونت ارتباطات شورای شهر منتشر شد.

یکی از رکوردهایی که شورای اصلاح‌طلب شهر تهران در دورۀ پنجم توانست به نام خود ثبت کند انتخاب ۴ شهردار و سرپرست شهرداری در طول یک سال بوده که با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان،  باید پنجمین شهردار پایتخت ایران نیز انتخاب شود.

*رکورد شورا در انتخاب شهردار

پس از آغاز به کار شورای پنجم گزینه‌های مختلفی برای تصدی پست شهرداری تهران از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شد؛ اما قرعه به نام «محمدعلی نجفی» افتاد و تا تأیید وی از سوی مراجع ذی‌ربط، «مصطفی سلیمی» به‌عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد. ۷ ماه از آغاز به کار نجفی در شهرداری نگذشته بود که وی به بهانۀ بیماری استعفا داد و «سمیع‌الله حسینی‌مکارم» عهده‌دار سرپرستی شهرداری تهران شد که البته برای شهرداری هم نامزد بود، اما علیرغم حمایت شهردار تکنوکرات و مستعفی از او، اعضا به «محمدعلی افشانی» به‌عنوان شهردار تهران رأی مثبت دادند.

شورای شهر آغاز به کار کرد و حکم «نجفی» توسط وزیر کشور صادر و او به جلسات پاستور دعوت شد اما در دورۀ مدیریت وی بیشتر وقت شورا و شهردار به انتقاد از روند مدیریت شهردار سابق پایتخت گذشت. نجفی در گزارشی که در صحن شورا ارائه کرد مدیریت تیم سابق شهرداری را زیر سؤال برد و گزارش او با واکنش اعضا و مدیران سابق شهر تهران مواجه شد. البته در این گزاره باید به تلاش شورا و مدیریت شهر جهت تشکیل سامانۀ شفافیت در شهرداری اشاره کرد.

با فعالیت سامانۀ «شفافیت» تحرکات مالی شهرداری به‌صورت شفاف قابل‌مشاهده است که اقدامی قابل‌تقدیر بشمار می‌رود؛ اما سؤال اینجا است «شورای یکدست شهر تهران در یک سال گذشته چه اقدام اساسی دیگری انجام داده است؟ آیا تغییر جدی و ملموس در پایتخت مشاهده شده است؟»

*به کجا چنین شتابان!

«مرتضی الویری» رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران با حضور در برنامۀ «۲۰» ضمن انتقاد از صداوسیما جهت عدم حمایت از مدیریت شهری، گفته بود: «عملکرد شورای شهر بستگی به عینکی دارد که با آن نگاه می‌کنید. صداوسیما عملکردهای مثبت شهرداری را کم‌رنگ می‌بینید یا نمی‌خواهد ببیند.»

او خاطرنشان کرد: «از زمانی‌که نتایج آراء انتخابات شورای شهر اعلام شد ما به مدت سه ماه و قبل از آغاز به کار رسمی شورا، شبانه‌روز برای انتخابات شهردار و تعیین سیاست‌ها وقت اختصاص دادیم و کار کردیم.»

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که «شورای شهر چه اقدام اساسی انجام داده است؟»، مهم‌ترین اقدام شورا را بررسی برنامۀ سوم توسعه دانست و گفت: «سیاست‌های کلی توسط مجمع تشخیص بررسی و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود و سیاست‌های شهر از سوی مدیریت شهری به شورا ارسال می‌شود و پس از بحث و بررسی تصویب خواهد شد. ازاین‌رو اولویت‌ها مشخص شد، برنامۀ دیگر تکیه بر حمل‌ونقل ریلی و توسعۀ مترو است.»

آیا در دورۀ تصدی اصلاحات بر پایتخت، شورا و شهرداری در حوزۀ حمل‌ونقل که به گفتۀ «الویری» از مهم‌ترین برنامه‌های آنها است، تاکنون توانسته کارنامه قابل قبولی ارائه دهد؟

در این رابطه، محمد علیخانی «رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر» تیرماه سال جاری در گفتگویی با تأکید بر اینکه شهرداری در ۱۰ ماه گذشته نتوانست یک ایستگاه مترو هم افتتاح کند، تصریح کرد: «مدیران مدام می‌گویند پول ندارند، پس قبلی‌ها چطور شهر را اداره می‌کردند؟»

وی گفته بود: «قالیباف شهردار سابق تهران برای راه‌اندازی خطوط مترو از بانک شهر تأمین اعتبار می‌کرد، وام می‌گرفت و خطوط را راه‌اندازی می‌کرد، اینها متأسفانه یک ایستگاه هم راه‌اندازی نکرده‌اند.»

این عضو شورای شهر به منفعل بودن مدیران شهری اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این مدت هیچ کاری در مترو صورت نگرفته است، باید کاری کنیم که قدری مدیران را به حرکت واداریم.»

حال که «الویری» و برخی دیگر از اعضای شورای شهر با قاطعیت از عملکرد شورای شهر در یک سال گذشته سخن می‌گویند و نهادهای دیگر را زیر سؤال می‌برند و مدعی می‌شوند افراد با عینک بدبینانه به مدیریت شهری نگاه می‌کنند، خوب است به‌صورت میدانی از  برنامه‌ها و اهداف که اجرایی و محقق شده است رونمایی کنند.

* شورای پنجم و حاشیه‌ها

از سوی دیگر شورای پنجم با حاشیه‌هایی هم همراه بود؛ اعطای خودرو و تبلت به اعضا سروصداهای زیادی در داخل و بیرون شورا ایجاد کرد به‌طوری‌که یک عضو شورا که در شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز عضویت دارد در اختیار گذاشتن خودرو و تبلت را جزء ملزومات کار اعضای شورا دانست!

حاشیۀ دیگر مربوط به تصادف خودروی شورای شهر که در اختیار یکی از اعضا قرار داشت، بود. در شبکه‌های مجازی این‌گونه خبر دست‌به‌دست شد که این تصادف در شمال تهران صورت گرفت اما این عضو شورای شهر تهران خبر تصادف در شمال را تکذیب کرد و گفت: «برادرم رانندۀ من در شوراست. تصادف صورت گرفته با ماشین شورای شهر در شمال نبوده است؛ بلکه در یکی از جاده‌های جنوب تهران بوده و به‌زودی کروکی پلیس را منتشر می‌کنم.»

* عذرخواهی رئیس شورا از مردم

یک سال از عُمر شورای اصلاح‌طلب شهر تهران گذشت و انتخابات هیئت‌رئیسه در سال دوم برگزار و بار دیگر از صندوق نام محسن هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان رئیس پارلمان تهران بیرون آمد. هاشمی که بدون رقیب بر کرسی ریاست شورا تکیه زده است و شورای پنجم را شورای مردم نامیده، پس از اعلام نتایج در جمع خبرنگاران قرار گرفت و از برآورده نکردن انتظارات مردم از شورای پنجم از آنها عذرخواهی کرد.

شورای اصلاح‌طلب شهر تهران درحالی وارد دومین سال فعالیت خود شد که به زودی شهردار جدید پایتخت معرفی می‌شود؛ آیا  تهران در دوره پیوند «اعتدال و اصلاحات» شاهد تثبیت مدیریت شهری خواهد بود؟» «آیا در این دوره انتظارات مردم در شهر برآورده خواهد شد؟»

نظر شما